سردار جلالی: حوادث آبان برای سوریه سازی ایران بود

سردار جلالی: حوادث آبان برای سوریه سازی ایران بود

به گزارش سئو مئو رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور با اشاره به اینكه وقتی اینترنت در حوادث آبان با اندكی تعلل قطع شد آبی بر آتش فتنه آشوب بود، افزود: این اتفاق نشان داد این اغتشاشات عملا با شبكه های اجتماعی مدیریت می شود و شما اگر دسترسی به شبكه های اجتماعی خارج پایه را قطع كنید می ‎توانید آشوب و تخریبگری ها را آخر دهید.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سردار غلامرضا جلالی در نشست تبیین علل بروز ناآرامی های آبان ۹۸، با اشاره به اینكه عرضه یك تحلیل جامع از حوادث آبان، نیازمند گذر زمان برای روشن شدن زوایای مختلف آن است تا به درك درستی از این مساله پیچیده برسیم، خاطرنشان كرد: این ماجرا، كاملاً پیچیده، عمیق و چندبعدی بود. آنچه مسلم است اصل لزوم اصلاح قیمت سوخت در كشور یك كار عقلایی بود و ما تجربه ای را در دوره قبلی فشارهای اقتصادی داشتیم كه كشور در حوزه بنزین گرفتار تحریم شده بود و اگر مصرف سوخت را به روال پیش از طرح اصلاح مصرف سوخت ادامه می دادیم با عنایت به افزایش سرانه مصرف و افزایش قاچاق سوخت، گرفتار مشكل و مجبور به واردات سوخت می شدیم.
وی اضافه كرد: اجرای این طرح هم می توانست رشد مصرف را كنترل كند هم باعث كاهش قاچاق شود و هم این فضا را به وجود بیاورد كه مازاد مصرف سوخت را به فروش برسانیم. ضمن اینكه مبلغ حاصل از درآمد این طرح به مردم اختصاص یافت تا به معیشت افراد كمك نماید و این یك گام در جهت گسترش عدالت اجتماعی بود اما این طرح زمانی اجرا شد كه ما درگیر یك جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و راهبرد اصلی آمریكا فشار همه جانبه و مادون جنگ است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینكه در جنگ اقتصادی دشمن دنبال این است كه مزیت های اقتصادی را رصد كند و آنها را از بین ببرد، خاطرنشان كرد: ترامپ زمانی كه روی كار آمد سه رویكرد كلی جنگ نظامی، جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی را مقابل كشور ما در دستور كار قرار داد كه در حوزه تقابل نظامی بعد از ساقط كردن پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریكا، او به این درك رسید كه توان نظامی رویایی با ایران را ندارد و سطح قدرت دفاعی ایران به حدی است كه می تواند از منافع خود دفاع كند و پاسخی دهد كه آمریكا را از جنگ پشیمان كند.
وی افزود: قدرت نمایی ایران در خلیج فارس نتیجه مثبت دیگری هم داشت و كشورهای مرتجع منطقه كه تلاش داشتند آمریكا را وارد جنگ با ایران كنند متوجه شدند كه در صورت بروز چنین جنگی در درجه نخست آمریكا توان پشتیبانی از آنها را ندارد و دوم اینكه خودشان هیزم این جنگ خواهند بود و همین سبب عقب نشینی معنادار آنها از نوع سیاست هایشان در قبال ایران شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور با اشاره به اینكه ترامپ كه در جبهه نظامی شكست خورده و به سراغ جبهه اقتصادی و سایبری رفته است، خاطرنشان كرد: در حالیكه آمریكایی ها ادعا دارند در جنگ سایبری ضد ما حملاتی داشته اند ولی توان دفاع سایبری كشور، به نحوی بوده است كه ما اثری از این حمله در زیرساخت ها مشاهده نمی نماییم.
جلالی با اشاره به اینكه در حوزه جنگ اقتصادی اصلی ترین هدف آمریكا ایجاد نارضایتی های اجتماعی و سوءاستفاده از اعتراضات معیشتی مردم است، اظهار نمود: در حوادث آبان به شكلی معاندان انقلاب، با تمام ظرفیت در حوزه رسانه و فضای مجازی، تحت حمایت آمریكا، گردهم آمدند و ۴ قرارگاه سایبری فعال در حوزه شناختی، ضد ایران فعال شد.
وی با اشاره به اینكه آنچه سبب شد دشمن و عمالش بتوانند در غائله آبان نقش ایفا كنند شبكه های اجتماعی خارج پایه بود، خاطرنشان كرد: متاسفانه در سال های گذشته بخش عمده ای از مخاطبان فعال رسانه ای در همین شبكه های اجتماعی خارج پایه ساماندهی شده اند و این شبكه ها با پدید آوردن یك كلان داده، به شكلی سیستم فرماندهی و كنترلی را در اختیار دشمن قرار می دهند.
جلالی با اشاره به اینكه اگر بگوییم چنین ظرفیتی در اختیار دشمن قرار گرفته اقدامی سهل­ اندیشانه كرده ایم، افزود: اساس جنگ شناختی، تولید، مدیریت و هدایت افكار عمومی است كه شبكه های اجتماعی خارج پایه، تمام این ظرفیت را در اختیار دشمن قرار می دهند و این در شرایطی است كه متاسفانه در كشور برخی به علت رویكردهای عوام فریبانه، به شكلی خواستار استمرار فعالیت شبكه های اجتماعی خارج پایه هستند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور با اشاره به اینكه وقتی اینترنت در حوادث آبان با اندكی تعلل قطع شد آبی بر آتش فتنه آشوب بود، افزود: این اتفاق نشان داد این اغتشاشات عملا با شبكه های اجتماعی مدیریت می شود و شما اگر دسترسی به شبكه های اجتماعی خارج پایه را قطع كنید می ‎توانید آشوب و تخریبگری ها را آخر دهید. ازاین رو می توان نتیجه گرفت كه ارتباط مستقیمی بین امنیت مردم و شبكه های اجتماعی وجود دارد. ضمن اینكه باید در نظر بگیریم كه شبكه های اجتماعی، امروز تنها نقش پیام رسانی را ایفا نمی كنند و در حوزه های وسیعی ورود كرده اند.
جلالی با اشاره به اینكه شبكه های اجتماعی به سه حوزه ورود كرده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده اند، توضیح داد: این حوزه ها شامل تولید شغل، نظام پولی و تنظیم مقررات داخلی یا همان رگولاتوری است. این در شرایطی است كه با این حوزه گسترده، ما امكان دفاع و صیانت از كسب وكار و اطلاعات مردم در این شبكه های اجتماعی خارج پایه را نداریم. چون این سه مولفه در حوزه حاكمیتی است، پس شبكه های اجتماعی می توانند در درون خود دولتی تشكیل دهند كه تنها از قوانین خودشان تبعیت می كند و شما عملاً نه تنها ابزاری برای كنترل و نظارت بر آن در اختیار ندارید بلكه امكان دارد به علت گروگان گرفتن كسب وكار و اطلاعات مردم، مجبور به امتیازدهی شوید.
وی یكی از مهمترین اهداف حوادث آبان را تضعیف و تخریب احساس و نمادهای امنیت در كشور دانست و اظهار نمود: ما نمونه فجیع این رویكرد را در كشور عراق شاهد بودیم كه نوجوانی بی گناه را به بهانه های واهی به شنیع ترین وضع ممكن سلاخی كرده، به دار آویخته و در میدان شهر به نمایش عموم می گذارند. این اقدام هولناك هدفی جز ایجاد هراس عمومی و از بین بردن احساس امنیت روانی جامعه ندارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور با بیان این عقیده كه پروژه ایجاد ناامنی و آشوب در كشور ما كاملاً سازماندهی شده و از جانب دشمن است، اظهار داشت: آنان منتظر یك فرصت برای اجرای این پروژه بودند و گرانی بنزین صرفا بهانه ای برای اغتشاش و برهم زدن نظم جامعه بود. همانطور كه ما شاهد سناریوهایی از قبیل كشته سازی و قهرمان سازی بودیم.
جلالی افزود: یكی از استراتژی های اصلی جریان اغتشاشگران این بود كه شبكه اغتشاشات را با مردم گره بزنند؛ اغتشاشگران می دانستند كه هرجا از پوشش مردم استفاده نكنند سریع متوقف خواهند شد. نمونه عینی این اتفاق، گروگان گیری مردم در اتوبان های تهران بود كه مردم را تهدید می كردند كه خودرو های خویش را در خیابان متوقف و خاموش كرده و راه بندان مصنوعی ایجاد كنند. اما مردم ثابت كردند كه اگر اعتراضی هم داشته باشند هیچ نسبتی با اغتشاش گری و تخریب اموال عمومی ندارند و با این كار خود از بدخواهان، اعلام برائت كردند.
وی با اشاره به اینكه ما باید حوادث آبان را تحلیل، ارزیابی و صدمه شناسی و ضعف ها را در تمامی حوزه ها شناسایی و برطرف نماییم، اظهار نمود: نگاه و رویكرد دیگری هم می توان به این حوادث داشت و آن اینكه از همین جنس حوادث ماه هاست كه در لبنان و عراق در جریان است و این كشورها همچنان درگیر این چالش ها هستند اما ما در ۴۸ ساعت توانستیم كل غائله آشوب­گری را جمع نماییم. این نشان از انسجام بالای داخلی ملت و توان نظام برای پاسخگویی به شرایط حساس دارد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور یكی از نقاط قوت اصلی ما در مدیریت شرایط حساس را وجود رهبری دانست و اظهار داشت: ایشان هزینه طرحی كه خود مسؤلان جسارت پذیرش آنرا نداشتند، برعهده گرفتند. رهبر انقلاب در این ماجرا از شخص حمایت نكردند بلكه از كلیت نظام جمهوری اسلامی حمایت كردند و با این كار جلوی انشقاقی كه ممكن بود بین بدنه حاكمیت پدید بیاید را گرفتند و آنرا به یك وحدت تبدیل كردند كه این نشان داده است داشتن چنین رهبری، چقدر می تواند در بزنگاه ها اثرگذار باشد.
وی با اشاره به اینكه هیچ كسی مخالف حق اعتراض مسالمت آمیز نیست اما همه با هرج و مرج و ناامنی مخالف هستند، خاطرنشان كرد: نتیجه ورود رهبری به ماجرا این بود كه مردم با بصیرت خود به سرعت صف اعتراض از اغتشاش را جدا كردند و مردم هم دریافتند كه هدف از این غائله، پروژه سوریه سازی ایران بوده است. همه باید آگاه و هشیار باشند كه امنیت كالای بسیار گران قیمتی است كه بعضی از كشور برای بدست آوردن آن بیشتر از ۵۰ سال درگیر جنگ بوده اند.
جلالی با تاكید بر اینكه ما در پیچیده ترین جنگ اقتصادی هستیم كه شاید تابحال ضد هیچ كشور اعمال نشده باشد، اظهار نمود: شاید اگر تنها بخشی از این تحریم ها ضد كشورهای دیگر اعمال می شد ما شاهد فروپاشی كل سیستم آن كشور بودیم. اما در ایران ما توانستیم با همكاری و همراهی مردم با وجود تمام این فشارهای همجانبه و ناجوانمردانه ثبات اقتصادی كشور را حفظ نماییم.