سردرگمی هواوی در استفاده از اندروید

سردرگمی هواوی در استفاده از اندروید

سئو مئو: بنظر می رسد كه هواوی درباب استفاده یا عدم استفاده از لایسنس سیستم عامل اندروید با سردرگمی روبه رو شده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، چندی قبل بود كه پس از انتشار لیستی از شركت های ممنوعه برای تجارت از طرف دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریكا كه در آن نام هواوی نیز به چشم می خورد، گوگل نیز بعنوان شركت توسعه دهنده سیستم عامل اندروید با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود كه مجبور خواهد بود مطابق قوانین و محدودیت های جدید ایالات متحده عمل كرده و لایسنس سیستم عامل اندروید را برای هواوی لغو كند.
بدون شك محدودیت های جدیدی كه آمریكا خصوصاً شركت گوگل برای هواوی وضع و اعمال كرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده ای را به دنبال خواهد داشت و این بدان معناست كه دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط این غول تكنولوژی را استفاده نماید و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس های متن باز و AOSP خواهد بود.
اما در هفته گذشته با برگزاری نشست گروه بیست، در ملاقاتی كه مقامات كاخ سفید با دولت چین داشتند، دونالد ترامپ از كاهش محدودیت های تجاری و برداشتن تحریم ها از هواوی سخن گفت، مسأله ای كه عده ای از كارشناسان عملی شدن آنرا با دشواری های مختلفی مساوی می دانند.
از طرفی دیگر، پس از اعلام تحریم های گوگل و لغو لایسنس استفاده از سیستم عامل اندروید، شركت چینی هواوی اعلام نموده بود كه از ماه ها پیش در حال توسعه و طراحی یك سیستم عامل اختصاصی و یكپارچه برای محصولات تولید شده توسط این شركت بوده است كه هانگ منگ (hongmeng) نام دارد.
بر همین اساس، هواوی اعلام نموده بود كه می خواهد بزودی این سیستم عامل را برای محصولات خود معرفی و رونمایی كند.
بدین سبب بنظر می رسد كه هواوی بین معرفی سیستم عامل اختصاصی خود و ادامه استفاده از سیستم عامل محبوب و پرطرفدار اندروید گرفتار سردرگمی شده است.
این در حالیست كه خیلی از كارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری اعتقاد دارند كه پروژه توسعه و ارائه سیستم عامل های اختصاصی همواره با شكست روبه رو شده و هواوی نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. آنها اعتقاد دارند كه این كار به هیچ عنوان عاقلانه و موفقیت آمیز به شمار نخواهد آمد چونكه شركت های بسیار قدرتمند تری نظیر مایكروسافت نیز به منظور رقابت با سیستم عامل های اندروید و ios اپل تلاش كردند تا با ارائه سیستم عامل موبایلی ویندوزفون توجه و رضایت كاربران را به سمت و سوی خود جلب نماید اما ناموفق بودند. بدین سبب آنچه كه مسلم بنظر می رسد آن است كه ارائه یك سیستم عامل اختصاصی از طرف دیگر هوآوی می تواند یك پروژه نافرجام باشد كه به احتمال بسیار بالایی با شكست مواجه خواهد شد.
بر اساس گزارش وب سایت سی نت، چندی قبل درو ویلیامسون، نماینده ویژه هواوی، در این خصوص خاطرنشان كرده بود كه این شركت چینی همچنان امیدوار است كه دولت ایالات متحده آمریكا از تصمیم خود برای اعمال فشار، تحریم و محدودیت های سنگین تجاری مقابل هواوی دست بردارد تا بتواند باردیگر از لایسنس و حق استفاده و بهره برداری از سیستم عامل اندروید، توسعه داده شده توسط شركت آمریكایی گوگل، استفاده نماید.
او همینطور اظهار داشته بود: ارائه و انتشار یك سیستم عامل جایگزین اندروید بدون شك چیزی نیست كه ما می خواهیم اما اگر كاخ سفید از تصمیم خود كوتاه نیاید، مجبور خواهیم بود سیستم عامل دیگری را بعنوان جایگزین اندروید برای گوشی و محصولات هوشمند خود منتشر نماییم.
هواوی كه بزرگترین تولیدكننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه كننده موبایل در جهان شمرده می شود، در طول یك سال اخیر از طرف دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، و خیلی از كشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و خیلی از این كشورها شامل آمریكا، كانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بعضی از كشورهای اروپایی همچون آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شركت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام نموده بودند.
با اینكه دولت چین و شركت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تكذیب كردند، بنظر می رسد كه نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات كاربران در كشورهای مختلف مقابل این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

منبع: