تفاهم اتحادیه صادركنندگان مخابرات و مركز نوآوری اتاق ایران؛ دبیرخانه تقویت صادرات خدمات فناورانه ICT تشکیل می شود

تفاهم اتحادیه صادركنندگان مخابرات و مركز نوآوری اتاق ایران؛ دبیرخانه تقویت صادرات خدمات فناورانه ICT تشکیل می شود

تفاهم همکاری برای تقویت صادرات محصولات و خدمات فناورانه حوزه ICT و تشکیل دبیرخانه مشترک پیگیری این موضوع، میان اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات و مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران منعقد شد.
به گزارش سئو مئو به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در جهت برقراری ارتباط مؤثر بین صنعت گران و نخبگان، صادرات محصولات و خدمات فناورانه و از طرفی بسترسازی برای سرمایه گذاری روی ایده های نو، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. در این تفاهمنامه که به امضای مهدی اقتصادی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و داوود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران رسید، هم افزایی، توسعه ارتباطات، ارتقا تولید ملی، پشتیبانی از نخبگان و همکاری در زمینه صادرات محصولات شرکتهای فناور، سرمایه گذاری مشترک، برگزاری رویدادها، دوره های آموزشی و پژوهشی مشترک و تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات فناورانه در دستور کار قرار گرفت. در این دیدار با حضور داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، فریبرز نژاد دادگر دبیر و عضو هیأت مدیره، سادینا آبایی نایب رییس و رئیس کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه، مجید ذوقی بازرس و رئیس کمیسیون رتبه بندی اتحادیه و مهندس خلج دبیر کمیسیون صادرات اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، فعالیتهای اخیر و آتی این اتحادیه و حضور در نمایشگاه های بین المللی خارج از کشور و همینطور ظرفیت های صادراتی تشریح شد. مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران هدف اصلی انعقاد این تفاهمنامه را پتانسیل طرفین، تقویت صادرات و پشتیبانی از شرکتهای فناور در حوزه های در رابطه با محصولات فناورانه و خدمات فنی و مهندسی عنوان نمود و اظهار داشت: با انعقاد این تفاهمنامه تلاش داریم با شناسایی پتانسیل ها و فرصت های دو طرف، اقدامات مؤثری را به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده انجام دهیم. ازاین رو این مرکز آمادگی دارد برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان، استارت آپ و نوآور در حوزه های مختلف همچون ICT، خدماتی را در چارچوب انجام امور مشاوره، آموزش، فناوری، تجاری سازی ایده ها، محصولات و خدمات فناورانه و برگزاری رویدادها و نشست های تخصصی عرضه نماید. به نقل از ایشان، ظرفیت موجود در کشور در حوزه ICT سبب پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک می شود که در نهایت شاهد ایجاد یک دولت هوشمند، کارا و همراه خواهیم بود. صادرات خدمات فنی مهندسی ICT با رویکرد اقتصاد مقاومتی در این جلسه داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران هم با تکیه بر این که صادرات محصولات و خدمات فنی مهندسی بعنوان یکی از رهنمودهای حاکمیتی همسو با رویکرد اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: بدیهی است که اتاق بازرگانی و همینطور مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و سایر عناصر اکوسیستم این حوزه همچون وزارت ارتباطات، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، بعنوان نهادهای تسهیل گر و حامی نقش به سزایی در تحقق اهداف صادراتی کشور خواهند داشت. وی ادامه داد: با حمایت دولتمردان نخست باید بازارهایی را در داخل برای عرضه محصولات و خدمات فراهم نماییم و بعد از بلوغ و شکوفایی محصولات داخلی و حصول پیش نیازهای صادراتی، در عرصه های بین المللی ظاهر شویم. در این حوزه فریبرز نژاد دادگر دبیر اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران هم اظهار داشت: ساز و کار صادرات خدمات فنی مهندسی و ورود به بازارهای بین المللی نیازمند یک حرکت بزرگ، برنامه ریزی استراتژیک به روز، وجود تشکل ها و اتحادیه های صادراتی قوی، طراحی و تدوین و اجرای اثربخش استراتژی بازاریابی بین المللی و استفاده از توانمندی و پتانسیل مراکز نوآوری است که امیدواریم با این تفاهمنامه در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوب در این عرصه باشیم. سادینا آبایی، نایب رییس اتحادیه هم اظهار داشت: طبیعتاً صادرات محصولات فناورانه و حضور در بازارهای جهانی، مستلزم پرداخت هزینه های مادی و معنوی است که بخش بزرگی از آنرا ارکان دولتی در رابطه با حوزه صادرات و بخش دیگری را اتاق ها، اتحادیه ها، مراکز نوآوری و شتابدهی صادرات و تشکل های صنفی و شرکتهای عضو، باید پرداخت کنند تا ارکان و ساختارهای این ساز و کار در یک مسیر صحیح و مناسب و کارا حرکت کنند. ۱۰ اقدام پیش روی کارگروه تقویت صادرات خدمات فناورانه با عنایت به تفاهم صورت گرفته مقرر شد برای تحقق اهداف این تفاهمنامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان دو طرف تشکیل و فعالیتهای مربوطه با قدرت و سرعت بیشتر عملیاتی شود. اهم اقدامات در این تفاهمنامه شامل موارد زیر است: – امکان سرمایه گذاری مشترک در پروژه های دارای توجیه فنی و اقتصادی با پیشنهاد طرفین؛ – همکاری در برگزاری کارگاه ها، رویدادها، وبینارهای آموزشی؛ – معرفی نمایشگاه های تجاری بین المللی و کمک جهت اختصاص پاویون در نمایشگاه ها؛ – همکاری در مطالعات و پژوهش های مرتبط در بازار کشورهای هدف؛ – معرفی تیم های مستعد به صندوق های سرمایه گذاری جسورانه همکار جهت سرمایه گذاری مشترک؛ – تبلیغات و حمایت معنوی مشترک و تعامل در شبکه های اجتماعی؛ – همکاری برای تبادل دانش فنی، تیم، منتور و مدرس و تبادل محتواهای علمی و آموزشی؛ – معرفی هیأت های تجاری و ترتیب جلسات B۲B با شرکتهای فعال در زمینه های مورد درخواست؛ – کمک به ایجاد دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی و برگزاری Show Room و معرفی محصولات شرکتهای دانش بنیان و فناور و نوآور؛ – همکاری برای تجاری سازی ایده های نو.

منبع: