روایت اقتصاد ایران در ۶ خرداد تهران قلب تپنده نفت جهان

روایت اقتصاد ایران در ۶ خرداد تهران قلب تپنده نفت جهان

به گزارش سئو مئو، با وجود تداوم تحریم های آمریکا ضد ایران، در ماه های گذشته، سعی شده که تاثیرگذاری کشور در بازار نفت جهانی حفظ شود و در این حوزه میزبانی از دبیرکل اوپک گامی مهم خواهد بود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، با وجود تمام سنگ اندازی ها، دولت اعلام نموده که در ماه های گذشته توانسته میزان صادرات نفت ایران را حفظ نموده و حتی افزایش دهد و در این حوزه تعامل با سایر کشورهای صادرکننده نفت و اوپک را هم در بالاترین سطح حفظ نموده است.
مهمان روز: دبیرکل اوپک
دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور ملاقات و گفتگو با رئیس جمهوری و وزیر نفت روز جمعه (پنجم خردادماه) وارد تهران شد. هیثم الغیص روز گذشته (جمعه، پنجم خردادماه) وارد تهران شد و امروز به دیدار سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت رفت؛ بررسی وضع بازار نفت، چشم انداز عرضه و تقاضا و تبادل نظر در رابطه با نشست پیش روی اعضای اوپک و نشست وزارتی ائتلاف اوپک پلاس از محورهای این دیدار خواهد بود.
این در شرایطی است که قیمت جهانی نفت هم به رشد خود ادامه داده است. بهای معاملات نفت برنت با ۶۹ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، در ۷۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۴ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۷۲ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص برای دومین هفته متوالی افزایش پیدا کردند و نفت برنت ۱.۷ درصد و شاخص نفت آمریکا ۱.۶ درصد رشد هفتگی نشان داد.
در حوزه گاز هم تامین نیاز کشور پیگیری می شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: در شرایط فعلی به دنبال واردات مستقیم گاز از ترکمنستان هستیم و الان سوآپ در حال انجام می باشد.
صف روز: عرضه اولیه
در ادامه برنامه ریزی های برای پشتیبانی از بازار سرمایه، عرضه های اولیه جدید در راه هستند. آخرین اطلاعات از آن حکایت می کند که در حال حاضر ۱۶ شرکت در صف عرضه اولیه در بازار فرابورس هستند؛ البته این رقم قطعی نیست و امکان دارد افزایش یا کاهش داشته باشد.
همینطور صندوق نوآوری و شکوفایی جزئیات انتشار اوراق صکوک نوآوری در بازار سرمایه برای شرکتهای دانش بنیان را منتشر نمود.
بازار امروز نزولی بود. شاخص کل بورس امروز با ۳۴ هزار و ۷۱۶ واحد کاهش تا رقم دو میلیون و ۳۱۱ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۲ هزار و ۹۰ واحد کاهش در رقم ۷۸۰ هزار و ۸۱۵ واحد ایستاد.
رشد روز: صادرات به روسیه
سازمان توسعه تجارت از رشد ۳۰ درصدی صادرات ایران به روسیه پارسال اطلاع داد. خرمالی ضمن اشاره به پنج کشوری که در رتبه نخست صادرات ایران به کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه قرار داشته اند، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ بیشترین صادرات ایران در این عرصه با رقم ۷۴۵ میلیون دلار به فدراسیون روسیه بوده که رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است و آذربایجان با ۶۵۰ میلیون دلار، ارمنستان با ۴۶۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۴۶۰ میلیون دلار و ازبکستان با ۲۹۰ میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار داشته اند.
واردات از اندونزی هم رونق می گیرد. بر مبنای آمارهای رسمی انتشار یافته در سال گذشته، بیشتر از ۱۱۸ میلیون دلار کالا از اندونزی وارد شده است که روغن پالم در صدر این لیست قرار دارد.
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت هم از ورود یک تن شمش طلا به کشور طی سه ماه گذشته در چارچوب بازگشت ارز صادرات اطلاع داد.
حذف شده روز: رهن سند خودرو
مبحث مصوبه ۵۷۱ شورای رقابت اصلاح مصوبه ۵۴۳ این شورا (دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو های سواری) است. بر این اساس بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت (تنظیم بازار خودرو های سواری) مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱، در خصوص “عرضه کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای پیشگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، همچون در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کند”، حذف می شود.
همینطور مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در رابطه با مشکل افرادی که همچنان نمی توانند وارد سامانه شوند، اظهار داشت: بعضی از بانکها هنوز بخشی از اطلاعات را ارسال نکرده اند، که این مورد به آنها اعلام شده تا امروز باردیگر اطلاعات باقی مانده را ارسال نمایند و افرادی که هنوز اطلاعاتشان به سامانه نرسیده بتوانند فردا ثبت نام خویش را انجام دهند.
در خبری دیگر و طبق اعلام مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، به علت نبود مستند قانونی لازم برای وضع عوارض صادراتی با هدف تنظیم بازار داخلی، تا اطلاع ثانوی عوارض صادراتی طی بخشنامه های جاری از محل مصوبات شورای اقتصاد قابل اجرا خواهد بود.

منبع: