لوگوی ایکس ایلان ماسک مشکل حقوقی پیدا کرد

لوگوی ایکس ایلان ماسک مشکل حقوقی پیدا کرد

به گزارش سئو مئو، توییتر امکان دارد در استفاده از لوگوی جدید، به مانع برخورد کند چونکه به نظر می آید این لوگو قبلا توسط شرکت ˮمتا پلتفرمˮ به ثبت رسیده است.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، ایلان ماسک که سال قبل توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، یکشنبه هفته جاری اعلام نمود که این پلت فرم از این پس “ایکس” نام خواهد گرفت اما شرکت “متا پلتفرم” قبلا، لوگوی “ایکس” را در ارتباط با “سرویس های شبکه اجتماعی آنلاین” و “سرویس های شبکه اجتماعی در زمینه سرگرمی، بازی و طراحی اپلیکیشن”، ثبت کرده بود.

لوگوی جدید توییتر که روز دوشنبه رونمایی گردید، همینطور شبیه یک کاراکتر یونیکد عمومی است که در مارس ۲۰۰۱ به یونیکد افزوده شد. یونیکد یک استاندارد محاسباتی بین المللی است که در آن، هر کاراکتر یا نماد، ارزشی عددی خاصی دارد که می تواند در پلت فرم ها استفاده گردد.

متیو اسکروگز، محقق فوق دکترا در دانشگاه کالج لندن، در توییتی نوشت که حرف “ایکس” از دهه ۷۰ در کتاب های درسی ریاضی استفاده شده است. این حرف، کاربرد خاص و جهانی ندارد، اما گاهی اوقات برای نشان دادن یک فضا یا شی هندسی انتزاعی استفاده می شود.

علائم تجاری (ترید مارک) از جانب بعنوان “شناسه منبع” نامیده می شود و نماد یا برندی هستند که مشتریان، یک شرکت را با آن می شناسند. لوگوی نمادین “پرنده آبی” توییتر دقیقاً همین بود و یک تصویر شابلون منحصر به فرد از یک پرنده کوچکی بود که همه مردم، این شبکه اجتماعی را با آن می شناختند.

جاش گربن، وکیل علامت تجاری و از شرکای موسس شرکت حقوقی Gerben IP مستقر در دی سی در اینباره به اینسایدر اظهار داشت: یک لوگو باید به شکلی منحصر به فرد و متمایز باشد تا در اداره ثبت اختراع و علایم تجاری آمریکا، بعنوان علامت تجاری ثبت گردد.

لوگوی ایکس متا در اسناد علامت تجاری، از لوگوی “ایکس” که ماسک در وبسایت توییتر منتشر نموده است، متفاوت به نظر می آید.

” ایکس” شرکت متا، مانند دو تیر با انتهای گرد به سمت داخل (یکی سفید و دیگری آبی) است، در حالیکه “ایکس” توییتر، متفاوت و به رنگ سیاه و سفید است.

اما توییتر با عنایت به اینکه می خواهد از این لوگوی “ایکس” برای اهداف شبکه اجتماعی استفاده نماید، احیانا به مشکل برخورد می کند چونکه مشابه اهداف تعریف شده از جانب متا در اسناد علائم تجاری این شرکت است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، به قول گربن، علایم تجاری هر چه به مدت طولانی تری استفاده شوند، ارزش و حفاظت بیشتری دارند. یعنی لوگوی جدید ایلان ماسک در مقابل چالش های حقوقی، صدمه پذیر است.

منبع: