راهکار پیدا کردن گوشیهای سرقتی چیست؟

راهکار پیدا کردن گوشیهای سرقتی چیست؟

به گزارش سئو مئو، اگر گوشی تان گم شده یا به سرقت رفته می توانید با استفاده از امکاناتی که اپراتورها دارند یا قابلیت های خود گوشی، آنرا پیدا کنید؛ البته این امکان در صورتی فراهم است که گوشی همراه روشن باشد.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، این روزها و با افزایش چند برابری قیمت گوشیها در بازار، خریدن باردیگر گوشی آن هم در شرایطی که گم شده یا به سرقت رفته باشد، هزینه های بالایی برای کاربران دارد. برخی امکانات از سوی اپراتورها و گوشیها وجود دارند که با بهره گیری از آنها میتوان گوشیهای گم شده یا سرقتی را ردیابی کرد.

ازسوی دیگر در حالیکه گوشیهای دست دوم در بازار رایج است، با اجرای رجیستری و ضرورت ثبت شماره در تلفن همراه، در صورتیکه فردی بخواهد گوشی خویش را بفروشد یا به دیگری منتقل کند، باید حتما فرایند انتقال مالکیت را انجام دهد؛ ازاین رو باآنکه بحث سرقت و ردیابی گوشیهای سرقتی از اهداف اصلی طرح رجیستری نبوده است، اما این پروژه می تواند به ردیابی گوشیهای به سرقت رفته کمک نماید.

همچنین درصورتی که گوشی حاوی سیمکارت گم شود یا به سرقت برود، میتوان از راهکارهایی که اپراتورهای تلفن همراه در نظر گرفته اند استفاده نمود. مشترکان اپراتور اول تلفن همراه برای ردیابی گوشی مفقودشده یا به سرقت رفته خود می توانند شماره سریال گوشی مندرج روی جعبه گوشی را از راه خطوط دائمی این اپراتور، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند. مشترکان اپرتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) هم می توانند بعد از گذشت پنج روز از مسدود کردن خط، کد #۶۱۰۱* را از یک خط ایرانسلی شماره گیری و شماره سریال IMEI گوشی مفقودشده را وارد کند.

گوشی های هوشمند هم راه کارهایی را برای یافتن گوشیهای گم شده و به سرقت رفته در نظر گرفته اند. اگر گوشی شما گم شده یا به سرقت رفته باشد، دو چاره کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که البته هر کدام از این روش ها مستلزم اینست که قبلا چنین مواردی را پیشبینی کرده باشید. به صورت کلی یافتن مکان گوشی با بهره گیری از اینترنت و GPS میسر است.

یکی از این روش های دیگر استفاده از اکانت گوگل است؛ به جهت اینکه بعدا بتوانید از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت های کاربردی گوگل است، استفاده کنید، حتما باید یک مرتبه از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی میل خود شوید؛ در صورتیکه گوشی شما گم شده باشد، می توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی گوشی خویش را شناسایی کنید.

گزینه دیگر «Lock» است که با بهره گیری از این توانایی می توانید در صورت گم شدن گوشی، گوشی خویش را قفل کرده و حتی برای آن پسورد بگذارید. همینطور گزینه Erase برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می توانید با بهره گیری از این گزینه، اطلاعات حساسی که در گوشی دارید را پاک کنید. البته در صورتی می توانید از این توانایی استفاده کنید که گوشی تان به اینترنت متصل باشد. دارندگان گوشیهای آیفون هم می توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود بهره گیرند و اقدامات دیگری هم برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند.

در کنار موارد گفته شده، ساده ترین راه اینست که با تلفن همراه خود تماس بگیرید. اگر گوشی شما گم شده باشد، تماس گرفتن با آن می تواند سبب شود تا کسی در نزدیکی موبایل، آنرا پیدا کرده و به دستتان برساند. سامانه پیامکی اپراتورها، به کاربران کمک می نماید تا موبایل گم شده یا دزدیده شده خویش را ردیابی کنند.

همچنین سفارش می شود اگر گوشی شما دزدیده یا گم شد، شناسه IMEI آنرا در همیاب ۲۴ ثبت کنید چونکه همیاب ۲۴ یک سامانه کشوری برای ردیابی گوشیهای دزدیده شده است. این کار سبب می شود تا اطلاعات موبایل شما به کلانتری ها، بازرسی های مرزی، اصناف و اپراتورهای مخابراتی در سرتاسر کشور فرستاده شود و در صورت پیدا شدن آن، به شما اطلاع داده شود.

گفتنی است، تمامی این اقدامات درصورتی می تواند سودمند باشد که گوشی از زمانی که گم شده یا به سرقت رفته، تا آن زمان که شما می خواهید آنرا ردیابی کنید خاموش نشده باشد، چونکه در آن صورت تا آن زمان که گوشی بار دیگر روشن شود، امکان ردیابی آن وجود ندارد.
البته اخیرا در حاشیه اجرای طرح دستگیری سارقان پایتخت که در پلیس آگاهی تهران برگزار شد، اعلام گردید که بخش زیادی از تلفن های همراه سرقتی از کشور خارج شده و بخش قابل توجهی از آنها توسط مالخران اوراق می شود.