مدیرعامل شركت مخابرات خبر داد برنامه ریزی برای ایجاد ۵ میلیون خط VDSL با سرعت ۲۵ مگابیت

مدیرعامل شركت مخابرات خبر داد برنامه ریزی برای ایجاد ۵ میلیون خط VDSL با سرعت ۲۵ مگابیت

به گزارش سئو مئو مدیرعامل شركت مخابرات ایران اظهار داشت: برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۴۳۰۰ میلیارد تومانی در حوزه VDSL در جریان است تا بتوانیم ۵ میلیون پورت اینترنت را با سرعت ۲۵ مگابیت در اختیار كاربران بگذاریم.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، مجید صدری امروز دوشنبه در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران با اشاره به اقدامات و برنامه های شرکت مخابرات ایران در حوزه تلفن ثابت و اینترنت اظهار داشت: مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد ۵ میلیون پورت اینترنت با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه با تکنولوژی های VDSL و FTTH باید در دستور کار قرار گیرد که با برآورد صورت گرفته احتیاج به سرمایه گذاری ۴، ۳۰۰ میلیارد تومان دارد.
وی اظهار داشت: در این حوزه در صورت موافقت هیئت مدیره و سهامداران، این پروژه را برای کلان شهرها اجرایی می نماییم.
یک میلیون پورت VDSL تا آخر سال واگذار می شود
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه تا آخر خردادماه ۵۵۰ هزار پورت VDSL در تهران و قم نصب می شود، افزود: زیرساخت های لازم برای این مورد فراهم گردید و طبق قولی که به وزیر ارتباطات داده ایم، ظرف دو ماه این پروژه را به مرحله اجرا رسانده ایم و در برنامه داریم که تا آخر سال یک میلیون پورت VDSL آماده واگذاری شود.
وی اظهار داشت: الان از راه پرتال شرکت مخابرات ایران ۲۹۰ هزار درخواست برای دریافت VDSL در تهران ثبت شده و ۸ هزار خط VDSL هم در قم تحویل داده شده است. پیشبینی ما این است که تا آخر خرداد در قم به ۷۰ هزار مشترک می رسیم.
صدری تأمین برق برای کافوهای نوری و هم صدور مجوز برای عملیات حفاری فیبر را همچون مشکلات بر سر راه توسعه تکنولوژی VDSL در تهران عنوان نمود و اظهار داشت: در این رابطه طی مذاکراتی که وزیر ارتباطات با وزیر نیرو و هم شهردار تهران داشته است، امیدواریم بزودی این مسائل برطرف شود.
وی اظهار داشت: در تکنولوژی ADSL متوسط سرعت اینترنت حدود ۸ مگابیت بر ثانیه است که در تکنولوژی VDSL امیدواریم متوسط سرعت به ۴۰ مگابیت بر ثانیه برسد.
هزینه سیم کشی برای سرویس FTTH مجانی شد
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به مشترکان تجاری پیشنهاد کرد که از سرویس شبکه دسترسی فیبرنوری (FTTH ) استفاده کنند که سرعت بالایی را در اختیارشان می گذارد و اظهار داشت: تا پیش از این هزینه سیم کشی فیبرنوری در یک ساختمان از حداقل ۳۰۰ هزار تومان آغاز می شد اما الان این کابل کشی به صورت مجانی برای متقاضیان انجام می شود و مشترک تنها باید هزینه مودم پرداخت کند.
وی با تاکید بر برنامه های توسعه ای مخابرات در حوزه اینترنت ثابت که منتج به افزایش کیفیت این سرویس برای مردم شود، تصریح کرد: شبکه اینترنت مخابرات پیش از بحران کرونا ۳۰۰ مگ ظرفیت پهنای باند داشت که در این چند ماه اخیر به ۳ برابر رقم قبل (۹۱۰ مگ) افزایش پیدا کرد.
ترافیک داخلی شبکه اینترنت به ۳۰ درصد رسید
صدری تصریح کرد: ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی پارسال حدود ۱۰ درصد بود که سال جاری به ۳۰ درصد نسبت به ترافیک خارجی رسیده است.
وی با اشاره به رشد ۱۵۵ درصدی ترافیک بین الملل و رشد ۲۱۰ درصدی ترافیک داخلی طی ماه های اخیر اضافه کرد: به صورت روزانه، ۱۱۰ درصد افزایش مصرف اینترنت در سال ۹۸ توسط مشتریان مخابرات انجام شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد، اضافه کرد: ۵۱ هزار و ۴۰۰ روستا به ارتباط تلفن ثابت و ۱۵ هزار روستا از راه مخابرات به اینترنت متصل هستند و ۱۶۵ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور برقرار است.
۸۰ درصد تجهیزات شبکه مخابرات، داخلی است
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران پشتیبانی از تولید داخل را همچون اقدامات و برنامه های پیش روی این شرکت عنوان نمود و اظهار داشت: در حوزه شبکه انتقال، پروژه مخابرات نوری (DWDM ) را که تا پیش از این در اختیار شرکت هواوی بود به بخش داخلی سپردیم و این پروژه در ۱۳ استان با تکنولوژی داخلی، باعث افزایش ظرفیت شبکه شد. در همین حال در پروژه POTN هم یک شرکت داخلی موفق به انجام تمام شاخصهای کیفی مدنظر شد و این پروژه را الان در استان کرمان اجرایی کرده است.
وی با تاکید بر اینکه برای پشتیبانی از توان داخلی، آمادگی داریم، اضافه کرد: بیشتر از ۱۳ هزار کیلومتر فیبرنوری در سال ۹۸ از راه تولیدات یکی از شرکت های تولید کابل در کشور انجام شد. در همین حال در مورد تولید مودم هم با یک شرکت داخلی همکاری داریم و در زمینه باتری هم در سال ۹۸ حدود ۶۰ میلیارد تومان باتری برای مراکز مخابراتی از یک شرکت داخلی خریداری شده است.
صدری با اشاره به اینکه بیشتر از ۸۰ درصد تجهیزات استفاده شده در شبکه مخابراتی در سرتاسر کشور با استفاده از تولید داخل خریداری و استفاده شده است، ابراز امیدواری کرد که در سال جهش تولید، بتوان با شتاب بیشتری پروژه های تولید داخل را پیش برد.