پلت فرم هایی که می خواهند توییتر بعدی باشند

پلت فرم هایی که می خواهند توییتر بعدی باشند

به گزارش سئو مئو، از زمانی که ایلان ماسک، توییتر را خریداری نموده است، سایت های شبکه اجتماعی شاهد افزایش شمار کاربران جدید بوده و پلت فرم هایی مانند ˮکوهاستˮ و ˮهایوˮ، برای پاسخگویی به کاربران، توسعه پیدا کرده اند.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بعد از اینکه ایلان ماسک، قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را اکتبر گذشته تکمیل کرد، شماری از اینفلوئنسرهای مشهور و کاربران عادی اعلام نمودند در اعتراض به سیاست های نظارت محتوای مالک جدید و اخراج های گسترده در سرتاسر این شرکت بخصوص در تیم های مسئول اعتماد و ایمنی، این پلت فرم را ترک خواهند کرد.

این مهاجرت که شامل کاربران روزانه و صدها هزار هوادار آنها بوده است، به اپلیکیشن های شبکه اجتماعی فعلی و جدیدی ختم شده که برخی از آنها آماده پذیرفتن موج جدید پناهندگان توییتری نبودند. وبسایت بیزنس اینسایدر در گزارشی، پلت فرم های شبکه اجتماعی را بررسی نموده که به دنبال تبدیل شدن به توییتر بعدی هستند:

۱- دیسکورد (Discord)

زمان راه اندازی: مه ۲۰۱۵

شمار کاربران: آمار داخلی دیسکورد، ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه فعال را نشان میدهد.

شمار کارمندان: صفحه لینکدین دیسکورد نشان میدهد این شرکت ۲۸۳۴ کارمند دارد.

تامین مالی: دیسکورد ۹۹۵.۴ میلیون دلار در ۱۶ دور تأمین مالی جمع آوری کرد و مقرر است اواخر سال جاری، عرضه اولیه عمومی داشته باشد.

مردم چه می گویند: دیسکورد در ابتدا بعنوان پلتفرمی برای ارتباط گیمرها با یکدیگر توصیف شد اما از آن زمان رشد کرده و شامل مجموعه گسترده ای از سرورها بخصوص چت روم های مبتنی بر علایق کاربران است. این پلت فرم مبتنی بر چت، به جای اینکه مانند توییتر، یک میدان عمومی بزرگ فراهم آورد که در آن کاربران آمده و در رابطه با موضوعات مختلفی صحبت می کنند، کاربران را بر مبنای علایقشان، در سرورهایی تقسیم کرده که در آنها می توانند مستقیما با یکدیگر صحبت کرده یا از قابلیتهای متنی بهره گیرند.

جیسون سیترون، مدیرعامل و یکی از موسسان دیسکورد در سال ۲۰۲۱ به نیویورک تایمز گفته بود توسعه سریع دیسکورد در چند سال قبل بعد از اینکه در ابتدا کاربران معدودی داشت، غافلگیرکننده و مبهوت کننده بوده است. بر اساس گزارش یورونیوز، جذابیت اصلی این اپلیکیشن اینست که به کاربران اجازه می دهد با بهره گیری از متن، ویدئو و صورت، با یکدیگر تماس فوری بگیرند. وبسایت فناوری تِک کرانچ، دیسکورد را که یکی از بهترین اپلیکیشن های شبکه اجتماعی خوانده است.

۲- ماستودون (Mastodon)

زمان راه اندازی: مارس ۲۰۱۶

شمار کاربران: طبق آمار داخلی ماستودون، حدود ۱.۳ میلیون کاربر ماهانه فعال دارد که بعد از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، از ۳۰۰ هزار نفر در فاصله اکتبر تا نوامبر افزایش پیدا کرد.

شمار کارمندان: طبق صفحه لینکدین ماستودون، این اپلیکیشن هشت کارمند دارد.

تامین مالی: بر اساس گزارش واشنگتن پست، ماستودون ۵۷ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ جذب کرد. مدیرعامل این سایت، پیشنهادهای سرمایه گذاری شش رقمی از جانب شرکتهای سرمایه گذاری خصوصی را رد کرده تا ماهیت غیرانتفاعی و بدون تبلیغ این سایت حفظ شود.

مردم چه می گویند: اوژن روچکو بعنوان یک کاربر فعال بعد از چند سال، از وضعیت و مسیر توییتر ناراضی شد و تصمیم گرفت ماستودون را راه اندازی کند. این پلت فرم شبکه اجتماعی کد باز و غیرمتمرکز، امکانات مشابه توییتر دارد و به کاربران اجازه می دهد پیام هایی با محدویت ۱۵۰۰ کاراکتر ارسال نمایند که توسط کاربر در مجموعه ای از چت روم ها، قابل مشاهده خواهد بود.

با این حال، بر اساس گزارش پی سی مگزین، سخت ترین بخش ماستودون، آغاز فعالیت در آن است چونکه همیشه معین نیست که از کجا باید آغاز کرد. از زمانی که توییتر توسط ایلان ماسک خریداری شد، روزانه بیشتر از ۱۳۰ هزار نفر به ماستودون ملحق می شوند. با این وجود، بر اساس گزارش روزنامه گاردین، فعالیت در ماستودون کاهش پیدا کرده که نشان میدهد کاربران فعال نیستند.

از زمان راه اندازی، کد اوپن سورس ماستودون برای ایجاد سایت های شبکه اجتماعی بیشتری شامل تروت سوشال مورد استفاده قرار گرفته است. تِک کرانچ، ماستودون را یکی از جایگزین های توییتر می داند اما یورونیوز آنرا گیج کننده خوانده است.

۳- هایو سوشال (Hive Social)

زمان راه اندازی: اکتبر ۲۰۱۹

شمار کاربران: رالوکا کاسندرا پاپ، مدیرعامل هایو سوشال گفته است این سایت ۵۵۶ هزار کاربر روزانه فعال دارد.

شمار کارمندان: پنج کارمند دارد و تعداد آنها رو به افزایش است.

تامین مالی: ۲۹۰ هزار و ۱۰۴ دلار از راه اپلیکیشن سرمایه گذاری جمع سپاری وی فاندر، جذب کرده است.

مردم چه می گویند: هایو سوشال به دنبال سرگرم کننده کردن پست آنلاین بوده است. کاساندرا پاپ، برنامه نویس خودآموخته ۲۴ ساله، فضایی را به وجود آورده که در آن کاربران می توانند پروفایل خویش را با رنگهای سفارشی، تزئین کنند و ویدئو و متن با هوادارانشان به اشتراک گذارند و عرضه یک جا بهترین بخش های چندین پلت فرم اجتماعی را مد نظر دارد.

به گفته موسس هایو، این پلت فرم در مورد نظارت بر محتوا، رویکرد سخت گیرانه تری نسبت به توییتر دارد تا پلت فرم را عاری از آزار و اذیت و نفرت پراکنی نگه دارد که از زمان خرید آن توسط ایلان ماسک در توییتر، بالا رفته است. بعد از خرید توییتر توسط ماسک، هایو سوشال شاهد استقبال موج بزرگی از کاربران بخصوص نسل زد و نسل هزاره جوان تر بود.

اگرچه این پلت فرم چند سال است که تاسیس شده است و قادر بوده است سر پا بماند، برای مدت کوتاهی تحت تأثیر موج فعالیت جدید، که هزینه های سرور و نیازهای کارکنان را افزایش داده بود، گرفتار مشکل شده بود. با این وجود، پاپ می گوید رنج رشد کردن، ارزشش را داست و افق دید او بلندتر شده است. او اظهار داشت: ما بطور قطع می خواهیم رشد نماییم و یکی از چهار اپلیکیشن بزرگ بعدی باشیم. سایت ورج، هایو را نسخه تمیزتر و بهتر توییتر خوانده که اپلیکیشن جذابی با رابط کاربری آشنا دارد.

۴- کلاب هاوس (Clubhouse)

زمان راه اندازی: مه ۲۰۲۱

شمار کاربران: طبق اطلاعات سایت بیزنس اپس، ۳.۵ میلیون کاربر فعال دارد.

شمار کارمندان: صفحه لینکدین این شرکت نشان میدهد ۲۱۳ کارمند دارد.

تامین مالی: آمار بیزنس اپس نشان میدهد این اپلیکیشن در دو دور تأمین مالی، ۱۱۰ میلیون دلار جمع کرده است.

مردم چه می گویند: اپلیکیشن صوتی کلاب هاوس، قابلیت هایی نظیر پخش زنده و عمومی دارد و شنوندگان و سخنرانان در اتاقهای مبحث محور، گرد هم آمده و به صحبت یا سخنرانی می پردازند. بر اساس گزارش یورونیوز، کلاب هاوس که در دوران پاندمی محبوبیت پیدا کرد، تا حد زیادی به گفت و گوهای مرتبط به کسب وکار تغییر جهت پیدا کرده است. پل دیویسون، مدیرعامل کلاب هاوس گفته است این شرکت روی تغییر به سمت چت روم های خصوصی تر کار می کند. پی سی مگزین می گویند کلاب هاوس در راه خروج است چون که این اپلیکیشن در شش ماه گذشته، شاهد کاهش ۶۰ درصدی دانلود بوده است.

۵- کوهاست (Cohost)

زمان راه اندازی: فوریه ۲۰۲۲

شمار کاربران: جائه کاپلان، یکی از موسسان کوهاست، به اینسایدر اظهار داشت: این سایت مجموعا ۱۳۰ هزار کاربر دارد که از میان آنها، حدود ۲۰ هزار فعال می باشند.

شمار کارمندان: به قول کاپلان، چهار کارمند تمام وقت و کارکنان پشتیبانی قراردادی دارد.

تامین مالی: به روزسانی مالی کوهاست نشان میدهد این اپلیکیشن تاپایان سال ۲۰۲۲ کمتر از ۵۹ هزار دلار در بانک داشت و تنها منبع درآمد این پلتفرم، هزینه اشتراک اختیاری است که توسط کاربران پرداخت می شود.

مردم چه می گویند: کوهاست، نسخه متفاوتی برای شبکه اجتماعی است. کاپلان به اینسایدر اظهار داشت: من واژه جایگزین توییتر را می پسندم چونکه ما در تلاش هستیم کار متفاوتی انجام دهیم نه اینکه فقط توییتر بدون بخشهای بد آن باشیم. پستها در کوهاست، با بهره گیری از کدینگ اچ تی ام ال یا سی اس اس، به صورت کامل می توانند تنظیم شوند. به حدی که اسکرین شاتهای به اشتراک گذاری شده در این سایت امکان دارد لی اوت کاملا متفاوتی بر مبنای آن که کدام کاربر پست را ساخته است، داشته باشند. تِک کرانچ، کوهاست را پلت فرم حدودا جدیدی توصیف کرد که می تواند برای افرادی که تنها می خواهند گزینه جایگزینی داشته باشند که در برخی از جهات مشابه توییتر است، جذاب باشد.

۶- تروت سوشال (Truth Social)

زمان راه اندازی: فوریه ۲۰۲۲

شمار کاربران: گروه دیده بان رسانهی راستگرای رایتینگ اعلام نموده که این پلتفرم، ماهانه ۲.۸۵ میلیون بازدیدکننده دارد و ترافیک تروت سوشال در دو ماه گذشته، کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

شمار کارمندان: بر اساس گزارش ورایتی، تروت سوشال، ۴۰ کارمند تمام وقت دارد.

تامین مالی: اسناد تنظیم شده نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار نشان میدهد گروه مدیا و تکنولوژی ترامپ تا مارس ۲۰۲۲، ۲۷ هزار و ۲۰۳ دلار دارایی داشته است. این سایت امکان دارد هیچگاه درآمد عملیاتی نداشته باشد یا فعالیتش هیچگاه به سودآوری نرسد.

مردم چه می گویند: سایت شبکه اجتماعی متعلق به ترامپ که بعنوان پناهگاهی در مقابل سانسور تبلیغ شده بود، بعد از اینکه توسط رئیس جمهور سابق آمریکا راه اندازی گردید، محبوبیت پیدا کرد. تروت سوشال برای مدت کوتاهی توییتر را از نظر تعداد دانلود در فروشگاه اپلیکیشن، کنار زد اما این پلت فرم سال قبل با کاهش مخاطبان، ضرر مالی و مشکل علامت تجاری روبرو شد.

طبق بررسی مرکز تحقیقات پیو، در صورتیکه تروت سوشال خویش را یک پلت فرم غیرحزبی معرفی می کند اما حدودا نیمی از ۲۰۰ حساب محبوب برتر آن اشاره به راستگرا بودن یا طرفدار ترامپ بودن دارند که بالاتر از سایتهای شبکه اجتماعی دیگر است. مهم ترین موضوعات در این پلتفرم، اسلحه، حمله به ساختمان کنگره و واکسن ها است. کد متن باز ماستودون برای ایجاد کد بیس تروت سوشال استفاده شده است.

۷- اسپیل (Spill)

زمان راه اندازی پیشبینی شده: سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳

شمار کارمندان: این سایت که توسط آلفونزو فونز تررل و دیواریس براون که هر دو کارمند سابق توییتر هستند تاسیس شده است، کمتر از ۱۰ کارمند دارد.

تامین مالی: این اپلیکیشن در مرحله اولیه تأمین مالی، ۲.۷۵ میلیون دلار جمع کرده است.

مردم چه می گویند: موسسان اسپیل می گویند هدفشان، فراهم کردن بهترین هایی است که در توییتر اتفاق افتاده است. اسپیل می خواهد به تولیدکنندگان محتوا برای درآمدزایی از پستهای خود کمک کرده و اینفلوئنسرها را تشویق کند در این پلت فرم نوآوری کنند. به قول تررل، بعد از اعلام زمان راه اندازی اسپیل، این پلت فرم ۲۰ هزار درخواست رزرو دریافت کرد.

۸- تی تو (T۲)

زمان راه اندازی پیشبینی شده: ۲۰۲۳

شمار کارمندان: به قول گابور سی سِل، یکی از موسسان و مدیرعامل تی تو که مدیر محصول سابق توییتر است، ۹ کارمند تمام وقت و قراردادی دارد.

تامین مالی: سی سِل به اینسایدر اظهار داشت: تی تو ۱.۱ میلیون دلار از سرمایه گذاران جمع کرده است.

مردم چه می گویند: سی سِل که مدیر محصول سابق توییتر است، مدتی بود که به فکر جایگزینی برای توییتر بود تا اینکه چهارم نوامبر، اخراج گسترده ای در توییتر انجام شد که شامل سارا اوه بود. سی سِل به اینسایدر اظهار داشت: به نظر رسید که حالا وقت آن رسیده باشد. وی با سارا اوه برای همکاری و شراکت برای تاسیس پلت فرم جدیدشان تماس گرفت و ایده تی تو، ساخت یک جامعه کوچک از صفر با فورمت آشنایی است که محدودیتهایی دارد.

به گفته یکی از موسسان تی تو، آنچه این پلت فرم را از توییتر متمایز می کند اینست که تمرکزش از همان ابتدا بر امنیت خواهد بود. احیانا نام تی تو تغییر پیدا خواهدنمود. این اپلیکیشن یک فهرست انتظاره پنج رقمی دارد اما موسسان آن مشخص نکردند چه تعداد کاربر منتظر دریافت تائید آنها برای آغاز ارسال پست در این پلت فرم هستند.

منبع: