اجرای فاز نخست پروژه توسعه فیبر نوری در قزوین

اجرای فاز نخست پروژه توسعه فیبر نوری در قزوین

سئو مئو: فاز نخست پروژه توسعه فیبرنوری در شهر قزوین به بهره برداری رسیده و با اجرای آن دسترسی حدود 35 هزار واحد مسکونی، اداری و تجاری به اینترنت پرسرعت فراهم گشته است.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، فناوری اصلی که هم اینک در بخش ارتباطات ثابت ایران به کار گرفته شده است، ADSL است و فناوری مبتنی بر فیبر نوری یا FTTx تنها سهمی معادل یک درصد را به خود اختصاص داده، گرچه شبکه زیرساخت کشور با سرمایه گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم نموده است، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان های مسکونی و تجاری کشور به تجهیزات قدیمی متکی است که به شبکه مسی معروف است. این شبکه به رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با تکنولوژیهای جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.
بر طبق این داده ها، تغییر در بخش بزرگی از زیرساخت های موجود لازم است و به سرمایه گذاری عظیمی برای تغییر فناوری و تجهیزات موجود، راه اندازی مسیرهای تازه و حفاری های وسیع در سطح شهرها، همین طور تغییر در شبکه داخلی ساختمان های کشور برای یکپارچه شدن شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری نیز نیاز است. بر طبق این هدف گذاری، ظرف سه سال و نیم آینده ۲۰ میلیون خانوار ایرانی در سراسر کشور باید از دسترسی به خدمات پهن باند ثابت بر سرعت برخوردار باشند. بدین جهت اردیبهشت ماه امسال، از میان ۲۱ ارائه دهنده خدمات اینترنتی، ۹ اپراتور تفاهم نامه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری را با سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی امضا کردند.
در این جهت و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم بهره برداری از فاز نخست پروژه توسعه فیبرنوری شهر قزوین به مناسبت روز شهرداری ها و دهیاری ها، با اشاره به این که پروژه توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) یکی از با اهمیت ترین پروژه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است، تاکید کرد که اجرای این پروژه علاوه بر افزایش کیفیت خدمات در شبکه ثابت موجب کاهش اختلالات در شبکه ارتباط سیار نیز می شود.
رییس رگولاتوری با تاکید بر این که اجرای پروژه FTTX نیازمند تامین منابع مالی سنگینی است و بدون حمایت دولت امکان اجرای آن میسر نبود، تخصیص حق السهم دولت از درآمد اپراتورهای سیار و ثابت برای اجرای این پروژه ملی را گامی مهم و اساسی برای پیشبرد آن دانست.
وی با اعلان اینکه تا امروز تعداد هشت شرکت FCP آمادگی خودرا برای اجرای این پروژه در نقاط مختلف کشور اعلام نموده اند، اضافه کرد: تمام تلاش ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری این است که در طول چند ماه آتی فعالان بخش خصوصی بتوانند تمام ۲۰ میلیون پوشش را تعهد کنند تا ما از این نظر دغدغه ای نداشته باشیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه توسعه فیبرنوری گام اول اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات در کشور است عنوان کرد: تشویق مردم به استفاده از خدمات پر سرعت ارتباطات ثابت و تولید محتوای فاخر و باارزش بومی دو گام دیگر در امتداد پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات است که باید به موازات توسعه فیبرنوری صورت گیرد.
پروژه توسعه فیبرنوری قزوین، قسمتی از پروژه ملی توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) است که توسط شرکت شاتل و با مشارکت شهرداری قزوین در این شهر اجرائی شده است و با اجرای آن دسترسی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی، اداری و تجاری به اینترنت پرسرعت فراهم گشته است. این مراسم با حضور مدیران رگولاتوری، مدیران شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

منبع: