۱۷ مهر؛ روز جهانی پست، ای نامه که می روی به سویش

۱۷ مهر؛ روز جهانی پست، ای نامه که می روی به سویش

سئو مئو: از گیلان هفدهم مهرماه سالروز جهانی پست است، یکی از قدیمی ترین نهادهایی که برای ارتباط بین بشر شکل گرفت و در دنیای مدرن امروز نیز جایگاه خودرا البته با قدری تغییرات و بهره گیری از فناوری روز، همچنان حفظ نموده است.
ارتباط یکی از مهم ترین ابزار انسان از شروع پیدایش تا کنون بوده است. پست و کارهای آن یکی از مراکزی است که قدمتی طولانی در جوامع بشری برای ایجاد ارتباط داشته و در حقیقت پست، کهن‏ ترین و گسترده‏ ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‏ ها و مناطق جهان است.
نهم اکتبر مصادف با ۱۷ مهر، روز جهانی پست نامگذاری شده و علت نامگذاری این روز، سالروز امضای قرارداد برن و تشکیل اتحادیه کل پست در «برن» سوئیس است.
اتحادیه جهانی پست اولین انجمن در راستای همکاری بین کارکنان بخش پست و از موسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که با تصویب معاهده برن در سال ۱۸۷۴ تاسیس شد؛ در حقیقت اتحادیه جهانی پست از نظر قدمت و سابقه دومین سازمان بین المللی جهانی شمرده می شود.
اکنون بیش از ۱۷۰ کشور، عضویت این اتحادیه را دارند و ایران نیز در ۲۲ مهر ۱۲۵۶ شمسی(۱۳ سپتامبر ۱۸۷۷ میلادی)، به عنوان بیست و نهمین عضو، به این اتحادیه پیوست.

قدمت فعالیت پست در ایران
طبق اسناد به دست آمده، کوروش کبیر از سیستم های پیامرسان تحت عنوان چاپارخانه استفاده می کرد.
در سال ۱۲۹۷ هجری قمری ناصرالدین شاه فرمان داد تا موسسه پست آن روز به وزارت تبدیل گردد و اداره آنرا به امین الملک، وزیر وظایف و رییس دارالشوراء سپرد.

پس از صدارت امیرکبیر، تحولات تازه ای در پست کشور ایجاد گردید، فعالیت پستی کشورهای استعمارگر تعطیل شد و پیک های پست ایران، با نظم و نظامی تازه که امیرکبیر به وجود آورده بود با سرعت و دقت بسیار، امور مرسولاتی را انجام می دادند.
امروز نیز پست جمهوری اسلامی ایران با بهره بردن از تکنولوژی های روز به عنوان سازمانی کهن ولی پرمخاطب همچنان مشغول فعالیت است.

نامه های نانوشته روی کاغذ در بازار داغ ارتباطات مجازی
مانیا خانمحمدی که بانوی دهه پنجاهی است، در گفت و گو با ایسنا می گوید: یادم می آید زمانی که کودک بودم سر هر خیابان اصلی یک صندوق زرد رنگ بزرگ متعلق به اداره پست برای جمع آوری پاکت های نامه وجود داشت. آن روزها که هنوز فضای مجازی و موبایل نبود و ما هم مثل بیشتر خانواده ها تلفن ثابت نداشتیم، مادرم برای جویا شدن حال اقواممان که در شهرستان بودند، برایشان نامه می نوشت.
وی اشاره کرد: آن روزها من سواد خواندن و نوشتن نداشتم ولی برای خاله هایم نقاشی می کشیدم و مادرم آنرا همراه برگه نامه در پاکت می گذاشت و پس از تمبر زدن، با خوشی سر خیابان می رفتیم تا آنرا در صندوق بیاندازیم، در حقیقت همیشه این کار بر عهده من بود و روی پنجه پا بلند می شدم تا دستم برای انداختن نامه به صندوق برسد.
این شهروند با یادآوری خاطرات شیرین دوران کودکی اش می گوید: راستش خیلی وقت است نامه ننوشته ام و با رونق گرفتن تلفن و ارتباطات در فضای مجازی، از این طریق با دوستان و خویشان در ارتباطیم ولی هنوز هم وقتی پستچی بسته های خرید اینترنتی را برایم می آورد، دلم برای روزهایی که پستچی زنگ در را می زد و نامه یا بسته ای از اقواممان که از شهرستان برایمان فرستاده بودند را تحویل می داد، تنگ می شود.

رضایت گیرنده؛ خستگی نامه رسان را به در می کند
شاهرخ شکری که کارمند بازنشسته اداره پست است و سابقه فعالیت در ادارات پست استانهای تهران، گیلان و زنجان را طی مدت خدمت خود داشته، در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: اگر باردیگر قرار باشد شغل انتخاب کنم، وارد اداره پست می شوم چون کارهای متنوعی دارد و در حقیقت با کار کردن در این اداره وقتی کار ارباب رجوع را راه می انداختم یا در دوره ای که در بخش توزیع به عنوان نامه رسان فعالیت داشتم، نامه و یا بسته را به مشتریان می رساندم، لبخند رضایت آنها خستگی کار را از تنم، به در می کرد.

وی با اعلان اینکه فعالیت در بخش های مختلف اداره پست همه روزهایش خاطرات شیرین و به یاد ماندنی بودند، اشاره کرد: تلخی خاطرات فقط مربوط به زمانی بود که مشتریان نامهربانی می کردند و از پستچی انتظاری فراتر از وظایف قانونی داشتند و یا گیرنده هایی که با ترشرویی، توقع داشتند کاستی های فرستنده را ما جبران نماییم در صورتیکه پست فقط واسطه بین گیرنده و فرستنده است.
این کارمند بازنشسته درباب خاطرات خوش خدمت در بخش های مختلف اداره پست می گوید: همچون این خاطرات خوب مربوط به زمانی است که توزیع دفترچه ثبت نام برای دانشگاه ها توسط اداره پست انجام می شد و در باجه مسئول فروش دفترچه بودم، شوق و هیجان مراجعینی که برای تهیه دفترچه به اداره می آمدند، حس سرزندگی و امید به آینده به من می داد.
شکری به فعالیتش در دورانی که اداره پست کوپن توزیع می کرد اشاره نمود و با لبخند اظهار داشت: واقعا سر و کله زدن با تعدادی از سالمندانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند و نمی توانستند شماره های کالابرگ ها را تشخیص دهند، از دیگر خاطرات خوبم هستند، وقتی آنها را راهنمایی می کردم و گره ای از کارشان باز می کردم، حس خوبی داشتم.

ارسال بیش از ۵ میلیون مرسوله پستی در گیلان
محمدحسین هوشنگی، مدیرکل پست گیلان به ارسال بیش از پنج میلیون مرسوله پستی امسال در گیلان اشاره و اظهار داشت: این میزان نسبت به زمان مشابه سال قبل تغییر چندانی نکرده است.
وی با اعلان اینکه گیلان از استانهای برتر کشور در حوزه وب سرویس استعلام الکترونیکی کدپستی است، اشاره کرد: در طرح “جی نف ” یا نشانی استاندارد که در بخش کدپستی، کدیونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیائی محل ها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم می شود، به سبب همکاری نکردن تعدادی از دستگاهها در فراهم کردن زیرساخت ها خلاءهایی وجود داشت که اداره کل پست گیلان با تعامل شهرداری های استان توانست این خلاء را پر کند.

مدیرکل پست گیلان درباب سرویس احراز نشانی، با اعلان اینکه همه فرآیندهای مربوط به احراز نشانی، الکترونیکی بوده و مستند فیزیکی ارائه و یا گرفتن نمی گردد، اضافه کرد: گیلان دارای یکی از بزرگترین پایگاه اطلاعات مکانی در کشور است و افراد متقاضی برای اخد آن نیازی به مراجعه ندارند و بوسیله سامانه می توانند اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: در این خدمت، بعد از ثبت درخواست الکترونیکی در تارنمای خدمات الکترونیک به آدری «gnaf.post.ir» و پرداخت هزینه توسط درخواست کننده، علاوه بر ارسال پیامکی کد شناسه مخصوص(رمز) برای مشتری، اطلاعات مکانی که شخص به همراه اطلاعات هویتی خود ثبت کرده، برای نامه رسان مربوطه در محل مشتری ارسال می شود.

تاکید بر توسعه سرویس بازار الکترونیک پست گیلان
هوشنگی در ادامه با تأکید بر توسعه و توجه به سرویس بازار الکترونیک پست گیلان با اشاره به این که طی آن فروشگاه ها، تولید کنندگان و سایر عرضه کنندگان کالا و خدمات بوسیله بستر الکترونیک و مجازی که پست در اختیار آنها قرار می دهد، اقدام به عرضه و فروش کالا و خدمات خود بصورت اینترنتی می کنند، اضافه کرد: برای توسعه این امر ظرفیت های بسیار زیادی در گیلان وجود دارد و این سرویس علاوه بر معرفی گسترده و آسان کالا و خدمات، در دسترسی هموطنان در دورترین نقاط شهری و روستایی به امکانات و کالاهای فروشگاه ها نقش موثری ایفا می کند.
وی گشایش بازارهای جدید، حذف محدودیت های زمانی و مکانی، افزایش درصد فروش، کاهش هزینه های معاملاتی و افزایش اشتغال و کارآفرینی را همچون مزایای عضویت در این بازار الکترونیک عنوان نمود.

منبع: