از سوی مركز ملی فضای مجازی؛ آمار کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی و خارجی

از سوی مركز ملی فضای مجازی؛ آمار کسب و کارهای اینترنتی در سکوهای داخلی و خارجی

سئو مئو: مرکز ملی فضای مجازی جزییات آماری از فعالیت کسب وکارها و اقتصاد دیجیتال را در پلتفرمهای داخلی و خارجی منتشر نمود.

به گزارش سئو مئو به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، مصاحبه تلویزیونی دبیر شورای عالی فضای مجازی در هفدهم آبان ماه سال جاری درباب مهاجرت کسب و کارهای خرد به سکوهای داخلی، انعکاس نادرست تعدادی از رسانه ها را به دنبال داشته است.
تاکید دکتر فیروزآبادی در این مصاحبه بر «کسب کارهای خرد» بوده که تعدادی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری با حذف عبارت «خرد»، به اشتباه این آمار را به کل کسب وکارها تعمیم داده اند.
شایان ذکر است گزارش تشریحی مربوط به آمار ارائه شده جهت تنویر افکار عمومی خصوصاً رسانه ها و خبرگزاری به شرح زیر ارائه می گردد.
۱. بعد از بررسی، صحت سنجی و تطبیق گزارش های آماری منتشره از مراجع ذیل درباب اقتصاد اینستاگرام و تطبیق این گزارش ها با گزارش های رصدی مرکز ملی فضای مجازی، ابعاد مختلف وابستگی اقتصاد دیجیتال کشور به این سکوی خارجی احصاء و به اطلاع تصمیم گیران رسانده شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزارت صنعت، معدن، تجارت
سازمان نظام صنفی کامپیوتری
اتحادیه کسب و کارهای اینترنی
گزارشات دوره ای ایسپا
گزارش تجاری تکراسا
گزارش بازار تبلیغات تکراسا
کمیسیون دانش بنیان و فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق تجاری
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (سپه را)
گزارش های منتشره از شرکت های بورسی (اپراتورهای ثابت و سیار و…)
گزارش تعدادی از شرکت های بخش خصوصی فعال در زیست بوم فضای مجازی کشور؛
۲. آنچنان که در مصاحبه دبیر شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره شده است، سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب و کارهای خرد را داشته و می توانند بستر مناسبی برای خرید و فروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. جدول زیر ده سکوی داخلی (که یاد شده دبیر شورای عالی فضای مجازی بوده اند) را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه نموده است. امکانات کارکردی به مجموعه ای از قابلیت های پایه ای در سکو اشاره دارد که امکان تعامل، بازخوردگیری، فروش و شبکه سازی را برای صاحبان کسب وکار فراهم می نماید. امکانات تجاری نیز به گروهی از مولفه ها توجه دارد که امکان بازارسازی را برای بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال فراهم می نماید:

۳. آنچنان که اقتصاد دیجیتال را در سه لایه ی «هسته»، «اقتصاد دیجیتال» و «اقتصاد دیجیتالی شده» تقسیم بندی می کنند، اقتصاد اینستاگرام نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع گزارش های آماری که در بخش قبل ذکر گردید، حجم بازار اینستاگرام در ایران در سال ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بخش های فاقد آمار را بصورت تخمینی به آن اضافه نماییم حداکثر ۷.۳ درصد از اقتصاد دیجیتال کشور را تشکیل خواهد داد. تاکید می نماید که این ۷.۳ درصد نسبت حجم بازار اینستاگرام به کل اقتصاد دیجیتال کشور بوده و سهم اقتصاد اینستاگرام نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از این مقدار است. مشروح این آمار به شرح زیر است:
الف) سهم ترافیک اینستاگرام از کل حجم بازار فروش ترافیک توسط کاربران ارتباطی ثابت و سیار ۵۰ درصد بوده و معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال جمع بندی شده است.
ب) برآورد میزان حجم بازار اینستاگرام در لایه دوم اقتصاد دیجیتال در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. حجم بازار در این بخش محصول فعالیت خدماتی همچون خدمات تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی مشتریان، خدمات لجستیک، خدمات راه حل جامع و… است.
ج) برآورد حجم بازار “اقتصاد دیجیتال شده” با اینستاگرام (شامل صفحات فروش البسه و پوشاک، هنرهای تجسمی و دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، خدمات آموزشی و …) ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می شود.

۴. مشاغلی که بر بستر اینستاگرام شکل گرفته یا توسعه یافته اند را در سه بخش اصلی می توان تقسیم بندی کرد:
الف) مشاغل صنفی: این دسته از مشاغل دارای مجوز فعالیت از صنوف مختلف بوده و از رسانه های اجتماعی به عنوان بستری برای بازاریابی استفاده می نمایند. فروش اصلی این دسته از مشاغل در خارج از اینستاگرامو با بهره گیری از درگاه های پرداخت اختصاصی یا به طور حضوری صورت می پذیرد.
ب) مشاغل خرد: این دسته از مشاغل به طور صنفی فعالیت نمی کنند و علاوه بر بازاریابی، از اینستاگرام و دیگر پیامرسان ها به عنوان ابزار ارتباطی با مشتریان خود استفاده می نمایند. بر طبق بررسی های انجام شده حدود ۴۱۵ هزار صفحه اینستاگرامی متعلق به مشاغل خرد بوده که شامل کسب و کارهای خانگی و مشاغل زیر پله ای هستند. پرداخت این گروه از مشاغل عمدتا به طور کارت به کارت یا پرداخت در محل به انجام می رسد.
ج) مشاغل محتوایی: درآمدزایی این دسته از مشاغل مبتنی بر فروش کالا یا خدمات نیست، بلکه بوسیله مدیریت صفحات اینستاگرامی و جذب مخاطب مبادرت به جذب تبلیغات و درآمدزایی می نمایند. بااینکه حدود ۶۰ درصد از مشاغل به وجود آمده در اینستاگرام در این بخش قرار دارند ولی حجم بازار این گروه ۷.۵ درصد از کل است.

۵. بر طبق پیمایش ملی که در شهریورماه سال جاری انجام شده، تنها ۶.۴ درصد از شهروندان خرید اینستاگرامی را ترجیح می دهند و دلایلی از قبیل بی اعتمادی نسبت به فروشنده و تحویل کالا (۳۹ درصد)، تحویل کالا با مشخصات متفاوت (۱۱ درصد) تأخیر در تحویل کالا (۳ درصد) و عدم امکان شکایت و پیگیری تخلفات (۸ درصد) به عنوان با اهمیت ترین دلیلهای بی اعتمادی به خرید اینستاگرامی ذکر شده است.
۶. وفق گزارش های دریافتی از سکوهای داخلی و بررسی و صحت سنجی آنها، هم اکنون بیش از یک میلیون کسب وکار خرد در ده سکوی داخلی (ذکر شده در بند ۱) مشغول به فعالیت هستند. بعد از تقاطع گیری و حذف موارد مشترک مشخص شد که بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی مشغول فعالیت هستند.
۷. آنچنان که در مصاحبه رییس مرکز ملی فضای مجازی تاکید شده و در بند ۱ نیز توضیح داده شده است، سکوهای داخلی امکانات لازم برای خدمت دهی به کسب و کارهای خرد را دارا بوده و مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات مناسبی را برای این گروه از خدمات در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، سکوهای داخلی هیچکدام از نقاط ضعف مندرج در بند ۵ را ندارند و می توانند با افزایش اعتماد عمومی نرخ فروش کسب و کارهای خرد را بمراتب بالا برند.
۸. هم اکنون ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران رسانه های اجتماعی (معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا) در پیامرسان ها و رسانه های اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل گشته اند. تلاش این سکوها برای ارتقا کمی و کیفی خدمات و تامین حداکثری نیازهای کاربران به مرور سبب افزایش کاربران فعال، افزایش جذب کسب و کارهای خرد در سکوهای داخلی و بالتبع رشد و توسعه زیست بوم کسب و کارهای مجازی در سکوهای داخلی خواهد بود.

منبع: