در گفت وگو با سئو مئو مطرح شد رونمایی از اتوبوس كاملا برقی بومی تا آخر سال

در گفت وگو با سئو مئو مطرح شد رونمایی از اتوبوس كاملا برقی بومی تا آخر سال

به گزارش سئو مئو مدیر طرح های كلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از رونمایی نمونه اولیه اتوبوس برقی تا آخر سال آگاهی داد و اظهار داشت: این طرح در دانشگاه تهران اجرایی شده است و از آنجایی كه نهادهای مختلفی همچون یكی از شركت های خودروساز بزرگ مشاركت دارد، برنامه ریزی ما بر تولید انبوه این خودرو است.
سید شهریار زینی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته در امتداد حمل و نقل هوشمند، پروژه های هوشمندی را طراحی نموده كه با استفاده از ظرفیت توانمندی شركت های دانش بنیان، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی كشور، این پروژه ها را اجرایی كرده است.
وی توسعه و رشد شركت های دانش بنیان و شبكه سازی میان نهادهای دولتی مرتبط در زمینه ایجاد محیط زیست سالم و هوای پاك و كاهش مصرف سوخت و آلاینده های هوا را از اهداف اجرای این پروژه ها نام برد و تصریح كرد: بر این اساس در پروژه های تعریف شده به بومی سازی فناوری ها توجه ویژه ای شده است؛ چونكه یكی از چالش های كشور این است كه با افزایش تحریم ها، دسترسی به سامانه ها و ماژول های “های تك” خیلی مشكل می شود.
زینی، با اشاره به اقدامات این ستاد در حوزه حمل و نقل هوشمند، با تاكید بر اینكه این بخش دارای اركان مختلفی است، اشاره كرد: یكی از ابعاد شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند و پیشرفته است و این امر محقق نخواهد شد، مگر آنكه همه دستگاه های دولتی ذی ربط در كنار توسعه شركت های دانش بنیان همكاری داشته باشند.
وی از اجرای پروژه اتوبوس برقی شهری آگاهی داد و تصریح كرد: این پروژه با همكاری دانشگاه تهران و با همراهی شهرداری تهران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شده است. در این طرح به دنبال طراحی اتوبوس تمام برقی با قوای محركه كاملا بومی و ایرانی هستیم.
مدیر طرح های كلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، اشاره كرد: در كمتر از ۳ ماه آینده نمونه اولیه این اتوبوس رونمایی خواهد شد و در تلاش هستیم كه با جذب حمایت های بیشتر به این پروژه شتاب بیشتری دهیم.
وی درباب تلاش كشور برای تولید اتوبوس های هیبریدی، توضیح داد: این پروژه در سال ۱۳۸۸ تعریف و اجرایی شد و به نتایجی هم رسید، اما به سبب عدم حمایت های كافی این طرح رها شد؛ ولی طرح فعلی ساخت اتوبوس تمام برقی است و در آن تلاش شده كه دو عامل در نظر گرفته شود كه یكی از آنها طراحی و ساخت قوای محركه كاملا بومی است، به شكلی كه بیشتر از ۷۰ درصد از این بخش بومی سازی شود تا نیازهای ما به خارج از كشور به حداقل برسد تا در صورت شدت یافتن تحریم ها این پروژه متوقف نشود.
زینی، محور دوم اجرای این طرح را مشاركت جمعی دستگاه ها و نهادها دانست و تصریح كرد: در طرح اتوبوس هیبریدی یك دستگاه خاص مجری آن بود، ولی طرح اتوبوس برقی در سطح ملی تعریف شده است و بیشتر نهادها درگیر این طرح هستند.
مدیر كل طرح های كلان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته اشاره كرد: در این پروژه یكی از شركت های خودروسازی بزرگ كشور مشاركت دارد و برنامه ریزی ما بر تولید انبوه اتوبوس برقی است.
زینی، تعداد طرح های تایید شده در این ستاد را تا كنون پنج پروژه ذكر كرد و اظهار داشت: اساس تعریف پروژه در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تقاضا محور بودن و آنالیز و امكان سنجی های دقیق اقتصادی و بازار است؛ بدین جهت اهتمام می شود در اجرای طرح ها سایر نهادها و دستگاه ها نیز مشاركت داشته باشند.
وی طراحی و ساخت “خودروهای برقی” و “موتورسیكلت هیبریدی” را همچون طرح های مورد تایید این ستاد نام برد و اظهار نمود: برقی سازی خودرو ها و استفاده از تكنولوژی های جدید در حوزه حمل و نقل می تواند به كاهش آلایندگی محیط زیست و مصرف سوخت كمك كند؛ بدین جهت خودرو های برقی، فناوری آینده است و خیلی از كشورها حتی كشورهایی كه مشكل آلودگی هوا ندارند، به سمت استفاده از خودرو های برقی حركت كرده اند و ما نیز ناگزیر هستیم كه به این سمت برویم.
زینی اشاره كرد: تا سال ۲۰۲۵ استانداردهای سختگیرانه وضع شود و برمبنای آن خودرو های احتراقی تولید نخواهد شد و پایه تولید خودرو برمبنای خودرو های هیبریدی (احترافی-الكتریكی) است و برمبنای برنامه ریزی های صورت گرفته از سال ۲۰۳۰ خودرو های احتراقی دیگر تولید نخواهد شد و این امر نشان میدهد كه فناوری قالب آینده، خودرو های برقی است.

منبع: