روایت اقتصاد ایران در ۶ اسفند ماه روز لبخند سهامداران!

روایت اقتصاد ایران در ۶ اسفند ماه روز لبخند سهامداران!

سئو مئو: بازار سرمایه که در ماه های گذشته، اوج و فرودهای مختلفی را تجربه کرده، اولین روز از هفته جاری را با رکوردی کم سابقه شروع کرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بعد از آنکه با افت شاخص کل در سالهای قبل و بدنبال موجی از جذب سرمایه در بورس، عده زیادی از مردم نسبت به این بازار گرفتار عدم اطمینان شدند، در ماه های گذشته سعی شده وضع بازار بهبودی نسبی پیدا کند و شاخص کل نیز با وجود کاهش در بعضی روزها، خودرا حفظ نموده است. شروع هفته جاری اما روزی کم تکرار برای بورس در ماه های گذشته بود.
پرواز روز: شاخص بورس
شاخص کل بورس امروز با ۸۲ هزار و ۱۸۸ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۷۳۸ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۲ هزار و ۴۶۰ واحد افزوده شد و در رقم ۵۲۵ هزار و ۶۶۳ واحد ایستاد. در این بازار ۵۵۹ هزار معامله به ارزش ۱۰۷ هزار و ۱۱۹ میلیاردریال انجام شد.
در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۸۶۲ واحد افزایش وارد کانال ۲۲ هزار واحدی شد و رقم ۲۲ هزار و ۲۰۸ واحد را ثبت نمود.
اوضاع برای سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتال اما چندان مطلوب نبود. بعد از رکود معاملات سهام ایالات متحده، ارزهای رمزپایه اصلی سقوط کردند؛ بیتکوین ۳.۶۵ درصد سقوط کرد و به قیمت ۲۳هزار و ۶۸ دلار به فروش رسید، در صورتیکه اتر یک دقیقه بعد با ۲.۲۹ درصد کاهش به ۱۶۰۱.۸۹ دلار رسید.
تازه وارد روز: خودرو های وارداتی
چند هفته بعد از شروع بحث درباره ی اجرای واردات خودرو، حالا دولت آخرین سیاست ها دراین زمینه را اجرائی کرده است. با توجه به این که مرحله نخست از ثبت نام خودرو های خارجی وارده شده از امروز شروع می شود؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط عرضه و نحوه ثبت نام این خودرو ها را در اطلاعیه ای اعلام نمود.
سخنگوی وزارت صمت نیز دراین زمینه توضیحاتی ارائه کرده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به این که شرایط ثبت نام برای خودرو های وارداتی اطلاع رسانی شده و تقریباً بیشتر مردم اطلاع دارند، موعد تحویل بیشتر خودرو ها سه ماهه خواهد بود اظهار داشت: همین طور افرادی که خودرو در مناطق آزاد دارند، تحت شرایط می توانند خودروی خودرا با پلاک ملی از مناطق آزاد وارد کنند.
عضو اتاق تجاری تهران نیز درباره ی صنعت خودرو پیشنهاداتی ارائه کرده است. عضو هیئت نمایندگان اتاق تجاری تهران می گوید برای آنکه برنامه ریزی های کلان دولت برای بازار خودرو به نتیجه نهایی برسد، باید دو تصمیم مهم در این عرصه گرفته شود.
برنامه روز: فروش ویژه کالا
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، برنامه ریزی ها برای فروش ویژه کالا نیز درحال نهایی شدن هستند. دبیرکل اتاق اصناف ایران اظهار داشت: اجرای طرح فروش فوق العاده برای سهولت خرید برای همه مصرف کنندگان در همه استانها برگزار می شود و نظارت ویژه بر حراج کالای پایان سال صورت خواهد گرفت.
همین طور دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور با اشاره به عرضه گوشت منجمد بسته بندی در فروشگاه های زنجیره ای و غرف میادین میوه و تره بار اظهار داشت که این گوشت ها داخلی و باکیفیت بوده و در وضعیت استاندارد منجمد شده است.
در بازار دلار نیز یک تغییر جدید رخ داد. طبق بخشنامه جدید مرکز مبادله ارز و طلا، از امروز مردم می توانند نیازهای ارزی خودرا با نرخ نزدیک به بازار آزاد از صرافی های مجاز تامین کنند.
یخ زده روز: اجاره مسکن
این روزها خرید و فروش مسکن در تهران رونق نسبی پیدا کرده، اما در بخش اجاره قرارداد چندانی منعقد نمی شود؛ بنا بر این نرخ ها در این بازار از نوسان کمتری برخوردارست. مشاوران املاک می گویند جابه جایی مستاجرین بطور معمول از اواخر بهار شروع می شود.
در خبری دیگر، آخرین آمارها حاکی از آنست که سیر نزولی هر برگ اوراق مسکن همچنان ادامه دارد و متاهل های ساکن تهران می توانند با پرداخت بیش از ۱۱۳ میلیون تومان نسبت به گرفتن این اوراق اقدام نمایند، درحالی که هفته قبل باید ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت می کردند.
وزیر راه و شهرسازی نیز بر آمادگی برای سفرهای نوروزی تاکید کرده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان خبر امکان پیش بینی نقطه ای هواشناسی در روزهای نوروز بر لزوم برگزاری جلسات هماهنگی بطور مستمر در استانها، نهایی کردن اقدامات سازمان ها و شرکت های تابعه برای تسهیل سفر و اجرای تمهیدات لازم برای کاهش تلفات رانندگی تاکید کرد.

منبع: