مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت پاسخ داد لازمه افزایش کیفیت و سرعت اینترنت چیست؟

مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت پاسخ داد لازمه افزایش کیفیت و سرعت اینترنت چیست؟

به گزارش سئو مئو، معاون وزیر ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه لازمه افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، توسعه فیبر نوری است، بر راه اندازی نهضت فیبر نوری در کشور، تاکید نمود.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، امیر محمدزاده لاجوردی- مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- امروز در آستانه هفته دولت با حضور در برنامه تلویزیونی در رابطه با وضعیت ارتباطات زیرساختی کشور اظهار نمود: از زمانی که کاربرسعی می کند به اینترنت متصل شود تا وقتی که پاسخ را دریافت کند، مسیری طی خواهد شد. در هر کجای این مسیر، اگر اختلالی پیش بیاید، روی ارتباطات به صورت کلی، اثرمی گذارد.

لاجوردی اضافه کرد: هرچقدر بتوانیم درخواست کاربران را محلی سازی نماییم، تجربه کاربری بهتری خواهیم داشت، بنابراین محلی سازی درخواست های اینترنتی و کاهش زمان پاسخ کاربران در دستور کارشرکت ارتباطات زیرساخت، در دولت سیزدهم است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به جایگزینی فیبر نوری برای تسهیل سرعت ارتباطات اشاره نمود و اظهار داشت: حالا در مناطق پرجمعیت اگر دکل های مخابراتی کم باشد، کاربر احساس کندی سرعت می کند. همینطور ارتباط کاربر، مبتنی بر سیم های مسی است که سرعت محدودی دارد، به همین دولت سیزدهم تاکید دارد، لازم است نهضت فیبر نوری راه اندازی شود که بدین منظور، نیازمند مشارکت بخش های مختلف دولتی و خصوصی چون شهرداری ها، توانیر و… هستیم.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ ساله گذشته بهسازی در شبکه های مخابراتی غیر دولتی، مغفول واقع شده، اضافه کرد: مدتهاست لایه تجمیع که دراختیار شبکه مخابرات است؛ نوسازی نداشته و از سرعت پیشرفت شبکه، عقب مانده است. بنابراین دولت سیزدهم تصمیم دارد اپراتورهای ثابت و سیار را درگیر مقوله فیبرکشی تا در منازل کند تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: از سال قبل تابحال به دو میلیون دسترسی به فیبرنوری رسیده ایم و تا آخر دولت سیزدهم آنرا به ۲۰میلیون دسترسی می رسانیم.

طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، لاجوردی با اشاره به اینکه حالا سرعت اینترنت ثابت در کشور، ۱۰مگابیت برثانیه است اضافه کرد: ما می توانیم با برخورداری از فیبر نوری سرعت را تا ۱۰۰ مگابیت و حتی یک گیگابیت برثانیه افزایش دهیم و کیفیت سرعت اینترنت را، تضمین نماییم.

معاون وزیر ارتباطات در رابطه با تجربه و احساس کاربران در مورد کندی اینترنت اظهار داشت: ابتدا لازم است بدانیم نیاز مردم متناسب با چه کاربردی است.

وی با تکیه بر راه اندازی نخستین قطب مرکز داده در کشور افزود: برای رفع کندی سرعت اینترنت، در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و تبریز، قطب مراکز داده را راه اندازی خواهیم کرد.

لاجوردی ضمن اشاره به این که در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور که متولی آن شرکت ارتباطات زیرساخت است، همه ارتباطات مبتنی بر فیبر است، اضافه کرد: حالا میزان ازدحام و اشباع شبکه ارتباطی (در ساعتهای پیک مثل سه بعداز ظهر و ۱۱ شب) حدود صفر است و ۳۰ درصد بیشتر از نیاز کاربران پهنای باند بوجود آورده ایم. به همین دلیل، زمانی که بخشی از ارتباطات ما به علل مختلف قطع می شود، در دسترسی به اینترنت اختلال نخواهیم داشت. بعنوان مثال: حالا در خلیج فارس بخشی از ارتباطات قطع شده؛ اما کاربران احساس نمی کنند، چون که ۳۰ درصد مازاد نیاز کاربران، پهنای باند داریم و آنرا به ۵۰ درصد خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار داشت: کابل دریایی فیبرنوری درخلیج فارس و کابل پشتیبان از سالهای گذشته قطع بوده، اما حالا با تاکید بر جوان ها ی متخصص و توانمندی داخلی، درحال اتصال مجدد است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در رابطه با کمیت استفاده از تجهیزات بومی در شبکه زیرساختی کشور تشریح کرد: حالا درصد اندکی از تجهیزات شبکه ارتباطی کشور از محصولات بومی است که افزوده می شود. ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت انتقال اشباع شده بود و یکی از گزینه ها این بود که مثل گذشته از شرکت تولیدکننده خارجی استفاده نماییم، اما معتقد بودیم که توانمندی داخلی وجود دارد. بنابراین با یک شرکت دانش بنیان داخلی قرارداد بسته ایم و کاری که برای اجرایی شدن آن به پنج سال زمان نیاز بود را طی یک سال به سرانجام رساندیم تا بتوانیم ظرفیت شبکه انتقال را افزایش دهیم.

لاجوردی افزود: در سفری که وزیر ارتباطات به کشور روسیه داشتند، قرار شد ما بعنوان یک شرکت تولیدکننده، تجهیزاتمان را به کشور روسیه بفروشیم؛ به بیان دیگر، استفاده از توانمندی های داخلی ما، برای افزایش شبکه انتقال کشور روسیه عنوان شد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در پایان، در رابطه با امکانات ارتباطی درایام اربعین اظهار داشت: همواره در سالهای گذشته در این حوزه چالش هایی داشته ایم؛ اما به مردم قول می دهیم، سال جاری کیفیت متفاوتی را به نسبت سالهای قبل (درپنج مرز) احساس کنند؛ همینطور سال جاری با تلاش و پیگیری های مداوم و دعای خیر مردم، در راه ارتباطی نجف به کربلا، اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد.

ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰ هزار و ۴۱ گیگابیت برثانیه به ۳۶ هزار و ۳۱۳ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. در کنار آن ظرفیت اینترنت پهنای باند بین الملل که از سال ۱۳۹۶ تا آخر سال گذشته از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۷۱۱۹ گیگابیت برثانیه رسیده که حکایت از افزایش ۴.۷ برابری دارد.

همچنین ظرفیت پهنای باند داده های داخلی از سال ۱۳۹۶ تا آخر سال ۱۴۰۰ از ۶۹۸۶ گیگابیت بر ثانیه به ۳۲ هزار گیگابیت برثانیه رسیده است. علاوه بر آن، ترانزیت بین الملل از سال ۱۳۹۶ تا آخر سال پیش از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۴۹۴۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

منبع: