مدیران این دانشنامه در یك نشست توضیح دادند حاشیه های ویكی پدیا از امیردولاب تا مرگ مایكل جكسون

مدیران این دانشنامه در یك نشست توضیح دادند حاشیه های ویكی پدیا از امیردولاب تا مرگ مایكل جكسون

سئو مئو: در نشست بررسی مفهوم ویكی پدیا و نقش آن در ارتباطات اعلام گردید كه ویكی پدیا برای رسانه ها یك منبع ثانویه است و نه اولیه اما بالای ۹۰ درصد مطالب آن درست است. همینطور اعلام گردید ویكی پدیای فارسی روزانه ۳ میلیون كاربر دارد كه این رقم به صورت ماهیانه به عدد ۱۰۰ میلیون می رسد.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با مبحث كاربردها و تكنیك های ویكی پدیا در ارتباطات با سخنرانی احمد عامری هماهنگ كننده برنامه آموزشی ویكی پدیا فارسی، محسن سالك دیوان سالار و مدیر ارشد ویكی پدیا فارسی، آرش سلیمانی مدیر ارشد ویكی پدیا فارسی، محمد حیدرزاده مدیر ارشد ویكی پدیا فارسی و حمید ضیایی پرور مدیركل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها پس از ظهر سه شنبه (۲۰ شهریورماه) در محل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار گردید.

در ابتدای این نشست حمید ضیایی پرور پیش زمینه ای در زمینه ویكی پدیا، محتوای آن و چگونگی متولد شدن این دانشنامه عرضه داد.

در این نشست مطالبی درباره مكانیزم انتشار محتوا در ویكی پدیا، سازوكار مالی این دانشنامه و همینطور ظرفیت های ویكی پدیا در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی و مشكلات و مسائل آن به بحث و بررسی گذاشته شد.

محسن سالك ـ دیوان سالار و مدیر ارشد ویكی پدیا فارسی ـ با اشاره به اینكه ویكی پدیا مهمترین رسانه كشور است، اظهار داشت: شاید باور اینكه ویكی پدیا مهمترین رسانه است سخت باشد. اما از این جهت كه دنبال اخبار باشیم ویكی پدیا در صدر نتایج است و این نشان دهنده این است كه ویكی پدیا افكار عمومی را شكل می دهد.

او در ادامه درباره سهم ویكی پدیا فارسی در فضای ارتباطات و كاستی هایی كه دارد، اظهار داشت: ما جای خالی زیاد داریم. در بحث خبرنگاری و خبر، دنیای ما یك دنیای فیك نیوز است و مشخص نمی باشد كدام خبرها صحت دارد. اما ما به جایی رسیده ایم كه اجازه نمی دهیم هر مطلبی كه نوشته می گردد منتشر نماییم. در واقع صحت سنجی می نماییم.

محسن سالك اظهار داشت: اعتماد بسیار زیادی بین خواننده ها و ویكی پدیا وجود دارد كه البته یك وجه منفی آن این است كه كاربران فكر می كنند اطلاعات ویكی پدیا وحی منزل است؛ این مشكل به سطح پایین سواد رسانه ای مخاطبان برمی گردد.

او درباره اهمیت ویكی پدیا خاطرنشان كرد: میزان زیاد تعداد خوانندگان و بازدیدكنندگان، اعتماد خوانندگان، پربازدید بودن ویكی پدیا بعنوان یكی از سایت های پربازدید ایران و جهان و همینطور گسترش علم در آن همچون مواردی است كه سبب شده است این سایت و دانشنامه اهمیت پیدا كند.

این مدیر ارشد ویكی پدیا فارسی درباره اینكه آیا ویكی پدیا می تواند بخصوص برای رسانه ها منبع باشد، تاكید كرد: ویكی پدیا منبع ثانویه است و نه اولیه اما بالای ۹۰ درصد مطالب آن درست است.

او با اشاره به اینكه ویكی پدیا جزو پنج سایت برتر جهان است، افزود: ویكی پدیا فارسی سال ۲۰۰۳ به راه افتاد و جزو رسانه های پربازدید ایران به حساب می آید. البته عجیب است كه در ایران سایت ورزش سه و سایت های دیگر همچون دیجی كالا اول هستند اما به صورت كلی ویكی پدیا بر مبنای اتفاقات و رویدادها، بالا و پایین می گردد. بعنوان مثال در زمان فوت مایكل جكسون، ویكی پدیا به دلیل بازدید بالا هنگ كرد و دچار مشكل شد.

سالك درباره محتوای ویكی پدیا كه جا دارد اطلاعات عمیق تری داشته باشد، اظهار نمود: ما هر چه بتوانیم اطلاعات عمیق تری را در ویكی پدیا بگذاریم وضعیت بهتری نسبت به بازدید مخاطبان خواهیم داشت؛ بعنوان مثال اطلاعات درباره دارو و بیماری ها كه اهمیت زیادی دارد سبب می گردد رجوع كننده به ویكی پدیا افزایش یابد. ما شاید در ارتباط با اختلاس یا دزدی ها نتوانیم كاری نماییم اما می توانیم كاری نماییم كه جامعه به اطلاعات وسیع تری دست پیدا كند.

سالك در ادامه تصریح كرد: ما تایید می نماییم كه بالای ۹۰ درصد از مطالب ما درست است اما باز هم نمی توان به منبع ما كه ثانویه است اعتماد كرد. زمانی كه فردی فوت می كند كاربران به دنبال اطلاعات بیشتری هستند و گاهی اوقات كاربران به قدری زیاد می شوند كه ویكی پدیا می بایست از دوباره ریست شود اما مهمترین چیزی كه در جهان است وجود وب است كه اگر نبود نمی توانستیم به اطلاعات وسیعی دست یابیم.

این مدیر ارشد ویكی پدیای فارسی با اشاره به اینكه ویكی پدیا از نظر قانونی نمی تواند عكسی كه مخاطبان گرفته اند را بارگذاری كند، خاطرنشان كرد: در ارتباط با ساختمان پلاسكو مطلبی در ویكی پدیای فارسی نوشتم و تا مدت ها هر كاربری می خواست اطلاعاتی به دست آورد به آن رجوع می كرد. حتی اگر فرد مذهبی هم باشید می توانید در ویكی پدیا سرچ كرده و اطلاعات لازم را استخراج كنید. ما با افرادی كه تكمیل كننده كارمان هستند هم همكاری می نماییم چون كه هدفمان افزایش دانش در میان مردم است.
سالك درباره گردش مالی ویكی پدیا و به صورت كلی ویكی پدیای فارسی هم اظهار نمود: اغلب سایت های معتبر دنیا پلن پولی دارند اما ویكی پدیا دنبال پول نیست و به كاربران می گوید اگر مطالبی كه از ویكی پدیا خواندند و برایشان جالب بود می توانند كمك مالی كنند. در كشورهای دیگر این امكان مالی از جانب كاربران فراهم می گردد اما در ایران با عنایت به شرایطی كه در كشور وجود دارد عملی نیست.
او اظهار داشت: كاربران فعال ویكی پدیا هیچ درآمد مالی در ارتباط با كارشان در ویكی پدیا ندارند و كارشان داوطلبانه است و همینطور هیچ درآمدزایی از این راه ندارند اما برای گذران زندگی خود شغل های دیگری را انتخاب كردند.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم احمد عامری ـ هماهنگ كننده برنامه آموزشی ویكی پدیای فارسی ـ در توضیحاتی مطرح كرد: ویكی پدیا تا كنون ۳۰۰ زبان زنده دنیا را پوشش داده است و یكی از موفق ترین دانشنامه هایی كه زبانش فارسی هم بوده است، ویكی پدیا است.
وی در ادامه در مقاله ای با عنوان راز ویكی پدیا چیست؟ به شناخت و تعمق در مباحث مربوط به رسانه های نوین امروز كه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است پرداخت.
او با اشاره به اینكه دانشنامه یك مخزن دانش است به یكی از پربازدیدترین افرادی كه در این دانشنامه وجود دارد، آقای دوربینی اشاره نمود و اظهار داشت: دانشنامه یك مخزن دانش است اما بعنوان مثال آقای دوربینی هیچ سوادی ندارد و این یكی از نقاط ضعف ویكی پدیا است.
او اظهار داشت: ویكی پدیا متعلق به ما چند نفر بعنوان مدیران ویكی پدیا نیست بلكه متعلق به همه است اما زمانی كه خبرنگاری از ویكی پدیا استفاده می نماید می تواند در ادامه گزارش خود یا مصاحبه ای كه با فردی دارد مطالب ویكی پدیا را توسعه دهد و یا در مورد خطاها می تواند آنها را اصلاح كند. در واقع این دانش نامه كاربر محور است و می توان به مطالبش اضافه كرد و آن را گسترش داد. ویكی پدیا دسته بندی دقیقی دارد و نمی توان به راحتی مقاله ای را در آن تغییر داد.
عامری در انتها یادآور شد، ویكی پدیا بر مبنای منبع كار می كند و حق ورود به حریم شخصی افراد را ندارد.
او درباره نحوه انتخاب مدیران كاربرها هم یادآور شد، مدیران ما از جانب كاربران انتخاب می شوند. به شكلی كه ۱۳ روز تا یك ماه زمان نیاز دارند تا كاربران مدیر را انتخاب كنند. همینطور خیلی از مدیران هم طبق نظرها حذف می شوند.
آرش سلیمانی از دیگر مدیران ارشد ویكی پدیای فارسی در مطالبی كوتاه درباره انتخاب مدیر ویكی پدیای فارسی در توضیحاتی اظهار داشت: ما در ارتباط با انتخاب مدیران ویكی پدیای فارسی انتخابات شفافی داریم. در نظرخواهی ها تلاش می نماییم بر مبنای دلایل عمل نماییم و استدلال ها باید منطقی باشد. اشتباهات مطرح شود و در ادامه شورای نظارتی وجود دارد كه در انتخاب این مدیران اعمال نظر و مدیریت می كند. ویكی پدیای فارسی جایگاه و دفتر مشخصی ندارد. به همین منظور دنبال این هستیم كه NGOای را ثبت نماییم تا مركزیت داشته باشد.
در ادامه این نشست درباره حمله به افراد مطرح در ویكی پدیا و خرابكاری هایی كه انجام و منجر به اصلاح می گردد مطالبی عنوان شد.
سالك در این باره كه چگونه این خرابكاری ها اصلاح می شوند، اظهار نمود: در ارتباط با خرابكاری ها و اصلاح مقالات اگر این حمله ها شدت زیادی داشته باشد، مقالات بسته و اصلاح می شوند و تا زمانی كه دوباره منجر به خرابكاری نشود، این مقالات همچنان بسته می مانند و از انتشار نادرست آنها جلوگیری می گردد.
در ادامه سلیمانی هم درباره تفاوت ویكی پدیا با دیگر سایت ها خاطرنشان كرد: ویكی پدیا وابسته به هیچ جناحی نیست و قضاوت را بر عهده خوانندگان قرار داده است اما در همه زمینه ها معتبر است؛ بعنوان مثال خیلی از رسانه ها در انتشار خبر فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی ویكی پدیا را منبع قرار دادند، با وجود اینكه منبع ما ثانویه بود.
وی همینطور درباره حاشیه های گزارش سرهنگ علیفر در خصوص اعلام نام صاحب یك باشگاه خارجی كه با شیطنت یكی از كاربران، در ویكی پدیا آن را امیر دولاب خطاب كرده بود، خاطرنشان كرد: ما بعد از این اتفاق مطلب مربوط به امیر دولاب را چندین بار محافظت كردیم تا این خرابكاری ها ادامه پیدا نكند.
سلیمانی سپس اظهار داشت: بعنوان مثال آمار جستجوی خودكشی در ویكی پدیا بالاست و خود این می تواند احساس خطر باشد. با این میزان سرچ ها می توان میزان دغدغه های مردم را فهمید.
مدیر ارشد ویكی پدیا فارسی در انتها اظهار داشت: ویكی پدیا بزرگترین رسانه و دانشنامه فارسی زبان است كه به آگاهی عمومی مخاطب كمك زیادی می كند.
حیدرزاده از دیگر مدیران ارشد ویكی پدیای فارسی هم خاطرنشان كرد: كاربران ویكی پدیا اغلب مقالات را می توانند ویرایش كنند. وقتی یك مقاله ای در ویكی پدیا نوشته می گردد شمار بازدیدكنندگان و خوانندگان آن بیش از سایت ها و رسانه ها می گردد. دانشنامه ذاتا كارش این است كه اطلاعات را بی طرفانه به مخاطب عرضه نماید.
سالك درباره هجوم ضد یك مبحث در ویكی پدیا تصریح كرد: تلاش می نماییم از مقالات مربوط به موضوعات مهمی كه در جامعه رخ می دهد، مثل بابك زنجانی بیشتر مراقبت نماییم. اگر حملات ادامه داشته باشد تلاش می نماییم آن مقاله را قفل نماییم و ببندیم تا كسی نتواند آن را ویرایش كند. بعنوان مثال در ارتباط با مقالات بابك زنجانی كه حمله هایی نسبت به ویرایش آن شده بود، حدود شش ماه آن را مراقبت كردیم.
در بخش های پایانی این نشست سالك یادآور شد، به دنبال راه اندازی پایگاه دائمی برای ویكی پدیای فارسی هستیم. در این راه با كتابخانه ملی هم مذاكراتی داشته ایم.
ضیایی پرور ـ مدیركل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ـ هم در این زمینه یادآور شد، نظر ما هم نسبت به راه اندازی این پایگاه مثبت است كه در وزارت ارشاد دفتر ثابت راه اندازی كردیم و می توانیم برای تشكیل NGO مجوز بگیریم. همینطور دوره های ترمیك ویكی پدیا و رسانه را می توانیم با حضور مدرس ها برگزار نماییم و این می تواند بهانه ای جهت راه اندازی پایگاه دائمی باشد.