دبیر شورای عالی فضای مجازی: باید برای خودکفایی درحوزه اقتصاد دیجیتال تلاش نماییم

دبیر شورای عالی فضای مجازی: باید برای خودکفایی درحوزه اقتصاد دیجیتال تلاش نماییم

به گزارش سئو مئو دبیر شورایعالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: باید در حوزه اقتصاد دیجیتال تلاش نماییم تا به خودکفایی دست یافته و همه خدمات و کالاهایی که امکان عرضه داخلی در کشور دارند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تأمین کنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت ها اظهار نمود: در عصر جدید اتکا به یک بازیگر تعیین کننده همچون دولت ها و صرفاً قوانین و مقررات برای اداره حوزه هایی مانند آی سی تی به اتمام رسیده و اشکال دیگری همچون سفارش ها و تشکیل کنسرسیوم ها برای رفع موانع در بازار و طراحی رویه ها در کشورها مورد تاکید است.
وی ضمن اشاره به این که سفارش ها معمولاً از مراجع مهمی همچون دولتی، علمی و بخش خصوصی منتشر می شود، بیان نمود: در کشور نیاز فوری به سفارش ها در حوزه های شبکه، خدمات ابری، پردازش و دیتاسنترها احساس می شود. همینطور ائتلافی از شرکت ها برای استانداردگذاری و قاعده گذاری در این عرصه ها باید صورت گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درمورد نقش کنسرسیوم ها در تعیین مسیر علم و بازار اقتصادی، تصریح کرد: همگرایی بازار و علم، بازار و فناوری و صنعت با شکل گیری کنسرسیوم ها اتفاق می افتد که البته در بعضی مواقع ناهماهنگی در علم و صنعت در تمامی کشورها در بیان برخی دستاوردها و تحقق شعارها صورت می گیرد که این اتفاق در جهان فراگیر است.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی در بعضی از حوزه ها اطلاعات مستندی از وضعیت کشور برای سیاستگذاری در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: این یک مشکل اساسی است که سعی کردیم در اواخر دولت قبل نسبت به حل آن اقدام نماییم که امیدواریم با ادامه آن در دولت فعلی بتوانیم به وضعیت کشور در این عرصه سامان دهیم.
وی درمورد وضعیت خدمات ابری با تکیه بر مصوبه سال ۹۶ شورایعالی فضای مجازی در این عرصه بعنوان چهار خدمت اصلی و پایه شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: در کشور بسیاری به دنبال راه اندازی دیتاسنتر بدون بررسی اصول اولیه و امنیت هستند که باید در این عرصه برای ایجاد خدماتی همچون خدمات ابری تلاش و همکاری تمامی فعالان این حوزه اتفاق بیفتد.
دبیر شورایعالی فضای مجازی همینطور ضمن اشاره به کنترل حوزه اقتصاد دیجیتال و وضعیت واردات سخت افزارهای مبتنی بر میکروالکترونیک، اضافه کرد: متاسفانه این صنعت سرمایه بر است و انتظار داریم تا برای حل این مشکل هم بخش خصوصی و اصناف مرتبط همکاری کنند. شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی هم با نگاه مثبت به دنبال این است تا شرکتهای مبتنی بر دیجیتال و خدمات بتوانند وارد فرابورس و بازار سرمایه شوند تا بتوانیم با تلاش همه جانبه و همگرایی ملی نسبت به رفع خلاء زنجیره ای در این عرصه اقدام نماییم و در جهت اقتصاد ملی گام برداریم.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه اولویت بندی به علت محدودیت سرمایه مورد تاکید قرار دارد، اظهار داشت: نیروی انسانی مناسبی در این عرصه در کشور فعال است و باید بتوانیم تخصیص سرمایه را به نحو مناسب برایشان مدیریت نماییم تا هم در حوزه های نرم افزار و هم سخت افزار اهداف محقق شود.
دبیر شورایعالی فضای مجازی اعلام نمود: ممنوعیت خرید بعضی از سخت افزارهای خارجی در دستگاههای دولتی پیش تر ابلاغ گردیده که خوشبختانه توانستیم با وجود خیلی از مخالفت ها به خودکفایی قابل قبولی در بعضی از زمینه های آن دست یابیم و این در شرایطی است که خیلی از کشورهای دیگر هم درحال ورود به این حوزه هستند.

منبع: