سایه تاریك تهدیدهای امنیتی بر اینترنت اشیا

سایه تاریك تهدیدهای امنیتی بر اینترنت اشیا

سئو مئو: اینترنت اشیا كه در سال های اخیر مورد استقبال خیلی از شركت های تكنولوژی، دولت ها و كاربران قرار گرفته است بنظر می رسد با چالش های مختلفی روبروست كه به عقیده خیلی از كارشناسان پیش از توسعه و تكامل، به همه جوانب آن توجه گردد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، اینترنت اشیا و شهر هوشمند عباراتی هستند كه این روزها در فضای مجازی زیاد به گوش كاربران می خورد. باید اظهار داشت كه اینترنت اشیا به كاربران ساكن در شهرهای هوشمند این امكان را می دهد كه با استفاده از دستگاه های الكترونیكی و هوشمند خود به كارها و فعالیت های روزمره خود بپردازند و این امر در زمینه هایی همچون انرژی، حمل و نقل، صنعت، بهداشت و درمان، ساخت و ساز، خانه و شهر هوشمند نقش پررنگ و بسزایی ایفا خواهدنمود.
اینترنت اشیاء (IoT) به مدلول یك شبكه جهانی از اشیاء مرتبط و متصل است كه هر یك دارای آدرس مختص به خود بوده و برمبنای قراردادهای استانداردشده ای با یكدیگر در ارتباطند.
با توجه به محبوبیت و توسعه اینترنت اشیا و تلاش غول های تكنولوژی برای عرضه و ارائه محصولات مبتنی بر این فناوری نوین، خیلی از كارشناسان و مفسرین فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری اعتقاد دارند كه گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا برخلاف آنچه كه به نظر می آید، لطمه پذیری و ضعف های امنیتی مختلفی خواهند داشت كه اطلاعات شخصی و حریم خصوصی كاربرانشان را به شدت تهدید می كند.
این روزها كه امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی كاربران از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار شده است، بنظر می رسد كه شركت های مختلف فعال در حوزه ی تكنولوژی به فكر افزایش امنیت سایبری محصولات، خدمات و سرویس های مختلف خود هستند و در این رابطه نیز تلاش های زیادی كرده اند تا خیال كاربران متصل به دستگاه های مجهز به اینترنت اشیا و گجت های هوشمند را آسوده كنند.
حملات بدافزارها، باج افزارها و ویروس های كامپیوتری كه در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال های گذشته به بیش ترین حد خود رسیده بود، حالا برمبنای تازه ترین تحقیقات صورت گرفته، پیش بینی شده است كه سال جاری میلادی حملات سایبری توسط بدافزارهای جدید ركورد خواهند زد. پژوهشگران و متخصصان امنیت سایبری اخیرا دریافته و اعلام نموده اند كه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دستگاه الكترونیكی كه قابلیت پشتیبانی از اینترنت اشیاء (IoT) را دارند، در معرض هك شدن و حملات سایبری و بدافزاری قرار دارند.
این كارشناسان با انتشار گزارشی مفصل به بررسی عواملی كه امنیت سایبری گجت های هوشمند همچون سیستم های روشنایی هوشمند بی سیم، انواع ترموستات، سنسورهای امنیتی منازل، چراغ های روشنایی هوشمند، كنتورهای هوشمند و اسپیكرهای هوشمند را به مخاطره خواهد انداخت، پرداخته اند كه در زیر به مهم ترین آنها اشاره خواهیم كرد.
عدم یكپارچگی امنیت فیزیكی و امنیت سایبری
به طور معمول می توان اظهار داشت كه هر دستگاهی كه قابلیت اتصال به اینترنت را داراست، می تواند از طرف هكرها و مجرمان سایبری مورد هك و حمله سایبری قرار بگیرد و اطلاعات مهم و شخصی كاربران همچون اطلاعات هویتی، سود بانكی، درآمد یا حتی اطلاعاتی همچون وضعیت سلامتی كاربران را بطور عمد یا تصادفی افشا كند.
كمبود نیروی متخصص در حوزه امنیت سایبری
یكی دیگر از مسائلی كه بر امنیت اینترنت اشیا سایه افكنده و سبب نگرانی خیلی از منتقدان شده است، كمبود نیروی متخصص در حوزه امنیت سایبری و چالش های مربوط به آن در كشورهای مختلف است.
عده ای از این كارشناسان بر این باورند در صورتیكه زیرساخت و تدابیر لازم برای توسعه اینترنت اشیا در كشوری وجود نداشته باشد و چشم اندازی نیز برای توسعه آن در آینده ای نزدیك نباشد، نباید كاربران آن كشور به خریداری و استفاده از گجت های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا اقدام نمایند.
برخی دیگر از آنها معتقدند كه توسعه شبكه نسل پنجم اینترنت همراه ۵G منجر به توسعه اینترنت اشیا و دستگاههای مبتنی بر آن خواهد شد و همین مورد سبب می شود كه امنیت سایبری گجت های هوشمند و اینترنت اشیا بیشتر از پیش اهمیت پیدا كند.

منبع: