تلگرام های فارسی مجاز یا غیرمجاز؟

تلگرام های فارسی مجاز یا غیرمجاز؟

سئو مئو: نسخه های فارسی تلگرام در حالی به فعالیت خود ادامه می دهند كه بعد از مهلت داده شده به آنها برای بومی سازی كامل، تا امروز اظهارنظر رسمی درباره ی ادامه فعالیت شان یا ممنوعیت آن نشده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بعد از فیلترینگ مقطعی تلگرام در دی ماه سال قبل و سپس فیلتر دوباره ی آن در ۱۰ اردیبهشت امسال كه تا امروز ادامه یافته، در كنار پیام رسان های داخلی كه مجال حضور بیش تری یافتند، نسخه های داخلی تلگرام كه فیلتر نشده بودند، بعضی از كاربران تلگرام را در این پیام رسان حفظ كردند؛ با این تفاوت كه در تلگرام طلایی و هاتگرام، بعضی از كانال هایی كه در تلگرام اصلی وجود داشت هم فیلتر می شوند.
درواقع به علت متن باز بودن تلگرام، این اپلیكیشن قابلیتی دارد كه می توان به راحتی برنامه ای جدید روی آن نوشت و به نظر می آید در این نسخه های فارسی كه با استفاده از API های تلگرام نوشته شده اند، هم چنین قابلیتی وجود دارد و این اپلیكیشن ها ابتدا كپی پیام های شما را نگه می دارند و با انجام پردازش، آنرا به تلگرام می فرستند و دلیل اعمال مسدودیت بعضی از كانال ها در این پیام رسان ها هم همین است.
در حالی كه تا قبل از فیلتر تلگرام، این پیام رسان حدودا ۴۰ میلیون كاربر داشت، با گذشت چند ماه از فیلتر آن، كاربران بین تلگرام با فیلترشكن، پیام رسان های داخلی و نسخه های فارسی شده تلگرام تقسیم شدند. هاتگرام و تلگرام طلایی باآنكه تفاوت هایی با نسخه اصلی تلگرام داشتند و در بعضی موارد، مطالبشان از برخی فیلترها عبور می كرد، اما شاید مهم ترین تفاوتی كه با پیام رسان های كاملا بومی داشتند، حفظ ارتباط با تلگرام اصلی بود.
البته این مورد موجب واكنش بعضی از مسئولان شد؛ تا جایی كه عبدالصمد خرم آبادی – معاون سابق دادستان كل كشور در امور فضای مجازی- نسخه های فارسی تلگرام را به جای پیام رسان، فیلترشكن هایی دانست كه مانع از مهاجرت كامل كاربران به پیام رسان های بومی شده اند.
وی در این باره اظهار كرده بود: «اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام طلایی به منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام رسان های داخلی وارد كرده است.»
این اظهارات باعث شد ابوالحسن فیروزآبادی – رییس مركز ملی فضای مجازی – از بومی شدن این نسخه ها خبر دهد. وی در مرداد امسال درباره پشتیبانی از هاتگرام و طلاگرام اظهار داشته بود: از همان ابتدا كه سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم كه تلگرام های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی كه به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یك پیام رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.
با وجود این، علاالدین بروجردی – عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس – دو روز مانده به موعد مقرر، اظهار نمود: آقای فیروزآبادی، تلگرام طلایی و هاتگرام را جایگزین تلگرام كردند كه ۲۰ میلیون عضو دارد و مسئولان اعلام نمودند تلگرام طلایی و هاتگرام بدون مانع است. فیلتر تلگرام تصمیم ملی بود. البته زمانی كه تلگرام چهار میلیون كاربر در ایران داشت، قوه قضاییه بر فیلتر تلگرام مصر بود و اخطار داد كه روزی می رسد كه نمی توان جلوی این سیر را گرفت؛ این كه سرنوشت و مقدرات كشور را به دست بیگانه بدهیم، بطور قطع نادرست است.
با گذشت دو ماه از موعدی كه برای اتمام فعالیت نسخه های فارسی تلگرام با سرور این پیام رسان داده شده بود، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) كه بعد از فیلتر تلگرام و اعلام ممنوعیت در این پیام رسان، فعالیت خویش را در تلگرام متوقف كرده بود، با عنایت به این كه این ممنوعیت در نسخه های فارسی تلگرام وجود ندارد، در كنار حضور در پیام رسان های داخلی فعالیت خویش را به تازگی در این نسخه ها شروع كرده است.
اگرچه هاتگرام و تلگرام طلایی این مزیت را نسبت به پیام رسان های داخلی دارند كه ارتباط كاربر را با مخاطبان خود در تلگرام حفظ می كنند، اما برخی هم از این اپلیكیشن ها به فیلترشكن تعبیر می كنند و از سوی دیگر، شاید هدفی كه برای فیلتر تلگرام متصور شده بودند و آن هم مهاجرت به پیام رسان های داخلی بود، با این نسخه های فارسی محقق نشود، اما درنهایت باید تصمیمی كه برای ادامه فعالیت آنها گرفته شده اعلام شود؛ اتفاقی كه تابحال از سوی شورای عالی فضای مجازی یا هیچ یك از این نسخه های داخلی رخ نداده است.