در نخستین كنگره جهانی فناوری های هوشمند مطرح شد دنبال حل چالش های كشور با استفاده از تكنولوژی های جدید هستیم

در نخستین كنگره جهانی فناوری های هوشمند مطرح شد دنبال حل چالش های كشور با استفاده از تكنولوژی های جدید هستیم

سئو مئو: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: ما به دنبال حل یكسری مسائل و چالش های كشور با استفاده از تكنولوژی های جدید هستیم و امروز در كنگره جهانی فناوری های هوشمند 2018 باید به كمك همدیگر راهكارهای حل این مشكلات را پیدا نماییم.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، دكتر رسول سراییان، امروز چهارشنبه در اولین كنگره جهانی فناوری های هوشمند 2018 در محل سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی تهران اضافه كرد: اكنون بحران آب، بیكاری، وابستگی اقتصاد به منابع زیرزمینی، آلودگی محیط زیست، رشد اقتصادی، بهره وری بعنوان مهمترین معضلات و چالش های اساسی كشور مطرح هستند.
وی افزود: باید این سوال را پرسید كه هوشمندسازی و فناوری كه وجود دارد، چه نقشی در مواجهه با این چالش ها می توانند ایفا كنند، جنس چالش ها به گونه ای است كه همه كشورها با آنها روبه رو هستند و اینكه چه راهبردی برای مبارزه با این چالش ها وجود دارد باید درباره آنها بحث كرد.
سراییان افزود: تنها فناوری كه در دنیا با افزایش كیفیت و قابلیت و كاهش هزینه است، فناوری اطلاعات است.
وی خاطرنشان كرد: راهبرد وزارت ارتباطات این است كه پنج هدف راهبردی در برنامه ششم را اجرایی كند كه شامل ارتقای رتبه بین المللی شاخص توسعه دولت الكترونیك در ایران، كاهش سالانه 12 درصد رجوع حضوری مردم، پیش بینی سالانه 8 درصد رشد اقتصادی در قانون برنامه ششم و 2، 8 درصد آن باید از محل بهره وری باشد، الكترونیكی كردن خدمات دولتی و تولید سالانه 100 هزار فرصت شغلی بعنوان مبنای كار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
وی تعریف از دولت هوشمند را اینگونه اظهار داشت كه دنبال این هستیم كه پیش از اینكه مردم به خدمتی نیاز داشته باشند، به آنها آن خدمت داده شود.
سراییان اضافه كرد: در شاخص بین المللی، یك ماه پیش سازمان ملل وضعیت جدیدترین ارزیابی از شاخص توسعه دولت الكترونیك در 193 كشور دنیا را اعلام نمود كه ما نسبت به دوره قبل برای نخستین بار 20 پله صعود كردیم و از 106 به 86 ارتقا پیدا كردیم؛ در 193 كشور، سازمان ملل كشورها را به چهار بخش تقسیم می كند و ایران از كوچك به بزرگ ارتقا یافت و مشاركت مردم هم 38 پله صعود داشته است و نشان داده است پتانسیل مردم در این بخش بالاست.
وی خاطرنشان كرد: همینطور یك ماه پیش تفاهم نامه ای با وزارت نیرو در حوزه انرژی به امضا رسید كه امیدواریم در بحث انرژی توسعه های لازم در حوزه هوشمندی را داشته باشیم و با عنایت به اینكه یكی از چالش ها در محیط زیست آتش سوزی جنگل ها در گلستان است و برای كاهش آتش سوزی در این استان یكی از برنامه های هوشمندسازی در حال اجرا می باشد.
وی هوشمندسازی كشاورزی را بعنوان یكی از بخش های قابل توجه دانست و اظهار داشت: هوشمندسازی كشاورزی در اقتصاد كشور در دستور برنامه است و هدف این است كه 30 درصد صرفه جویی در بخش كشاورزی با هوشمندسازی داشته باشیم.
سراییان افزود: اینكه در بحث هوشمندی بر مبنای چه چیزی می توان میزان هوشمندی را جلو برد، مهمترین مبحث “داده” است و همه دنیا روی داده ها پردازش های لازم را انجام می دهند و معتقدیم خصوصیت “داده”، این است كه هرچقدر از آن استفاده می نماییم، تمام نمی گردد و بیشتر هم می گردد و یك منبع استراتژیك به حساب می آید، اما از نفت هرچه بیشتر استفاده شود، كمتر می گردد.
وی خاطرنشان كرد: دولت داده ها را عرضه می دهد مردم به آن دسترسی پیدا می كنند و با آن خدمت تولید و از آن بهره گیری می كنند. باید به این مورد برسیم كه همه مردم می توانند از داده های دولت هم استفاده كنند.
سراییان افزود: ما در سازمان فناوری اطلاعات برای داده ها برنامه هایی داریم و معتقدیم داده ها زمانی كه به اشتراك گذاشته می شوند، می توان از آنها به خوبی استفاده نمود. به نظرما یكی از مهمترین داده ها مربوط به داده های مكانی است و یك كار مشترك با دستگاه هایی همانند سازمان هواشناسی، سازمان فضایی، سازمان نقشه برداری كشور، سازمان نقشه برداری نیروهای مسلح انجام داده ایم.
وی خاطرنشان كرد: هوشمندی یعنی داده هایی را داریم كه به كمك داده ها خدمات را مدیریت نماییم، به گونه ای كه سال قبل 12 هزار میلیارد تومان به بخش كشاورزی خسارت وارد شد كه با هوشمندسازی می توان از این خسارات جلوگیری كرد.
سراییان افزود: امنیت و صیانت از داده ها را باید داشته باشیم و به مردم اطمینان دهیم كه از داده های آنها استفاده می نماییم.