رئیسی در مراسم ترانزیت تمام ریلی اولین قطار كانتینری قزاقستان از مسیر ایران؛ نقش آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه ای با گسترش تجارت، از اولویت های سیاست خارجی ایران است

رئیسی در مراسم ترانزیت تمام ریلی اولین قطار كانتینری قزاقستان از مسیر ایران؛ نقش آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه ای با گسترش تجارت، از اولویت های سیاست خارجی ایران است

رییس جمهور یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران را نقش آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه ای بوسیله گسترش تجارت از مسیر ایران دانست و گفت: ایران جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می تواند مسیر اتصال بین منطقه ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، روسای جمهور ایران و قزاقستان پس از ظهر امروز یکشنبه(۲۹ خرداد) به شکل ویدئوکنفرانس دستور شروع فعالیت ترانزیت تمام ریلی نخستین قطار کانتینری از کریدور ایران را که روز پیش از قزاقستان به تهران رسیده بود، از ایران به ترکیه صادر کردند.
آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در این مراسم، سفر رییس جمهور قزاقستان به تهران را نقطه عطف و گامی بلند در راه ارتقای روابط دو کشور توصیف کرد و اظهار داشت: همین طور لازم می دانم از مسئولان راه آهن ایران و قزاقستان برای اجرای این کار مشترک و ماندگار قدردانی کنم. شروع فعالیت این مسیر ریلی می تواند گسترش روابط اقتصادی و تجاری تهران – آستانه و دیگر کشورهایی را که در آینده به این مسیر متصل خواهند شد، تسهیل کند.
رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی از اولویت های سیاست خارجی ایران نقش آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه ای بوسیله گسترش تجارت از مسیر ایران به عنوان یک مسیر امن، کم هزینه و سریع است، اضافه کرد: ایران جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می تواند مسیر اتصال بین منطقه ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.
دکتر رئیسی از اینکه امروز با توجه به برنامه های دولت مردمی جمهوری اسلامی جهت گسترش و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، اولین قطار ترانزیتی کشور دوست قزاقستان از کریدور شرقی- غربی از مسیر جمهوری اسلامی ایران درحال تردد است، اظهار خرسندی کرد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه شرکت های حمل و نقل بین قاره ای مدت هاست علاقمند کریدور شرقی- غربی و شمالی و جنوبی از مسیر جمهوری اسلامی ایران شده اند، اشاره کرد: با برداشته شدن محدودیت های کرونا و فعال شدن شرکت های حمل و نقل بین المللی این مسیر به ویژه برای کشورهای آسیایی و اروپایی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
آیت الله رئیسی دلیل استقبال کشورهای آسیایی و اروپایی از این کریدور را به صرفه بودن از نظر هزینه و زمان و وجود امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و اشاره کرد: ایران بواسطه تصریح سیاست های بالادستی اهتمام جدی به حوزه حمل و نقل ریلی دارد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه تامین نیازها و رفع موانع ترانزیت ریلی در سریع ترین زمان ممکن از اولویت های دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه کشورهای جهان می توانند روی مسیر ایران حساب کنند، اظهار داشت: امید است با فعال تر شدن این کریدور، مراودات تجاری کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران روز به روز گسترش یافته و در حقیقت پنجره و مسیر سودآورتری را در عرصه تجارت و تجاری بین المللی شاهد باشیم.
«قاسم ژومارت توکایف» رییس جمهور قزاقستان نیز در این مراسم با مهم توصیف کردن همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی این کریدور ریلی و با قدردانی از کوشش های انجام شده در این راه، اظهار داشت: امیدوار هستم این پروژه همان گونه که آقای رئیسی بیان کردند، بند به بند و بصورت کامل اجرائی شود.