هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران جلسه گلایه ها و مخالفت ها

هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران جلسه گلایه ها و مخالفت ها

کمیسیون طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی در حالی هشتمین جلسه خویش را پشت سرگذاشت که این دفعه میزبان میهمانان گلایه مند و مذاکرات پر بحث و جدل اعضای کمیسیون بود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی در حالی برگزار شد که نمایندگان بعضی از دستگاههای مرتبط و بخش های خصوصی ذی نفع در این نشست حاضر شدند و به طرح دغدغه و مطالبات خود نسبت به این طرح پرداختند.
در ابتدا نماینده مرکز ملی فضای مجازی به عرضه گزارشی از وضعیت اینترنت کشور، فعالیت پیام رسان های داخلی، ترافیک اینترنتی کشور و مشکلات و چالش های این فضا پرداخت، وی که در عرضه گزارش خود به آماری از مخاطبان پیام رسان ها داخلی اشاره نمود با انتقاد جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت روبه روشد، رشیدی کوچی در این خصوص میزان عضویت مردم در پیام رسان های داخلی اظهار داشت که اینجانب در پیام رسان «بله» عضویت نداشتم ولی هنگامی که در آن عضو شدم مشاهده کردم که خیلی ها برای من در این پیام رسان پیشتر از این که عضو شوم پیام ارسال کرده اند.
نماینده مرکز ملی فضای مجازی در مورد این مورد توضیح داد: بسیاری از پیام رسان ها تمایلی نداشتند که عضو بیشتر داشته باشند و دلیل آن وجود مشکلات ترافیکی بود؛ البته در ایام ابتدایی کار خود شاید اقدامات تشویقی انجام داده باشند ولی دلیلی ندارند بخواهند کسی را خودشان عضو کنند.
اما در ادامه غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در تذکری بیان کرد که «خبرنگاران به غیر از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت اجازه حضور در جلسه کمیسیون مشترک را نداشتند، این در شرایطی است که قرار بود رسانه ها و خبرنگارانی که اجازه حضور در مجلس را دارند بتوانند در جلسات کمیسیون هم حاضر باشند؛ پس باید به منتقدین حق بدیم که با تردید به این جلسات نگاه کنند، » اما این تذکر انتقاد رضا تقی پور رئیس کمیسیون را هم به دنبال داشت؛ رئیس جلسه در پاسخ به اظهرات نوری قزلجه اظهار داشت: شما با عنوان تذکر ایجاد شبهه می کنید، چه کسی اجازه نداده است که خبرنگاران در جلسات حاضر نشوند؟ این درحالی است که جلسات به صورت زنده پوشش داده می شود، این شبهه چگونه قابل توجیه است؟ با اینکار به شفافیت لطمه می زنید، این اظهارات شما کذب است و این را پیگری خواهم کرد، متاسفم که یک نماینده به هیات رییسه کمیسیون چنین کذبی را نسبت دهد، از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این اظهارات شما را پیگیری می کنم، شما بعنوان تذکر شبهه مطرح کردید، چه کسی خبرنگاران را راه نداده است؟ ضد او شکایت خواهم کرد.
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه هم خطاب به رئیس جلسه در تذکری اظهار داشت: آقای نوری یا هر شخصی که صحبت می کند حق اظهار نظر دارد، بارها در صحن مجلس ضد آقای قالیباف مطالبی را مطرح نمودند، مخاطب اظهارات ایشان همه اعضای کمیسیون هستند، می تواند پس از اینکه ایشان اظهارات خویش را مطرح نمودند، پاسخ خویش را مطرح کنید برای مثال بگویید که ما گفته بودیم همه خبرنگران که مجوز ورود به مجلس دارند می توانند در جلسات کمیسیون مشترک حاضر شوند و ما این مورد را از بخش خبر مجلس پیگیری می نماییم.
مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون هم دراین خصوص اظهار داشت: حفاظت مجلس دست ما نمی باشد و روال خودش را دارد؛ ازاین رو اگر مساله ای بوده کمیسیون در مورد آن اختیاری ندارد ولی باید پیگیری شود.
نوری قزلجه هم در ادامه بیان نمود: در پیشنهادات خود ملاحظات حفاظت مجلس را هم مطرح کرده بودم، حالا هم هیچ اتهامی بیان نکردم، آئین نامه به تازگی به اداره اخبار فرستاده شده است و مشکل حل شد که اینکار باید زودتر انجام می شد، اما تذکر دیگر من این می باشد که قرار بود از بخش های خصوصی برای حضور در جلسات دعوت شود، ولی با دعوت یکی از بخش های خصوصی که با طرح مخالف بود مخالفت شد.
رضا تقی پور در ادامه اظهرات نوری قزلجه بیان نمود: آقای نوری متاسفم، این اظهارات قابل پیگیری می باشد، شما افترا وارد می کنید، آیا در جلسه پیشین کمیسیون نماینده بخش خصوصی حاضر بود یا خیر؟ آقای نوری قزلجه شرکت خاصی را برای دعوت معرفی کردند، اما هیات رییسه کمیسیون اعتقاد دارد اگر قرار باشد تک تک شرکت ها را دعوت نماییم باید هزاران شرکت را برای حضور در جلسات دعوت کنیم؛ البته اینجانب شخصا با بسیاری از شرکت ها جلسه غیررسمی داشته و دغدغه آنها را شنیده ام که البته درخواست کرده بودند که نام آنها مطرح نشود.
اما در بخش دیگری از جلسه کمیسیون، مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به عرضه توضیحات خود پرداخت و درباره ضرورت خوداتکایی به سرویسهای داخلی در عین توجه به تعاملات با سرویسهای خارجی اظهار داشت: ما در استفاده از سرویسهای داخلی و خارجی سیاست خود اتکایی داریم ولی چون فضای مجازی یک فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات است نمی توان استفاده از سایر سرویسهای خارجی را حذف کرد؛ شخصی هم دنبال چنین کاری نیست، صرفاً تلاش بر این است سرویسهای داخلی پاسخگوی نیازهای ما باشند؛ به دنبال این نیستیم که استفاده از سرویسهای جهانی و ارتباطات بین المللی محدود و یا مسدود شود، بارها هم به دنبال تعامل با سرویسهای خارجی بوده ایم ولی آنها به بهانه تحریم هیچ همکاری نداشتند، گاهی سرویسهای خارجی مانند مسیریاب ها خودشان ما را محدود می کنند ولی چون مانند آن سرویس را در داخل داشته ایم مشکلی رخ نداد.
در ادامه نماینده اتاق بازرگانی به اظهارات نماینده مرکز ملی فضای مجازی واکنش نشان داد و اظهار داشت: «در خصوص مسیر یاب ها در ابتدا فیلترینگ صورت گرفت که استفاده از آن کاهش پیدا کرد» اما این گفته نماینده اتاق بازرگانی تکذیب و پاسخ نماینده مرکز ملی فضای مجازی را در خصوص اینکه «چنین چیزی نبوده و ما مستندات آنرا به شما عرضه خواهیم داد» به دنبال داشت.
در ادامه هم رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب و کارهای مجازی اظهار داشت: با کلیات این طرح مخالف هستیم، دغدغه دوستان را درک کرده و با ولنگاری فضای مجازی هم مخالفیم، ولی با این روش راه به جایی نمی رود؛ مانند تجربه فیلترینگ تلگرام که با اینکار بسیاری از اقشار مانند نوجوانان را با مبحث vpn آشنا کردیم؛ برخی نمایندگان می گویند ما طرح را مطالعه نکرده ایم، در صورتیکه این گونه نیست، برخی هم ما را با معاندین در یک سو می دانند در صورتیکه ما هم دغدغه مند هستیم و از پیام رسان داخلی حمایت می نماییم، اما با محدودیت و مسدود شدن پیام رسان های خارجی مخالف هستیم، بگذارید خود مردم میان سرویسهای داخلی و یا خارجی انتخاب کنند، نیاز است که این طرح، حمایتی شود؛ یعنی از کسب و کارهای موجود حمایت کنید؛ برای مثال سرویس هایی چون دیجی کالا یا اسنپ می توانند پیام رسان ایجاد کنند ولی چون در کار کنونی خود گرفتار مشکلات زیادی هستند و هر روزه به دادگاه خوانده می شوند چنین اقدامی نمی کنند، از هنگامی که این طرح صیانت بدون اغناسازی مردم عنوان شد، مساله مهاجرت برای فعالین کسب و کارهای مجازی جدی شده است.
رئیس کمیسیون هم در پاسخ به اظهارات الفت نسب در مورد فیلترینگ پیام رسان تلگرام بیان نمود: فیلتر تلگرام ارتباطی به طرح حمایت ندارد، این طرح هنوز تصویب نشده است.
در انتها جلسه هم رضا تقی پور رئیس کمیسیون با اشاره به اینکه قرار بود برابر آئین نامه در این جلسات موافقین و مخالفین کلیات طرح اظهارات خویش را بیان کنند و کلیات را به رای بگذاریم اظهار داشت که این مورد به علت نبود وقت در جلسات بعدی کمیسیون صورت خواهد گرفت.
به قول رئیس کمیسیون، جلسه بعدی کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی متعاقبا اعلام خواهد شد ولی به احتمال زیاد این جلسه روز دوشنبه ۸ آذرماه خواهد بود.

منبع: