واردات با کدام ارزهای دیجیتالی مجاز است؟

واردات با کدام ارزهای دیجیتالی مجاز است؟

به گزارش سئو مئو، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید، هر چند فعلاً استفاده از ارزهای دیجیتالی در تجارت به شکل محدود کلید خورده اما در آینده می تواند اثرات مثبت خویش را بر تجارت ایران نشان دهد.
محمد لاهوتی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: بر مبنای آنچه که از جانب رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام شده مبحث استفاده از ارزهای دیجیتالی در تجارت ایران فعلاً به شکل محدود برای واردات مجاز شده و یک ثبت سفارش هم به این وسیله انجام شده است. البته باید در نظر داشت که بانک مرکزی شرایط ویژه ای را در این عرصه در نظر گرفته است. یعنی تنها امکان تجارت با رمزارزهایی وجود دارد که مجوز استخراج آنها صادر شده و منشا ارز از جانب عرضه کننده اعلام و قابل تایید باشد.
وی با اشاره به اینکه فعلاً در ارتباط با صادرات با استفاده از ارزهای دیجیتالی برنامه ای نهایی نشده، بیان نمود: میتوان انتظار داشت که در صورت موفقیت آمیز بودن گامهای ابتدایی که از جانب سازمان توسعه تجارت برداشته شده، در آینده امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از ارزهای دیجیتالی هم فراهم گردد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ضمن اشاره به شرایط خاص اقتصاد کشور تحت تأثیر تحریم ها، اظهار داشت: در چنین شرایطی، بطور قطع استفاده از هر ابزار و فرصتی که بتواند به گسترش تجارت خارجی، افزایش ارزآوری و تأمین نیازهای وارداتی کشور کمک نماید، باید مورد استقبال قرار بگیرد و اگر بتوان برای ارزهای دیجیتالی هم بستر اجرایی و قانونی لازم را در نظر گرفت تا به تجارت کشور کمک نماید اتفاق مثبتی خواهد بود.
لاهوتی با اشاره به اینکه تابحال کمتر دولتی حاضر شده به شکل رسمی به استفاده از رمزارز در تجارت مجوز بدهد، تصریح کرد: این که دولت ما در این عرصه پیش قدم شده و استفاده از این ابزار را هم در دستور کار قرار داده، بطور قطع می تواند آینده تجاری کشور کمک نماید. با عنایت به این که ما در استفاده از روش های بانکی در فضای تجاری محدودیت هایی داریم، هر روشی که این محدودیت ها را دور بزند، مفید خواهد بود.
وی تصریح کرد: با وجود آنکه هنوز جزئیات دقیقی از جانب سازمان توسعه تجارت در رابطه با این ثبت سفارش منتشر نشده، اما با روشن شدن شرایط و تعیین یک مسیر مشخص میتوان انتظار داشت که ارزهای دیجیتالی در آینده تجاری ایران نقش آفرینی بیشتری داشته باشند و اثرات مثبت خویش را نمایان کنند.

منبع: