ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر می شود

ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر می شود

به گزارش سئو مئو، مدیرعامل آسیاتک در نشست بررسی تأثیر فیبر نوری بر صنعت VOD اعلام نمود: ظرفیت خدمات اشتراکی محتوا تا دو سال آینده ۱۰ برابر می شود.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، دومین نمایشگاه ملی رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» از روز یکشنبه دهم دیماه شروع به کار کرد. در حاشیه این نمایشگاه، مجموع عمومی رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست ها و پنل های تخصصی متنوعی را به منظور بررسی چالش ها و ظرفیتهای این حوزه برگزار کرد.
یکی از این نشست ها به بررسی «تاثیر فیبر نوری (FTTH) بر صنعت VOD» اختصاص داشت که طی آن، محمد علی یوسفی زاده، مدیر عامل شرکت آسیاتک و محمد حسن شانه ساززاده، رئیس هیات مدیره شرکت شاتل نظرات و راهکارهای خویش را مطرح نمودند.
در این نشست، مدیر عامل آسیاتک در مورد برنامه های این شرکت در حوزه محتوا اظهار داشت: «پروژه فیبر نوری از آغاز دولت سیزدهم، به منظور توسعه این فناوری برنامه ریزی شد، علاوه بر آسیاتک، اپراتورهای گوناگونی از جانب وزارت ارتباطات موظف به اجرای این پروژه شده اند. آسیاتک یکی از اپراتورهایی است که از همان ابتدا برنامه های خویش را برای سرمایه گذاری و توسعه بخش محتوا هم شروع کرد و سیاست های ما در این حوزه با تحولی جدی مواجه شد».
مدیرعامل آسیاتک به تاثیرات فیبر نوری در تغییر نسل تکنولوژی اشاره نمود و تصریح داشت که این فناوری توانسته نحوه دسترسی کاربران به محتواهای صوتی یا تصویری را در سراسر دنیا متحول کند و امروزه کاربران به دنبال سرویس هایی هستند که به آنها اجازه می دهد تا در هر زمانیکه می خواهند به تماشای محتوا بنشینند.
مدیرعامل آسیاتک ضمن تشریح چالش های توسعه سرویسهای خدمات محتوایی اظهار داشت: «ما هنوز به یک نقطه واحدی در تدوین استاندارد عرضه خدمات محتوایی نرسیده ایم. مدلهای فعلی مبتنی بر IP است و از ترافیک اینترنت بهره می برد اما ما احتیاج به مدلهای دیگری داریم که در این بخش باید نهادهای نظارتی مثل صدا و سیما و نظیر آن، همکاری کرده و آنرا به یک مدل ارتباطی تبدیل کنند».
یوسفی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: «ما باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم از همان تکنولوژی های قدیمی ۱۰ سال قبل استفاده نماییم، یا نه؛ می خواهیم از یک بستر یا شبکه مستقل استفاده نماییم که نحوه محاسبه ترافیک آن، با نحوه ترافیک اینترنت جدا باشد. اینها لایه های اصلی تغییر نسل شبکه است، به صورت مثال اگر پایه همه این خدمات یک لانچر اندرویدی باشد این لانچر در مودم می تواند تأثیر زیادی در توسعه سرویس ها و هزینه های مشتریان داشته باشد».
مدیرعامل آسیاتک در مورد هدف گذاری پروژه توسعه فیبر نوری اظهار داشت: «وزارت ارتباطات هدف را بر روی پوشش فیبر نوری برای ۲۰ میلیون خانوار گذاشته است، هدف ما در آسیاتک پوشش چهار میلیون خانوار است که از این رقم یک ونیم میلیون خانوار در کلانشهرها و ۲ونیم میلیون در شهرها و مراکز استان ها خواهند بود. با تکمیل این پروژه طی دو سال آینده، دسترسی ارتباطی خانواده ها تا ۱۰۰ برابر توسعه می یابد و طبیعتا حجم محتواهای آنلاین گسترده تر شده و برای همین نیاز است تا از همین حالا برنامه ریزی ها برای این بخش صورت گیرد. مثلاً حالا تعداد کاربران خدمات اشتراکی محتوا در کشور شاید به یک تا یک و نیم میلیون کاربر یا خانوار برسد، این رقم در آینده تا ۱۰ برابر جای رشد دارد».
مدیر عامل آسیاتک در پاسخ به سوالی در مورد مدلهای درآمدی آینده این سرویس ها اظهار داشت: «ما در آسیاتک، در زمینه خرید و انتقال ترافیک پیشرو و میزبان خیلی از پلت فرم ها بودیم، اما حقیقت اینست که این حوزه در آینده درآمدهای خویش را از دست می دهد، چون که این جنس از انتقال ترافیک و محتوا در شبکه فیبر نوری معنای ندارد و مدلهای درآمد به سمت تبلیغات و اشتراک می رود، در دنیا هم اپراتورها از پلت فرم ها مبلغی را دریافت می کنند تا ترافیک خویش را به مشتری نزدیک کنند».
یکی از فعالیتهای آسیاتک در قسمت VOD به راه اندازی پلت فرم «تماشاخونه» است که یکی از معدود پلت فرم های بدون حق اشتراک یا مجانی استریم فیلم و سریال است.
آسیاتک در پروژه ملی فیبر نوری، مسئولیت عملیات اجرایی این پروژه را در شهر های مختلف استانهای کشور شامل: مازندران (شهرهای چالوس، نکا، عباس آباد، کیاکلا، نشتارود)، کرمانشاه، تهران، زنجان (زنجان و خرمدره)، لرستان (خرم آباد، دورود، الیگودرز، ازنا)، فارس (کازرون، شیراز)، اصفهان (خوانسار، نجف آباد، خمینی شهر)، چهارمحال و بختیاری (سفید دشت)، سمنان (گرمسار، سمنان، مهدی شهر و دامغان) برعهده دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رسمی آسیاتک به رجوع کنید و با مزایا و خدمات جانبی این شرکت به مشترکان خدمات فیبر نوری آشنا شوید.

منبع: