مهر بررسی كرد؛ بررسی مقایسه ای سرعت اینترنت موبایل و ثابت

مهر بررسی كرد؛ بررسی مقایسه ای سرعت اینترنت موبایل و ثابت

سئو مئو: بررسی وضعیت آماری سرعت اینترنت ثابت و موبایل در کشور و مقایسه جایگاه جهانی آن حاکی از آنست که اینترنت ثابت در کشور به توسعه و تقویت بیشتری نیازمند است.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، اینترنت این روزها به بخش جدایی ناپذیر زندگی عموم جامعه بدل و برای تعدادی از نان شب هم واجب تر شده است.
این شبکه جهانی حالا به تمامی ارکان زندگی مدرن گره خورده است. از امور روزانه مانند برقراری ارتباط، سفارش غذا و تاکسی تا کارهای پیچیده اقتصادی و علمی بر پایه اینترنت شکل گرفته اند و به لطف حضور این شبکه جهانی در کمتر از چند دقیقه می توانیم به با اهمیت ترین اخبار سراسر جهان دست پیدا و با دورترین نقاط دنیا ارتباط برقرار نماییم.
نفوذ این شبکه جهانی به خانه ها، محل کار، مسیر رفت و آمد و … تا حدی است که نبودش یا بروز اختلال در آن موجب بروز احساس خلاء و عدم امنیت درونی می شود.
در کشور ما که هنوز تا رتبه های برتر جهانی در ارتباط با کیفیت اینترنت فاصله داریم، همیشه وقتی اسم اینترنت را می شنویم به یاد سرعت آن می افتیم. انتظار کاربران از کیفیت و سرعت اینترنت حالا به یکی از دغدغه های همیشگی بدل شده و از آنجائیکه در سالهای اخیر خیلی از کسب و کارهای خرد و کلان در کشور بر بستر اینترنت فعالیت می نمایند، انتظار عموم از بهبود وضعیت ارتباطات بیشتر شده است.
تازه ترین آمار رگولاتوری از اینترنت ثابت و سیار در ایران
بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره ی فاکتورهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ارایه داده است، تعداد اشتراک های باند پهن اینترنت ثابت به تفکیک تجاری و خانگی و ضریب نفوذ پهن باند ثابت نشان میدهد اشتراک های باند پهن اینترنت ثابت خانگی به بالای ۱۳ میلیون رسیده است. تعداد اشتراک های باند پهن اینترنت ثابت تجاری و اداری نیز کمی بیش از ۱۰ میلیون و ضریب نفوذ پهن باند ثابت حدود ۱۳ میلیون مورد را نشان میدهد.
تعداد مشترکین تلفن همراه تا پایان ۱۴۰۱، به ۱۴۸ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۰۸ مشترک می رسد. همین طور تعداد مشترکین پهن باند سیار با افزایشی حدودا ده میلیونی نسبت به سال گذشته، به بالای ۱۰۵ میلیون مشترک رسیده است.
همچنین بنا بر اعلام رگولاتوری، ضریب نفوذ اینترنت سیار در ایران تا پایان ۱۴۰۱ به عدد بیش از ۱۲۴ درصد رسیده، درحالی که ضریب نفوذ اینترنت ثابت با رشد منفی همراه بوده است.

مردم از کیفیت اینترنت چه می گویند…
از آنجا که در ماه های اخیر کاربران از وضعیت اینترنت ثابت و همراه گلایه داشتند و بارها در فضای مجازی شاهد ابراز نارضایتی آنها از وضعیت اینترنت بودیم برآن شدیم برآن شدیم در گزارشی کیفیت و سرعت اینترنت را از نظر کاربران و رتبه بندی جهانی مورد ارزیابی قرار دهیم.
در گزارش میدانی که از اقشار مختلف در سطح شهر تهران نظرسنجی شده، کاربران از سرعت اینترنت و اختلال در اینترنت موبایل و ثابت اظهار نارضایتی کرده و برخی به ضعیف تر شدن کیفیت اینترنت ثابت تاکید داشتند.
یکی از کارمندان شرکت حمل و نقل تجاری در همین باره به مهر اظهار داشت: بیشتر کار ما استفاده از اینترنت برای ارتباطات با شرکت های داخلی و شرکت های خارجی است و ما بطور قطع در شرکت از اینترنت ثابت استفاده می نماییم اما دائم با قطع و وصل شدن اینترنت روبرو می باشیم.
در ادامه یک فروشنده مواد غذایی اظهار داشت: ما در فروشگاه خود به اینترنت تلفن ثابت متصل هستیم و با کندی سرعت مواجهیم. به عنوان مثال زمانی که عبارتی را در وب جست و جو می نماییم تا باز شدن صفحه مورد نظر زمان زیادی را باید منتظر بمانیم. این در حالیست که برای این منظور از هیچ وی پی انی نیز استفاده نمی نماییم.
همچنین یکی از کارمندان مستقر در سازمان هلال احمر می گوید: من بیشتر اوقات از اینترنت ثابت استفاده می کنم چون از نظر هزینه ارزان و برایم به صرفه تر است. اما انگار اینترنت ثابت نسبت به قبل کندتر شده است. تصاویر و فایل ها حتی در پیامرسان های ایرانی به سختی باز می شوند و دسترسی به کارهای بانکی به کندی و با اختلال مواجه می باشد.
در ادامه دو دانشجو درباره ی اینترنت ثابت و موبایل گفتند: سرعت اینترنت موبایل و اینترنت تلفن ثابت هر دو ضعیف است ما این را زمانی که کارها و فعالیت هایمان را انجام می دهیم و برای تحقیق مجبوریم از اینترنت استفاده نمائیم به شدت احساس می نماییم و در کل کیفیت و سرعت عملکرد اینترنت نتوانسته ما را راضی نگه دارد.
یک شهروند میانسال نیز به مهر اظهار داشت: من اطلاعات عمومی خودرا با اینترنت تلفن همراه سریع به دست می آورم اما فرزندانم با توجه به این که بیشتر کارشان با اینترنت است همیشه از اینترنت گلایه دارند.
از سوی دیگر یک فروشنده پوشاک اظهار داشت: دستگاهها و سیستم های ما به اینترنت متصل است اما چون سرعت اینترنت ضعیف است گاهی با مشکل در کارت خوان مواجه می شویم و پرداخت مشتری هایمان زمان بر می شود.
یکی از کارکنان کافی نت نیز به مهر اظهار داشت: همانطور که می دانید بیشتر کار ما با اینترنت است و بیشتر افراد با تصور این که سرعت اینترنت در کافی نت ها خوب است کارشان را به ما می سپارند یا می آیند اینجا کارشان را انجام می دهند اما متأسفانه سرعت چندان بالا نیست و گاهی با قطع و وصلی اینترنت نیز مواجه می شویم. کاری هم نمی توانیم انجام دهیم بدین سبب مجبور می شویم چند دقیقه منتظر بمانیم تا ارتباطات و صفحه مورد نظر پیدا شود.
شهروند دیگری در این رابطه می گوید: من اصلاً اینترنت ندارم. ضعیف است. از اینترنت ثابت استفاده می کنم. اینترنت ثابت در بعضی مناطق اصلاً سرعت ندارد.
شهروندی دیگر در ادامه این چنین اظهار داشت: وضعیت اینترنت زیاد خوب نیست. اینترنت موبایل، ضعیف است و وقتی از وی پی ان استفاده می کنم پیام رسان های ایرانی اصلاً باز نمی شود و انگار در کل اینترنت و پیام رسان ها قطع است.
فراز و نشیب های اینترنت ایران در یک مرجع جهانی
وب سایت جهانی «اسپید تست» اینترنت هر ماه رتبه اینترنت ثابت و موبایل کشورها را در شاخص سرعت اعلام و بالاترین کشورها را دراین زمینه معرفی می کند.
بررسی وضعیت اینترنت ایران در این سایت نشان میدهد که کشور ما در مقایسه با خیلی از کشور از وضعیت قابل قبولی برخوردار نیست و جایگاه خوبی در جدول این رتبه بندی ندارد.
در سالی که گذشت متوسط اینترنت ثابت جهان بر طبق آمار اسپید تست از ۶۲ تا ۷۶ و متوسط اینترنت موبایل جهان بین ۲۹ تا ۳۷ مگابیت برثانیه متغیر بود.
همچنین در آخرین گزارش این سایت، قطر با میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۸۹.۹۸ مگابیت برثانیه در رده اول قرار داشت و امارات متحده عربی، کویت، نروژ، دانمارک و بحرین در رتبه های بعدی پرسرعت ترین اینترنت موبایل قرار داشتند.
در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت جهان مانند ماه گذشته سنگاپور با ۲۴۲.۰۱ مگابیت برثانیه قرار دارد. در جایگاه دوم نیز شیلی با میانه سرعت ۲۲۲.۴۹ مگابیت برثانیه قرار دارد. امارات متحده عربی، هنگ کنگ، تایلند و آمریکا در رتبه بعدی قرار دارند.
جایگاه جهانی اینترنت موبایل و ثابت ایران
*در آوریل ۲۰۲۳ میلادی، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۹۸ مگابیت برثانیه و جایگاه آن در رده ۶۲ اعلام گردید. این جایگاه در لیست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل جهان در مقایسه با ماه قبل یک پله سقوط کرد.

از سوی دیگر در رده بندی میانه سرعت اینترنت ثابت جهان، ایران با ۱۱.۹۷ مگابیت برثانیه در رده ۱۴۵ قرار داشته که جایگاه آن یک پله نسبت به ماه قبل صعود کرد.
*در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی نیز میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۸۷ مگابیت بر ثانیه و میانه سرعت اینترنت ثابت آن ۱۱.۴۴ مگابیت بر ثانیه بوده است.
*همچنین در دومین ماه ۲۰۲۳ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۰۳ مگابیت بر ثانیه و بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت نیز ایران با سرعت ۱۱.۲۷ مگابیت بر ثانیه است.
*طبق گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در مارس ۲۰۲۲ میلادی ۲۴.۹۰ مگابیت برثانیه بوده است. جایگاه ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت نیز رده ۷۴ بوده که نسبت به ماه پیش از آن ۶ پله رشد کرده بود.
میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران نیز ۹.۹۵ مگابیت برثانیه ثبت شده و کشور بدون هیچ تغییری نسبت به ماه پیش از آن (فوریه ۲۰۲۲ میلادی) در رده ۱۴۵ قرار داشت.
*میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در دومین ماه شمسی ۲۴.۹۵ مگابیت بر ثانیه قرار گرفت و کشور در رده ۷۳ کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل جهان قرار داشت. این رقم نشان دهنده رشد یک پله ای جایگاه ایران در بخش اینترنت موبایل بود.
در بخش اینترنت ثابت ایران میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۰.۲۳ مگابیت برثانیه تخمین زده شد و کشور در رده ۱۴۴ قرار گرفت که نشان دهنده یک پله رشد نسبت به ماه فروردین است.
*در گزارش اسپیدتست برای ماه می ۲۰۲۲، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۲۶.۱۰ مگابیت بر ثانیه به ثبت رسید. با این سرعت ایران با ۲ پله صعود نسبت به ماه قبل تر در رتبه ۷۱ در بین ۱۴۱ کشور جهان قرار گرفت.
در بخش اینترنت ثابت میانه سرعت اینترنت ایران ۱۰.۳۴ مگابیت بر ثانیه ثبت گردید و با این وضعیت ایران جایگاه ۱۴۱ را در بین ۱۸۲ کشور به خود اختصاص داد.
*طبق این گزارش و در ماه بعد، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۲۷.۱۷ مگابیت برثانیه مگابیت برثانیه بود و باتوجه به آمار در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل، ایران با یک پله سقوط نسبت به ماه قبل در رده ۷۲ قرار گرفت.
از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی ۱۰.۲۳ مگابیت برثانیه بود و جایگاه ایران با ۴ پله سقوط در رده ۱۴۵ لیست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت قرار داشت.
*گزارش اسپید تست در هفتمین ماه میلادی ۲۰۲۲ نشان داد هرچند جایگاه ایران در لیست کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل ۲ پله رشد کرد اما در رده بندی اینترنت ثابت یک پله سقوط کرد. میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در ماه جولای ۲۰۲۲ به ترتیب ۳۰.۷۸ و ۶۷.۲۵ مگابیت برثانیه بود.
*همچنین بر طبق گزارش مذکور میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در جولای ۲۰۲۲ میلادی ۲۷.۷۴ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده بندی کشورهایی با بالاترین سرعت اینترنت موبایل با ۲ پله صعود، رده ۷۰ بوده است.
از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۰.۲۱ مگابیت برثانیه و جایگاه آن در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت یک پله سقوط کرد. بدین سان ایران در رده ۱۴۶ این لیست قرار دارد.
*میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در هشتمین ماه میلادی ۲۸.۴۰ مگابیت بوده و جایگاه آن در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل در جهان نسبت به ماه قبل یک پله رشد کرد و در رده ۶۹ قرار داشت.
میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در این ماه نیز ۱۰.۰۲ مگابیت برثانیه اعلام شده و جایگاه آن در رده بندی جهانی با ۲ پله سقوط رده ۱۴۷ است.
*میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در سپتامبر ۳۵.۳۶ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه ایران نیز در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل جهان با ۱۵ پله رشد، رده ۵۴ اعلام گردید.
از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در نهمین ماه ۲۰۲۲ میلادی ۱۰.۴۴ مگابیت برثانیه و جایگاه آن در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۴۷ بود.
*براساس تحقیق ماهانه این وب سایت در اکتبر ۲۰۲۲ جایگاه ایران در کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل ۴۶ بوده. همین طور ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در رده ۱۴۱ قرار دارد که نسبت به ماه گذشته ۶ پله رشد کرد.
*همچنین طبق این رده بندی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ۴۰.۹۷ مگابیت برثانیه بوده است. در لیست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان جایگاه ایران ۲پ له سقوط کرد و در رده ۴۸ قرار گرفت.
همچنین میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در یازدهمین ماه میلادی ۱۱.۶۲ مگابیت برثانیه بود و جایگاه آن در رده بندی جهانی با ۳ پله سقوط ۱۴۴ اعلام گردید.
*در آخرین ماه ۲۰۲۲ جایگاه ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل ۷ پله کاهش اما در بخش اینترنت ثابت یک پله رشد کرد.
طبق رده بندی این وب سایت میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ۳۹.۳۲ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۱.۶۶ مگابیت برثانیه بوده است.
مرور وضعیت رتبه های ایران در این رتبه بندی حاکی از آنست که:
۱- رتبه اینترنت موبایل ایران طی این ماه ها در بازه های از ۵۰ تا ۷۰ متغیر و با رشد همراه بوده است.
۲- رتبه اینترنت ثابت ایران تغییر محسوس و رشد چندانی نداشته و بعضاً در مقایسه با برخی ماههای سالهای قبل با افت نیز همراه بوده است.
مروری بر وضعیت رتبه های اینترنت ثابت و موبایل در ماه های گذشته ردیف تقویم میلادی رتبه اینترنت ثابت رتبه اینترنت همراه ۱ ۲۰۲۱ ۱۳۴ ۸۰ ۲ ۲۰۲۲ ۱۳۴ ۷۹ ۳ ۲۰۲۲ ۱۳۳ ۷۸ ۴ ۲۰۲۲ ۱۴۵ ۷۴ ۵ ۲۰۲۲ ۱۴۴ ۷۳ ۶ ۲۰۲۲ ۱۴۱ ۷۱ ۷ ۲۰۲۲ ۱۴۵ ۷۲ ۸ ۲۰۲۲ ۱۴۶ ۷۰ ۹ ۲۰۲۲ ۱۴۷ ۶۹ ۱۰ ۲۰۲۲ ۱۴۷ ۵۴ ۱۱ ۲۰۲۲ ۱۴۱ ۴۶ ۱۲ ۲۰۲۲ ۱۴۴ ۴۸ ۱۳ ۲۰۲۲ ۱۴۴ ۵۵ ۱۴ ۲۰۲۳ ۱۴۶ ۵۶ ۱۵ ۲۰۲۳ ۱۴۷ ۶۱ ۱۶ ۲۰۲۳ ۱۴۶ ۶۱ ۱۷ ۲۰۲۳ ۱۴۵ ۶۲
پاسخ وزیر ارتباطات به گلایه های مردم
این گزارش ها در حالی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر درباب وضعیت اینترنت ثابت و همراه با استناد به پایگاه «اسپید تست» اظهار داشت: متأسفانه برای زیرساخت های ارتباطات ثابت در سالهای قبل کاری انجام نشده و طبق آمار اسپید تست ما جز یکی از کشورهای آخر فهرست در این سایت اسپید تست هستیم۔
وی با اشاره به رونمایی از ۳ میلیون پوشش فیبرنوری در کشور، اضافه کرد: یک پروژه بزرگ شروع کردیم به نام پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارها که انشاالله تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار می دهد. با این پروژه عملاً سرعت نامحدود و بیش از ۷۰۰ یا ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهیم داشت که حداقل ۶۰ یا ۷۰ درصد سرعت فعلی است.
وزیر ارتباطات همین طور اظهار داشت: برنامه زیرساختی و اساسی ما این است که مشکل سرعت اینترنت را به شکل اساسی حل نماییم و بار از روی شبکه موبایل برداشته شود. چون هم اکنون بخش زیادی از نیاز مردم بوسیله موبایل برآورده می شود. در صورتیکه بسیاری از این نیازها با افزایش سرعت اینترنت ثابت بر این بستر برطرف می شود.
وی همین طور با اشاره به وضعیت اینترنت همراه در کشور اظهار داشت: ابتدای این دولت پهنای باند و ظرفیت شبکه داخلی و بین الملل کشور افزایش شایان توجهی داشته است و از نظر سرعت اینترنت همراه نیز از رتبه ۸۰ در ابتدای این دولت به رتبه ۶۱ در میان کشورهای جهان رسیده ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخر اظهار داشت: در مورد اختلال در شبکه اگر مردم هر مشکلی داشتند با همکارانم در سازمان تنظیم مقررات بوسیله شماره تلفن رایگان ۱۹۵ که شبانه روزی است تماس بگیرند، مشکل بررسی می شود کد رهگیری داده می شود و تیم ها برای رسیدگی مراجعه خواهند کرد۔
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، بااینکه وزارت ارتباطات بیشترین تمرکز خودرا بر افزایش سرعت اینترنت ثابت قرار داده و تنها راهکار این مشکل پهن باند ثابت را در توسعه پروژه فیبر نوری اعلام می کند اما بررسی آمارها حاکی از آنست که سرعت پیشرفت این پروژه برای رسیدن به هدف ۲۰ میلیون خانوار در سال ۱۴۰۴ چندان زیاد نیست و موقعیت فعلی تا رسیدن به هدف فاصله بسیاری دارد از همین رو برای افزایش سطح رضایت عمومی از کیفیت اینترنت یا باید سرعت توسعه را افزایش داد یا از ابزارهای جایگزین تا رسیدن به هدف غایی بهره برد.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید