سرمایه گذاران ارزهای دیجیتالی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

سرمایه گذاران ارزهای دیجیتالی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

سئو مئو: نمایندگان فعال حوزه تجارت الکترونیک و رمزارزهای کشورهای روسیه و ترکیه، با تکیه بر ضرورت سیاستگذاری در زمینه رمزارز، به استفاده از این تکنولوژی در کشورهای مختلف اشاره کردند و اینکه باید به شرایط کشورهای مختلف برای وضع قوانین توجه کرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، اولین اجلاس جهانی انجمن های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاک چین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان گوناگونی از کشورهای روسیه و ترکیه، امروز در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.
آنتون تکاچف، نماینده مجلس دومای روسیه با اعلان اینکه هم اکنون هر کشوری نیاز دارد راهبرد خویش را در سیاستگذاری در زمینه رمزارز داشته باشد، اظهار داشت: ما در روسیه تلاش داریم در زمینه ارزهای دیجیتالی پیشرفت داشته باشیم و رمزارز ملی خویش را ایجاد نماییم. در مورد سیاستگذاری رمزارز در روسیه در سال ۲۰۲۰ قوانینی وضع شد که این قانون شامل محتوای زیادی در مورد قوانین رمزارز است. ما هم اکنون شاهد آن هستیم که این قانون برای تنظیم بازار کافی نیست، چونکه در این قانون تعریفی از رمزارز وجود ندارد و در روسیه استفاده از رمزارز بعنوان ابزار پرداخت ممنوع می باشد.
وی افزود: در این قانون نوشته شده رمزارز می تواند بعنوان سیستم پرداخت استفاده شود، اما این تنها محدود به خارج از کشور است. من همیشه در دوما می گویم این فناوری چگونه به وجود آمده و چه مزیت هایی در جهان امروز دارد. اگر ما در مورد پذیرش معقولانه قانون صحبت نماییم، در سن پترزبورگ دادگاه ما به سبب عدم وجود قانون واحدی دراین زمینه، با مشکلات زیادی روبه رو است. اگر بخواهیم ساده صحبت نماییم، بلاک چین در روسیه ممنوع می باشد، اما مطابق قانون استفاده از آن مجاز است. در روسیه میتوان از رمزارز استفاده کرد؛ اما امکان دارد شکل استفاده از آن جریمه های سنگینی را هم به همراه داشته باشد. به هر حال دولت تلاش دارد از ارزهای دیجیتالی حمایت کند.
لزوم توجه به شرایط کشور برای قانون گذاری رمزارزی
این عضو پارلمان روسیه با اعلان اینکه رمزارز ابزاری مناسب اما خطرناک برای شهروندان ماست، اظهار داشت: تمایل دولت برای وضع قوانین رمزارز می تواند به ما کمک نماید. امیدواریم سال جاری بتوانیم این قانون را در مجلس خود تصویب نماییم. وضع مقررات در مورد این که رمزارز چیست و سیستم وضع مالیات دراین زمینه نیازمند کمک است که ارگان ها به ما کمک می کنند. قانون دیگری هم برای اصلاحات و رفع نقصها قانون اول وجود دارد ازاین رو اگر قانون را بدون بررسی های کامل وضع نماییم، امکان دارد اصلاحات زیادی داشته باشد.
آنتون تکاچف اظهار نمود: ارزهای دیجیتالی در بعضی کشورها به سادگی مورد استفاده قرار گرفته اند، ازاین رو ما باید به شرایط کشورهای مختلف برای وضع قوانین خود دقت نماییم. برای مثال چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه رمزارز است، البته چین به سبب هزینه های بالای انرژی محدودیت های زیادی برای ارزهای دیجیتالی لحاظ کرده است. ارزش یوان چین به سبب ارزهای دیجیتالی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.
وی توضیح داد: از نظر انرژی شرایط خوبی برای کشورهایی که مایننیگ می کنند وجود داشته است. ونزوئلا یکی از کشورهایی است که به سبب قیمت پایین انرژی برای سرمایه گذاری در زمینه رمزارز مناسب می باشد. در مقابل تولید برق در قزاقستان از راه زغال سنگ است و بازار انرژی در آنجا قانونی نیست و خیلی از استخراج گرها قانون را دور زده و هزینه های انرژی را پرداخت نمی کنند. سطح تولید و مصرف در سال ۲۰۲۲ برابر نیست و شبکه انرژی این کشور مشکلاتی خواهد داشت و اگر قیمت انرژی به روبل افزایش یابد، احیانا مشکلات حل شود. همچینین قوانینی در بلاروس وجود دارد که مقررات رمزارز را تنظیم می کند.
نماینده مجلس دومای روسیه اشاره کرد: برای ما مهم می باشد که از تجربه کشورها استفاده نمائیم و ما دوست داریم از تجربه ایران جهت استفاده از سیستم حواله بهره ببریم و مهم می باشد دولت چه نگاهی به مشکلاتی که ایجاد می شود، دارد. امیدواریم بتوانیم با ایران قوانینی برای توسعه استفاد خود وضع نماییم.
نمایندگی انجمن بلاک چین روسیه بزودی در ایران
الکساندر براژنیکوف، رئیس انجمن بلاک چین روسیه در کنفرانس تکنوبلاک اظهار نمود: امیدوارم کارهایی که در این روزها انجام شده، پلی بین ایران و روسیه باشد تا اقتصاد ایران و روسیه را به هم متصل نماییم که سود آن هم به هر دو کشور برسد. این پل باید ولی مطمئن و بدون خطر باشد. در روسیه هم کلاهبرداری حوزه رمزارز زیاد است اما باید مراقب بود مردم امنیت اقتصادی داشته باشند. ما تلاش داریم استارت آپ های مختلف را پیدا نماییم و کمک نماییم تا استارت آپ های خویش را گسترش دهند.
وی افزود: ما در ۵۰ نقطه روسیه هستیم و نمایندگان ما در بیشتر از ۱۱ کشور دنیا حضور دارند و بزودی در ایران هم نمایندگی خواهیم داشت. ما آماده هستیم که ارز دیجیتال را قانونمند نماییم و تاسیس پلت فرم های مختلف برای امور در ارتباط با ارز دیجیتال منتظر تصویب قانون است. امیدوارم در یک یا دو ماه آینده بتوانیم کارهای خویش را با شرکتهای ایرانی آغاز نماییم.
رئیس انجمن بلاک چین روسیه اشاره کرد: زمانی که کرونا آغاز شد، شرکت راکیب پروژه های بزرگی مثل تولید دستکش نانو را شروع کرد. ما مسائلی که در دنیا اتفاق می افتد را در نظر داریم. ما بازارهای مختلف را برای فروش محصولات روسی بررسی می نماییم. راکیب حالا شبکه اجتماعی خویش را به وجود آورده است؛ این پلت فرم درحال اجرای بخش NFT است. لازم به ذکر است که صندوق های پرداخت زیادی وجود دارد و در این صندوقها میتوان پرداخت انجام داد و در این جهت ما می توانیم با ایران، زبان مشترک را پیدا نماییم.
۴۵ درصد مردم ترکیه از پلت فرم های الکترونیک استفاده نمی کردند
همینطور گوکان هازنداراغلو -مدیر تجاری یکی از شرکتهای ترک- در ادامه کنفرانس اظهار نمود: ما در ترکیه و اروپا فعالیت داریم و به سیستم پرداخت های سنتی آخر دادیم و توانستیم گزینه های جایگزین را ایجاد نماییم. در مورد پرداخت های جایگزین ما متوجه شدیم خیلی از پرداخت های نوین استفاده نمی کنند، ۴۵ درصد مردم ما از پلت فرم های الکترونیک استفاده نمی کنند که این رقم زیادی است؛ در اینجا گروهی وجود دارد که نیازمند خدمات است.
وی با اعلان اینکه ما توانستیم در سال ۲۰۲۱ گام های مهمی را بعد از بررسی ها برداریم، اضافه کرد: در یک دوره پنج ساله توانستیم برای این ۴۵ درصد سیستم های کارتی ایجاد نماییم. در کشورهایی نظیر ما توانستیم سیستم های جایگزین ایجاد نماییم و برای خود دراین زمینه شرکایی هم پیدا کردیم. در زمینه مبادلات مالی هم کمک های جدی به شهروندان خود داشتیم. اما فهمیدیم از کشورهای اروپایی بخصوص آلمان و سوئد خیلی عقب هستیم، آنها از شبکه های ویژه ای استفاده می کنند؛ دوستان روس ما هم خوب می دانند که شبکه های درحال پیشرفت زیادی وجود دارد.
این مدیر بخش تجاری ترکیه با اعلان اینکه در کشورهای دیگر از روش های مختلفی استفاده می شود و کشورهای اروپایی دراین زمینه پیشرفت هستند، اضافه کرد: دسترسی به سیستم های پرداخت جایگزین بسیار راحت است و از این طریق میتوان پرداخت ها را راحت انجام داده تا در هزینه ها و فرصت ها صرفه جویی شود. موسسات مالی از کارت های ویژه ما استفاده می نمایند. سیستم های پرداخت مالی، سیستم هایی است که خیلی سریع کارها را انجام می دهد و خیلی هم سریع رشد می کنند.
گوکان هازنداراغلو افزود: جمعیت ۴۵ درصدی ترکیه پنج سال گذشته، از سیستم مالی استفاده نداشت که ما در جریان تحقیقات خود بدان پی بردیم و برای این طیف برنامه ریزی کردیم. در سال ۲۰۱۳ متوجه شدیم ما خیلی عقب هستیم و باید کیف پول ایجاد نماییم. تکنولوژی ای تک یک تکنولوژی به روز است و بانکها از آن استفاده می نمایند. ما می خواهیم اقداماتی در زمینه پرداخت مالی انجام دهیم و در سال ۲۰۱۶ کیف پول ایجاد کردیم و الان ۱۴ میلیون کاربر داریم.
وی با اعلان اینکه ما از کیف پول بعنوان کارت های اعتباری استفاده می نماییم و این کار از راه موبایل کاربران قابل انجام است، اظهار داشت: ما پیوسته درحال توسعه و پیشرفت هستیم. در ترکیه میلیونها نفر با سیستم جدید ما آشنا شدند و هنوز درصد زیادی از جمعیت وارد سیستم های جایگزین نشدند که امیدواریم در سالهای آتی جمعیت جدید وارد سیستم پرداخت جایگزین شوند. از راه سیستم ما بیشتر از یک میلیارد مبادله انجام شده و توریسم از سیستم ما به شدت استفاده می نمایند و بسیار خوشحالیم که پروژه ما در جهانگردی ترکیه مورد اقبال بوده است.
این مدیر بخش تجاری ترکیه اشاره کرد: وقتی فردی از ایران به ترکیه برود می داند همراه داشتن کیف پول خطرآفرین است و ریس کهای زیادی به دنبال دارد. اما میتوان در نزدیکی فرودگاه نمایندگی خویش را بگیرید و برای پرداخت هزینه های شهروندان از این سیستم جدید ما استفاده کنید، حتی می توانید از این سیستم یه یکدیگر پول پرداخت کنید و مبادله انجام دهید. سیستم ما به صورت قانونی محدودیت هایی دارد و سقف پرداخت سقف دارد که مقرر است این سقف افزایش یابد. هزینه های مبادله با این سیستم بسیار کاهش پیدا می کند و می توانید با بازگشت به ترکیه از این سیستم استفاده کنید.
ترکیه در تجارت الکترونیک شبیه ایران است
ضیا کزلتان، هماهنگ کننده تجاری شرکت ای تجارت ترکیه در کنفرانس تکنوبلاک اظهار داشت: اگر ببینید امروزه همه از تجارت الکترونیک بهره می برند، ما توانستیم سیستم خویش را ایجاد نماییم و خیلی از این سیستم استفاده کردند. ما توانستیم مجموعه ای فراگیر ایجاد نماییم که به سرعت در ترکیه درحال توسعه و گسترش است. هم اکنون بیشتر از ۲۰۰ سیستم پرداخت به سیستم ما وصل شده است. هدف ما آن است که در ترکیه بازار تجارت الکترونیک را به صورت سالم توسعه دهیم و با دنیا همکاری داشته باشیم. نمایندگان زیادی از ایران خواستار همکاری با ترکیه هستند و ما برای همکاری با نمایندگان ایرانی اعلام آمادگی می نماییم.
وی افزود: ما یکی از بزرگترین شرکتهای باربری و سیستم های پرداخت وسیعی داریم. تجارت الکترونیک در ترکیه به صورت درحال توسعه بوده و به اینها اسم های مختلفی گفته می شود. ما حتی شرکتی داریم که حجم تجارت الکترونیک آن به بیشتر از ۱۶ونیم میلیون دلار رسیده است. شرکتهای ما حتی وارد نزدک هم شده است. ما از نظر بازار شبیه ایران هستیم. بازار تجارت الکترونیک در دوره کرونا رشد زیادی داشت و توانستیم در یک سال همه گیری پیشرفتی به اندازه پنج سال داشته باشیم.
ضیا کزلتان اظهار نمود: بیشترین خرید و فروش ترکیه در استانبول انجام می شود و پس از آن آنکارا را داریم که حجم تجارت در آن به ۳۹۰ میلیارد لیر ترکیه رسیده است و انتظار داریم این رقم سال جاری به ۵۰۰ میلیارد لیر ترکیه برسد. شمار افرادی که به مرکز تجارت ترکیه وصل شده اند بالا رفته و افراد می توانند با این سیستم محصولات خویش را به فروش برسانند و نزدیک نیم میلیون شرکت از این سیستم استفاده می نمایند. در مجموع این نیم میلیون شرکت از راه تجارت الکترونیک به مبادله می پردازند.