در غیاب اینترنت ترافیك خارجی اپراتورها از كجا آمد؟

در غیاب اینترنت ترافیك خارجی اپراتورها از كجا آمد؟

سئو مئو: روزهای گذشته و در غیاب اینترنت بین الملل، ترافیك وب سایت هایی كه داخلی هستند اما در لیست محاسبه ترافیك نیم بها ثبت نشده اند، طبق توضیح اپراتورها به صورت اینترنت خارجی در نظر گرفته شده و برای كاربران محاسبه شده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، در ایام قطعی اینترنت بین الملل كه بعد از بروز ناآرامی ها طی روزهای اخیر اتفاق افتاد، بااینكه وب سایت های ایرانی با بهره گیری از سرورهای داخلی به فعالیت ادامه می دهند، اما خیلی از كاربران اینترنت، از دانشجویان و برنامه نویسان تا كسب وكارهای كوچك كه فعالیتشان در بستر شبكه جهانی اینترنت جریان داشته، با مشكلات بسیاری مواجه و گاهی متحمل ضررهای جبران ناپذیری شدند.
از طرفی اما كاربرانی كه اینترنت خودرا از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی دریافت می كردند، در ایام گذشته تنها به سایت های داخلی دسترسی داشتند كه با عنایت به استفاده این سایت ها از شبكه ملی اطلاعات و نیم بها بودن تعرفه اینترنت در این سایت ها و قطع بودن اینترنت جهانی كه همواره بخش اعظمی از حجم اینترنت كاربران را شامل می شد، نتوانستند استفاده چندانی از بسته های اینترنتی و حجم مصرف منصفانه خود كنند.
بنا بر این محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره اینكه مشتركانی كه بسته های مدت دار مثلا یك هفته ای خریداری نموده اند و در زمان قطع اینترنت قادر به مصرف بسته خود نشده اند، گفت: به اپراتورها ابلاغ كرده ایم كه مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته ها اضافه كنند.
از جانب دیگر اما در شرایطی كه هنوز اینترنت موبایل در بعضی از استان ها وصل نشده، بعضی از كاربران كه مبادرت به گرفتن جزئیات ریزمصرف اینترنت خود كرده، مشاهده نمودند كه تعرفه اینترنت بین الملل برایشان در نظر گرفته شده و از حجم آنها كم شده است.

این مساله حتی در اینترنت هدیه ای كه برای دلجویی از كاربران و جبران قطعی های پیش آمده در نظر گرفته شده نیز مشاهده شده است.

اما در این زمینه اپراتورها توضیح دادند كه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورالعملی داده است كه تنها IPهایی كه در این لیست میزبانی می شوند، باید نیم بها محاسبه شوند. برای اینكه یك سری وب سایت های داخلی هستند كه اسامی خودرا در این لیست ثبت نكرده اند. بدین سبب بااینكه وب سایت های داخلی هستند اما چون خودرا ثبت نكردند، سیستم، آنها را شناسایی نمی كند و در زمان محاسبه چون به صورت اینترنت نیم بها در نظر گرفته نمی گردد، این مساله در ذهن مشترك ایجاد می شود كه اینترنت خارجی برایش محاسبه شده است.
بدین سبب مشترك ممكنست خودش از وب سایتی كه به آن مراجعه نموده و اینترنت خارجی برایش در نظر گرفته شده آگاه نباشد، برای اینكه محابسه اینترنت بین الملل در هر یك از این وب سایت ها ممكنست در صورت وب گردی ها یا مراجعه به اپلیكیشن های مختلف توسط كاربران اتفاق افتاده باشد.
از زمان راه اندازی شبكه ملی اطلاعات، یكی از مزایای آن، تفكیك تعرفه اینترنت داخل از بین المللی عنوان شد. كاهش هزینه ها با مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ترغیب مشتركان به استفاده از سایت های داخلی و افزایش تولید محتوا و خدمات داخلی بود. در این راستا سامانه ای افتتاح شد كه سایت های داخلی برای قرار گرفتن در لیست مشمول ترافیك نیم بها، در این سامانه ثبت نام كنند و بررسی شوند و درصورت تأیید به فهرست مشمولان تخفیف اضافه شوند.

منبع: