ساخت دیپ فیک بازیگران در سورا متوقف می شود

ساخت دیپ فیک بازیگران در سورا متوقف می شود

به گزارش سئو مئو، شرکت «اوپن ای آی» با بازیگران برای توقف ساخت دیپ فیک آنها در مدل هوش مصنوعی «سورا» همکاری می کند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، وقتی «برایان کرانستون»(Bryan Cranston)، بازیگر آمریکایی سریال «بریکینگ بد»(Breaking Bad) ویدئوهایی از خودش را که با بهره گیری از مدل هوش مصنوعی مولد ویدئوی «سورا»(Sora) تولید شده بود دید، به «انجمن بازیگران سینما و فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا»(SAG-AFTRA) اطلاع داد.
به نقل از سی نت، شرکت «اوپن ای آی»(OpenAI) روز دوشنبه اعلام نمود که بعد از ابراز نگرانی کرانستون و انجمن SAG-AFTRA بر اساس ساخت ویدیو های دیپ فیک بدون رضایت بازیگران، اقدامات بیشتری را برای پیشگیری از ساخت کلیپ هایی با تصاویر بازیگران و دیگر افراد مشهور توسط کاربران اپلیکیشن تولید ویدئوی هوش مصنوعی سورا انجام خواهد داد.
کرانستون، انجمن SAG-AFTRA و چندین آژانس استعدادیابی اعلام نمودند که با شرکت سازنده «چت جی پی تی»(ChatGPT) در رابطه با استفاده از تصاویر افراد مشهور در ویدیو های سورا به توافق رسیده اند. این بیانیه مشترک، تضاد شدید بین شرکت های هوش مصنوعی و دارندگان حقوق مالکیت معنوی مانند افراد مشهور، استودیوهای فیلم سازی و آژانس های استعدادیابی را برجسته می کند و نشان داده است که چطور فناوری هوش مصنوعی مولد همچنان حقیقت را برای همه ما از بین می برد.
اپلیکیشن سورا به کاربران امکان می دهد تا ویدیو های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بسازند و منتشر کنند. این اپلیکیشن سه هفته پیش با هیاهوی بسیاری ارائه شد و علاقمندان به هوش مصنوعی بدنبال کدهای دعوت برای آن بودند، اما سورا در بین تولیدکنندگان ویدئوی هوش مصنوعی و اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی، منحصربه فرد است. این اپلیکیشن به کاربر امکان می دهد تا از تصاویر افراد برای قرار دادن آنها در تقریبا هر ویدئوی هوش مصنوعی استفاده نماید. این اپلیکیشن در بهترین حالت، عجیب و خنده دار و در بدترین حالت، طوماری لایتناهی از دیپ فیک هایی بوده است که تقریبا قابل تشخیص دادن از حقیقت نیستند.
بعد از عرضه اپلیکیشن سورا، کرانستون متوجه شد که کاربران از تصویر او استفاده می نمایند و این مساله را به انجمن SAG-AFTRA اطلاع داد. توافق جدید با انجمن SAG-AFTRA و آژانس های استعدادیابی تاکید می کند که قرار دادن تصاویر افراد مشهور در ویدیو های تولیدشده توسط هوش مصنوعی باید با موافقت آنها صورت گیرد. اوپن ای آی در اطلاعیه ای اعلام نمود که صیانت از تکثیر صدا و تصویر را تقویت کرده است و از این تولیدات ناخواسته ابراز تاسف می کند.
اوپن ای آی موارد محافظتی را برای پیشگیری از ساخت ویدیو های افراد شناخته شده دارد. به عنوان نمونه، درخواست گزارشگر سی نت را برای ساخت ویدئویی از «تیلور سویفت»(Taylor Swift) خواننده آمریکایی روی صحنه رد کرد، اما این موارد محافظتی بی نقص نیستند؛ همانطور که هفته ی پیش شاهد روند روبه رشد ساخت ویدئوهایی با حضور «مارتین لوتر کینگ جونیور»(Martin Luther King Jr)، فعال فقید حقوق مدنی بودیم. این ویدیوها، دیپ فیک های عجیب لوتر درحال رپ خواندن و کشتی گرفتن تا محتوای آشکارای نژادپرستانه را شامل می شدند.
خلاصه اینکه این بیانیه مشترک، تضاد شدید بین شرکت های هوش مصنوعی و دارندگان حقوق مالکیت معنوی مانند افراد مشهور، استودیوهای فیلم سازی و آژانس های استعدادیابی را برجسته می کند و نشان داده است که چگونه فناوری هوش مصنوعی مولد بازهم حقیقت را برای همه ما از بین می برد. این اپلیکیشن در بهترین حالت، عجیب و خنده دار و در بدترین حالت، طوماری لایتناهی از دیپ فیک هایی بوده است که تقریباً قابل تشخیص دادن از حقیقت نیستند.