در گزارش سئو مئو اعلام شد؛ آخرین وضعیت توسعه و ساماندهی مراکز داده در کشور

در گزارش سئو مئو اعلام شد؛ آخرین وضعیت توسعه و ساماندهی مراکز داده در کشور

به گزارش سئو مئو، رییس کمیته مرکز داده و مدیریت محتوای شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات با تشریح آخرین وضعیت توسعه مراکز داده در کشور اظهار داشت: ظرفیت این مراکز تا 1406 به 10 هزار رک بیشتر می شود.

احسان آریانیان رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت مراکز داده در کشور اظهار داشت: در طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات که مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف کرده راه اندازی و ایجاد حداقل سه قطب مرکز داده در سه استان مقرر شده که ما انجام این کار را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر هستیم. هم اکنون در مشهد، اصفهان و منطقه ویژه پیام قطب مراکز داده نهایی شده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون در منطقه ویژه پیام ۲۰۰ رک آماده شده و سرویس می دهد و برنامه شأن این است که تا انتهای سال مراکز داده را به ۱۰۰۰ رک برسانند و توسعه دهند.
آریانیان در ادامه با اعلان اینکه در هر کدام از قطب های مراکز داده حداقل تا سال آینده، زیر ساخت های ۱۰۰۰ رک آماده ارائه سرویس خواهند بود اظهار داشت: آب، برق، گاز و زیرساخت هایی که نیاز است یک مرکز داده داشته باشد را دولت آماده می کند.
وی در ادامه با اشاره به این که نمی توان آمار دقیقی از مراکز داده در کشور داد اضافه کرد: آمار رسمی مطمئن وجود ندارد به جهت اینکه ایجاد یک مرکز داده هیچ محدودیتی نداشته و ندارد و هر کس می تواند برای خودش مرکز داده بوجود آورد.
رئیس کمیته مرکز داده و مدیریت محتوای شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در ادامه درباب برنامه های وزارت ارتباطات برای نظم دهی به مراکز داده و حوزه خدمات ابری در کشور اظهار داشت: ما در کمیته مرکز داده یک مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات را آماده کردیم که مقرر است به تصویب برسد، این مصوبه ارائه خدمات را در کشور در عرصه خدمات ابری و مرکز داده نظم و سامان می دهد. براین اساس تمامی فراهم کنندگان مراکز داده و خدمات ابری خودشان را معرفی می کنند و در حقیقت شناسنامه دار می شوند. در نهایت می توان متوجه شد که چقدر در کشور مرکز داده داریم.
آریانیان در ادامه به تخمین تعداد مراکز داده در کشور در پژوهشگاه ارتباطات اشاره و عنوان کرد: ما در پژوهشگاه تخمین زدیم حدود ۴ هزار رک در کشور داریم که تا سال ۱۴۰۶ تصمیم داریم باتوجه به نیازهایی که در کشور وجود دارد و نیازهای تکنولوژیهای جدید به ۱۰ هزار رک افزایش دهیم.
وی به شناسنامه دار شدن این مراکز اشاره نمود و اظهار داشت: مراکز داده بخش خصوصی و دولتی باید در نظام ممیزی و رتبه بندی مرکز داده شرکت نمایند، سازمان فناوری اطلاعات این کار را آغاز نموده و فراخوان این مساله را هم از ۲ سال پیش داده بود ارزیابی و رتبه بندی و شناسنامه دار کردن بخش خصوصی را برمبنای استاندارد بین المللی را انجام می دهد که حدود ۱۲ شرکت در بخش خصوصی این کار برایشان انجام شده و هم اکنون رتبه بندی و شناسنامه دار هستند.
آریانیان اظهار داشت: شناسنامه دار شدن مراکز دولتی نیز چند ماه پیش شروع شده و به همین دلیل همایشی انجام شد تا این مساله برای بخش دولتی هم تبیین شود و آنها هم برمبنای بند و تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، مرکز داده شأن را رتبه بندی کنند.
وی در آخر اظهار داشت: زیرساخت اطلاعاتی مراکز داده ای که توسعه داده می شوند درحال توسعه است و زیر ساخت ارتباطی موضوعی دیگری است که اگر بخواهیم مراکز داده را بهم وصل نماییم باید از زیر ساخت ارتباطی استفاده نمود. در نتیجه می توان گفت زیر ساخت اطلاعاتی و ارتباطی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و کل زیر ساخت کشور را می سازند.