خوانساری مطرح كرد؛ نقش هوش مصنوعی در تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین

خوانساری مطرح كرد؛ نقش هوش مصنوعی در تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین

به گزارش سئو مئو، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: پنجره واحد مدیریت زمین، با بهره گیری از هوش مصنوعی و با برقراری ارتباط میان 20 دستگاه متولی نقش قابل توجهی در حوزه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می کند.
به گزارش سئو مئو به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، محمد خوانساری رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در نخستین کنفرانس دوسالانه «هوش مصنوعی و علوم داده» که در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار گردید، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به شکلی عمل نماییم تا ایران جز ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، گفت: پنجره واحد مدیریت زمین، با بهره گیری از هوش مصنوعی و گردآوری داده ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در حوزه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می کند. وی سامانه زمین را نتیجه کوشش های فنی سازمان فناوری اطلاعات ایران و راهبری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و دستگاه های متولی مدیریت زمین دانست که ذی نفعان آن علاوه بر مردم، سازمان اراضی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و قوه قضائیه هستند و خاطرنشان ساخت: قبل از شروع به کار این سامانه، وجود نقض در عرصه های قانون گذاری، اجرائی و قضائی، چالش هایی را جهت تامین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست به وجود آورده بود. تا حدی که ۱۵ درصد پرونده های قضائی کشور به نارضایتی های مردم و سرمایه گذاران در عرصه زمین اختصاص داشت. خوانساری سامانه زمین را همچون پروژه هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم اظهار داشت: سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاهها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، گرفتن تصمیم های سلیقه ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در ۳۱ استان کشور و پوشش ۵ پهنه لطمه پذیر به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است. در همین راستا، شناسایی ساخت و ساز بدون مجوز در اراضی، تخریب پوشش گیاهی، زمین زراعی و باغی همچون مواردی است که هسته پردازشگر هوش مصنوعی توسط دو شرکت دانش بنیان در شناسایی تخلفات مؤثر بوده است. در این کنفرانس علمی، معاون وزیر ارتباطات، استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره ای اراضی کشور را اولین تجربه ای دانست که توسط سامانه زمین محقق شده است و اضافه کرد: هم اکنون از میان ۴۷ دستگاه اجرائی که هر یک به صورتی نقشی در صدور مجوزهای زمین محور به عهده دارند، ۲۰ دستگاه بصورت یکپارچه در این سامانه حضور دارند و به یکدیگر متصل شده اند. این تعامل موجب ارائه ۱۹ عنوان استعلام الکترونیکی بین دستگاهی، صدور ۶ عنوان مجوز، گواهی، موافقت نامه و قرارداد واگذاری و ۳ خدمت-استعلام شده است که نمونه بی نظیری از خدمت رسانی یکجا به مردم است. معاون وزیر ارتباطات، با ارائه آماری وضعیت استفاده مردم بوشهر از پنجره واحد زمین را تشریح کرد: تا کنون ۱۸ هزار و ۳۹۰ درخواست توسط مردم استان بوشهر در سامانه پنجره واحد زمین برای دریافت خدمات و مجوزهای زمین محور به ثبت رسیده است که از این تعداد بیش از ۱۳ هزار درخواست تعیین تکلیف شده و حدود ۵ هزار درخواست نیز در مراحل مختلف بررسی در دستگاهها است. خوانساری افزود: از مجموع درخواست های تکمیل شده، ۱۰ هزار و ۲۹۱ درخواست به خدمت «تعیین حدود اراضی روستایی- استان بوشهر» متعلق می باشد که ۷ هزار و ۷۷۰ درخواست تعیین تکلیف شده و ۲ هزار و ۴۹۹ درخواست نیز درحال بررسی است. وی همین طور اظهار داشت: البته درخواست برای انجام استعلام «ملی مستثنیات» از دیگر خدمات مورد مطالبه مردم بوشهر از سامانه زمین بوده است. بطوریکه تا کنون، ۵ هزار و ۸۹ درخواست برای این استعلام الکترونیکی به ثبت رسیده است که ۴ هزار و ۹۱۶ درخواست، تعیین تکلیف شده اند. خوانساری اشاره کرد: درخواست تغییر کاربری اراضی نیز بوسیله این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد. تکمیل استعلامات ملزم به داشتن نقشه های فنی از دستگاه های مختلف است که دستگاهها باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند. گفتنی است، معاون وزیر ارتباطات در سفری به استان بوشهر از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فیبر نوری در این استان بازدید و با مدیران ارشد استانی دیدار نمود.

منبع: