توییتر فیلتر برای مردم، تریبون برای مسئولان

توییتر فیلتر برای مردم، تریبون برای مسئولان

به گزارش سئو مئو فیلترینگ شبکه اجتماعی توییتر در حالی بعد از گذشت بیشتر از ۱۰ سال همچنان ادامه دارد که برخی از مسئولان و عموما برخوردار از اینترنت بدون فیلتر، از این فضا برای برقراری ارتباط با مخاطبانی استفاده می نمایند که برای حضور در توییتر ناچار به استفاده از فیلترشکن هستند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، یک بام و دو هوای موجود در ایران در برخورد با فیلترینگ و شبکه های اجتماعی فیلترشده، بدین صورت است که باآنکه در یک قانون نانوشته، استفاده از فیلترشکن ممنوع می باشد و مردم عادی نمی توانند یا نباید از شبکه های اجتماعی فیلترشده استفاده کنند، اما برخی مسئولان با برخورداری از اینترنت بدون فیلتر و عمدتا برای اطلاع رسانی درباره خدماتشان، در این شبکه ها حضور دارند.
مواجهه وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل توییتر، در دو دوره گذشته بدین صورت بوده که یکی از آنها (محمدجواد آذری جهرمی) از اینترنت بدون فیلتر برخوردار بوده و بدون استفاده از فیلترشکن، از شبکه های اجتماعی فیلترشده ای مانند توییتر استفاده می کرد و اتفاقا نقش نسبتا پررنگی در این فضا داشته؛ تا جایی که برخی اخبار حوزه را در این فضا منتشر می کرد.
آذری جهرمی در یکی از اظهارات خود گفته بود: «استفاده خیلی خوب من از توییتر نشان داده است که من اعتقادی به محدودسازی یا فیلتر کردن شبکه های اجتماعی ندارم و معتقدم محدودیت ها به ایران صدمه می زند.»
هرچند او همواره در پاسخ به این که آیا برای حضور در توییتر فیلترشده از فیلترشکن استفاده می کند؟ اعلام می کرد که به جای استفاده از فیلترشکن، شرایطی فراهم شده تا برخی افراد و مسؤلان با عنایت به مسئولیت شان می توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.
در مقابل، وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات (عیسی زارع پور) از ابتدا اعلام نمود که اینترنت بدون فیلتر ندارد؛ در شرایطی که مردم نمی توانند بدون ابزارهای دور زدن فیلترینگ از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، خط قرمزش، استفاده از شبکه های اجتماعی فیلتر شده است.
هرچند وی با حضور در اجلاسی خارج از کشور، برای ابراز مواضع جمهوری اسلامی ایران در توییتر حضور یافت و البته این حضور کوتاه با معلق شدن اکانت او توسط توییتر، متوقف گردید.
زارع پور در ایام آغازین نشستن بر مسند وزارت، در ابتدا تلفن همراه و پیامک را وسیله ارتباطی خود با مردم اعلام نمود و بعد از گذشت چند ماه در آذرماه ۱۴۰۰، تصمیم گرفت علاوه بر شبکه های اجتماعی داخلی و پیامک و تماس، در اینستاگرام هم حضور داشته باشد و چندی قبل هم به توییتر پیوست.
مهدی سالم -سخنگوی وزارت ارتباطات- هم درباره حضور زارع پور در این شبکه اجتماعی نوشت: هر وزارت خانه ای در مجامع بین المللی هم فعالیت دارد، آقای زارع پور برای مخاطبان داخلی از تمام پیام رسان های داخلی و همچنین اینستاگرام استفاده می نمایند و برای مخاطبان مجامع بین المللی مرتبط مثل ITU از توییتر.
وجه مشترک وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که مسئولیت فیلترینگ را در جایی خارج از وزارت ارتباطات می دانند، عمدتا به کمیته فیلترینگ اشاره می کنند که تنها یک عضو از وزارت خانه در آن حضور دارد. باآنکه خودشان مخالف فیلترینگ توییتر هستند، اما نمی توانند به تنهایی نقشی در رفع فیلترینگ بر عهده بگیرند و بنابراین تصمیم گرفتند در این حوزه منفعل باشند.
کما این که زارع پور در آخرین اظهارات خود درباره توییتر و حضور مسئولان در این شبکه اجتماعی، اظهار داشت: من همیشه این خط قرمز را داشتم که بعنوان وزیر ارتباطات در هیچ شبکه اجتماعی فیلترشده حضور نداشته باشم، اما تکلیف بقیه هم با خودشان است. البته این رویه ای است که باید اصلاح گردد. من در جلسه اول دولت هم گفتم که مطابق با قسم نامه مان باید به قانون پایبند باشیم. یکی از مزایای قانون هم این است که فعالیت هایمان را در شبکه های اجتماعی قانونی سامان دهیم. هرچند این تصمیمی است که باید جمعی گرفته شود.
وعده رفع فیلتر توییتر به وزارت ارتباطات محدود نیست و حتی در سال ۱۳۹۷، اعلام گردید با عنایت به افزایش تقاضای عمومی و جامعه رسانه ای کشور برای رفع فیلتر توییتر و فعالیت جوانان و رسانه ها در این فضا، نامه ای با تایید و امضای هشت تن از اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (شش نفر از اعضای دولت و دو نفر از نمایندگان مجلس) برای دادستان کل کشور در خصوص طرح این مورد در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و رفع فیلتر توییتر ارسال شد، اما این نامه هم راه به جایی نبرد.
در حالیکه زارع پور، رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را یک تصمیم جمعی می داند، اگر به چند سال پیش برگردیم، به خاطر می آوریم که تصمیم برای فیلترینگ تلگرام بوسیله ی یک قاضی گرفته شد؛ تصمیمی که از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا امروز هم ادامه یافته است. در عین حال، باآنکه در سالهای گذشته هرازگاهی اخباری از کوشش برای مذاکره جهت رفع فیلتر توییتر مطرح شده و حتی شرط و شروطی هم برای آن ذکر شده، اما به نظر می آید هنوز اراده جمعی برای رفع فیلتر توییتر وجود ندارد.