تجاری شدن 5G در 2024 صورت می گیرد

تجاری شدن 5G در 2024 صورت می گیرد

سئو مئو: بگفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هم اکنون در بیشتر کشورهای دنیا 5G بصورت هات اسپات و FWA مورد استفاده قرار می گیرد و پیش بینی می شود که 5G در سال 2024 فراگیر شود و به مرحله 4G در وضعیت فعلی برسد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، کشورهای بسیاری در سراسر جهان همچون ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و خیلی از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و دراین زمینه کارهای گسترده ای را انجام داده اند. خیلی از بزرگترین شرکت های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نیز به شدت در حال رقابت جهت راه اندازی اولین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم هستند.
قبل از این، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اعلان اینکه اگر ایران در وضعیت تحریم نبود، قبل از این ورود به عرصه اینترنت نسل پنج را آغاز نموده بود، اظهار داشته بود: ما حالا در حال مطالعه هستیم و برای ضوابط و نقشه راه این فناوری هم به اپراتورهای ارتباطی فراخوان دادیم. نخستین گام این است که در حوزه FWA بتوانیم 5G را پیاده سازی و باندهای فرکانسی را پیاده نماییم.
در این راستا فلاح جوشقانی در گفت و گو با ایسنا درباره روند قانون گذاری حوزه 5G در کشور باین کرد: ما در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از دو سال پیش بررسی این مساله را شروع کردیم و از اپراتورها هم مشاوره گرفتیم. همین طور از سال قبل نقشه راه 5G را هم تعیین و به ITU اعلام کردیم، باندهای فرکانسی که برای 5G مورد نیاز است را مشخص کردیم و آماده واگذاری هستیم و اینطور نیست که ببینیم چه اتفاقی می افتد و بعد بخواهیم واکنش نشان دهیم و از قبل خودرا برای این حوزه آماده کردیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه نقشه راه 5G از FWA یا Fixed Wireless Access آغاز می شود، اظهار داشت: در بیشتر کشورهای دنیا 5G بصورت هات اسپات و FWA مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتراز حوزه های B2B و خدمات کسب وکارها آغاز می شود. پیش بینی می شود که 5G در دنیا در سال ۲۰۲۴ فراگیر شود و به مرحله 4G در وضعیت فعلی برسد، اما حالا که سال ۲۰۲۱ هستیم، دنیا در حوزه هات اسپاتی یا FWA کار می کنند. البته کشورهایی بودند که 5G را در حوزه موبایل هم راه اندازی کردند، همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس، اما آنچه که در نقشه راه دنیا وجود دارد این است که تجاری شدن 5G در سال 2024 اتفاق می افتد.
این در حالیست که در ایران هم پروسه تجاری سازی 5G FWA از اسفندماه ۹۹ شروع شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ارائه چاره هایی مانند 5G FWA، یعنی استفاده از 5G برای اینترنت خانگی برای توسعه اینترنت ثابت، اظهار داشته بود: اگر یک سایت 4G با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت برثانیه و ۴۰ مگاهرتز فرکانس، یک دکل برای کاربرانش عرضه کند، تست های 5G می تواند سه گیگابایت برثانیه عرضه کند، یعنی حتی تا ۳۰ برابر کیفیت روی یک پهنای باند فرکانسی محدود، ظرفیت را بالا می برد. مفهومش البته این نیست که می توانید روی گوشی تان سرعت سه گیگابیت دریافت کنید، چون این ظرفیت به تعداد کاربران تقسیم می شود، اما ارائه ۱۰۰ مگابیت ظرفیت شبکه با ارائه ۳ گیگابیت ظرفیت برای ۲۰۰ مشترک تفاوت زیادی دارد.

منبع: