جانشین سازمان پدافند غیرعامل: راه اندازی صنعت رادار در زمان جنگ

جانشین سازمان پدافند غیرعامل: راه اندازی صنعت رادار در زمان جنگ

سئو مئو: جانشین سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: از زمان جنگ به بعد صنعت رادار در كشور افتتاح شد. در زمان جنگ بود كه ما به قدرت سیستم سازی و شبكه سازی دسترسی پیدا كردیم.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، دكتر علی اصغر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل بامداد امروز در نشست «شنبه های انقلاب» با مبحث بررسی دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی اظهار داشت: در جنگ به جهت اینكه اطلاعات در اختیار دشمن قرار نگیرد مجبور بودیم از شبكه های كابلی استفاده نماییم. هزار كیلومتر كابل در زیر زمین دفن می شد تا به سوئیچ هایی وصل شود تا ما بتوانیم به واحدهای نظامی خدمات عرضه نماییم.
وی خاطرنشان كرد: پس از فتح خرمشهر توسط رزمندگان ما دشمن احساس نگرانی كرد و فهمید رزمندگان ما هدف های بزرگی را برای خود ترسیم كرده اند برای همین پس از این عملیات حمایت های زیادی توسط غربی ها از صدام صورت گرفت. رادارهایی در اختیار صدام قرار گرفت، آلمان و آمریكا تجهیزات شیمیایی، انگلیس تجهیزات مخابراتی پیشرفته به صدام عرضه دادند.
زارعی افزود: یكی از استراتژی های صدام در طول جنگ این بود كه دفاع ما متحرك است یعنی هم ابزار داریم دفاع نماییم و هم حمله نماییم و این به اعتبار تجهیزاتی بود كه در اختیار صدام قرار گرفته بود. علاوه بر تجهیزات مخابراتی، تجهیزات الكترونیكی زیادی هم در اختیار صدام قرار گرفت بر همین مبنا در سال ۶۳ حكم تشكیل یگان جنگ الكترونیكی توسط فرمانده كل سپاه صادر شد و این یگان جنگ الكترونیكی بسیار موفق بود و توانست در سال ۶۴ سیستم هایی را تولید و وارد منطقه كند تا ما به اطلاعات بیشتری از دشمن اشراف داشته باشیم.
جانشین سازمان پدافند غیرعامل اضافه كرد: در همین زمان بود كه انگلیسی ها یك رمزكننده در اختیار صدام قرار دادند كه جلوی سایت های آنها را می گرفت و ما نمی توانستیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم و دسترسی ما به اطلاعات دشمن را محدود می كرد و یكی از كارهایی كه رزمندگان ما در زمان جنگ انجام دادند این بود كه به این رمزكننده دسترسی پیدا كرده و توانستند آن را بشكنند. از این زمان ما وارد جنگ الكترونیكی شدیم و سیگنالی را به سیستم آنها فرستادیم. همان زمان ما بیش از ۱۲ هزار نامه سری و فوری صدام را در اختیار گرفتیم.
وی در ادامه به كاربرد مودم در جنگ اشاره نمود و اظهار داشت: مودم در جنگ الكترونیكی شناخته و تولید شد. میزان تجهیزاتی كه به صدام برای نابودی رزمندگان عرضه شده بود بسیار زیاد بود و وقتی این رمزكننده به افراد خود اطلاعات می داد و چون بچه های ما این رمزكننده را شكسته و به آن اشراف داشتند خیلی از این اطلاعاتی كه رد و بدل می شد در اختیار نیروهای ما قرار می گرفت و ما تلفات ناشی از این جنگ ها را كاهش می دادیم.
جانشین سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: در سال ۶۶ نخستین باری بود كه اساتید دانشگاه به جبهه آمدند و من پیشنهاد دادم كه یكی از رادارها را كه در سنگر قرار داشت مشاهده كرده و چگونگی تعمیر و نگهداری آن را بر عهده بگیرند و در این زمینه اساتید كمك زیادی به ما كردند. در طول جنگ از اساتید دانشگاه شریف خواستیم درس رادار راه اندازی كنند دوستان ما خود از منطقه رفته و در كلاس ها تدریس می كردند. از آن زمان به بعد بود كه صنعت رادار در كشور افتتاح شد. در زمان جنگ بود كه ما به قدرت سیستم سازی، شبكه سازی دسترسی پیدا كردیم.
زارعی افزود: در سال ۶۶ بود كه دوره كارشناسی ارشد جنگ الكترونیك را برگزار كردیم و آخر جنگ بود كه اشراف زیادی به صنعت مخابرات و كامپیوتر داشتیم.
وی تصریح كرد: پس از جنگ اعتماد به نفس ما بالا رفت به صورتی كه می توانستیم رادارها و امكانات جنگ الكترونیكی خویش را به كار ببریم و این را مدیون جنگ هستیم.