وزیر ارتباطات در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی چه گفت؟ پلت فرم ها باید در قبال دولت ها مسئولیت داشته باشند

وزیر ارتباطات در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی چه گفت؟ پلت فرم ها باید در قبال دولت ها مسئولیت داشته باشند

سئو مئو: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه باید ارزش های بومی، تمدنی و فرهنگی هر ملتی در سیاستگذاری جهانی در زمینه سایبری مدنظر باشد، پیشنهاد کرد تا پلت فرم های بین المللی در قبال دولت ها مسئولیت داشته باشند تا آنها بتوانند حقوق شهروندان خودرا در این پلت فرم ها پیگیری کنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲ (WSIS)، با شعار «فناوری اطلاعات برای رفاه، شمولیت و تاب آوری»، از ۲۴ اسفندماه (۱۵ مارس) تا ۱۳ خردادماه (۳ ژوئن) بصورت مجازی و از ۹ خردادماه (۳۰ می) لغایت ۱۳ خردادماه (۳ ژوئن) بصورت حضوری در ژنو، مقر اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) اجرا شد. این اجلاس امسال باهدف ساماندهی دسترسی همگانی به شبکه های اطلاعاتی و ایجاد قوانین پایه برای یکپارچه سازی اهداف جامعه اطلاعاتی و تکمیل پروتکلهای بین المللی، تشکیل شد.
در این راستا، به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این اجلاس شرکت کرد. زارع پور در حاشیه این اجلاس ضمن دیدار با هالین ژائو، دبیر کل ITU، در امتداد توسعه روابط حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تبادل دانش و تجربیات متقابل و همین طور با وزرا و معاونین وزیر از کشورهای ژاپن، لیتوانی، هند، قزاقستان، بنگلادش، رومانی و نیجریه دیدار نمود.
دیدار وزیر ارتباطات با مقامات حوزه ICT ژاپن و نیجریه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین روز سفر به ژنو جهت شرکت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی، با یوجی ساساکی معاون وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن دیدار کرده و درباره نامزدی ژاپن برای عضویت در شورای ITU بحث و تبادل نظر کردند. وزیر ارتباطات در این دیدار به سوابق همکاریهای دو کشور در زمینه ICT اشاره نمود و خواهان افزایش همکاری ها به ویژه در حوزه انتقال دانش و فناوری و برگزاری کارگاه های مشترک شد. وزیر ارتباطات در ادامه این دیدار خواهان حمایت ژاپن از نامزدی ایران در شورای آی تی یو برای دوره چهارساله جدید شد.
زارع پور همین طور در دومین دیدار خود در حاشیه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲ با عیسی علی ابراهیم وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال نیجریه و دبیر ۲۰۲۲ (WSIS)، دیدار نمود. در این دیدار به اهمیت طرح حکمرانی سایبری در اجلاس ۲۰۲۲ (WSIS) تاکید شد و دو طرف این اجلاس را بستر مناسبی برای پیشبرد حکمرانی فضای مجازی دانستند. وزیر ارتباطات در این دیدار به معرفی ظرفیت های بومی و فنی در اقتصاد پلتفرمی و دستاوردهای فضایی پرداخت و به امکان همکاری دو کشور به ویژه بوسیله پارک های علم و فناوری اصرار کرد.
علی ابراهیم از همکاری در زمینه فضایی استقبال و برای افزایش سطح همکاری ها از وزیر ارتباطات ایران برای سفر به نیجریه دعوت کرد. زارع پور نیز به در مقابل این دعوت از وزیر نیجریه ای برای سفر به ایران دعوت کرد. در آخر این دیدار نیز قرار شد هیات ها دو طرف درباره موضوعات همکاری مشترک به بحث و تبادل نظر بپردازند.
بررسی روند همکاریهای ایران و گرجستان در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات
همین طور محمد خوانساری، معاون و رییس سازمان فناوری اطلاعات که به همراه زارع پور بمنظور شرکت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲(WSIS) به ژنو رفته بود، با معاون اقتصاد دیجیتال و نوآوری و توسعه گرجستان دیدار و بر هموارسازی مسیر تعمیق همکاری ها بین دو کشور در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد.
در این دیدار دو طرف بعد از بحث و بررسی موضوعات موردعلاقه تصمیم گرفتند یادداشت تفاهمی که در سال ۲۰۱۷ بین دو کشور امضاشده بود را احیا کنند و کارگروهی برای تبادل نظر و از سرگیری مذاکرات تشکیل گردد تا مسیر برای تعمیق همکاری ها بین دو کشور در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات هموار شود. علاوه بر این، دو طرف در این دیدار درباره توسعه همکاری در مطالبی همچون داده باز (Open data)، پنجره واحد خدمات و شفاف سازی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.
تقدیر دبیر کل ITU از ایران برای توسعه خدمات بومی و توسعه شبکه دسترسی
زارع پور در دومین روز حضور خود در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲(WSIS) در ژنو، با هولین ژاؤو، دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نیز دیدار نمود و موضوعات مختلفی خصوصاً بررسی روند توسعه همکاریهای دوجانبه موردبحث و بررسی قرار گرفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از روند توسعه خدمات بومی و نیز شبکه دسترسی در ایران ارائه کرد و هولین ژاؤو، دسترسی ۱۰۰درصدی شهرها و ۸۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ایران به شبکه را قابل تقدیر خواند و توسعه خدمات بومی با کاربران میلیونی در ایران را ستودنی دانست و خواهان ادامه این مسیر شد.
زارع پور در این دیدار نقش و اهمیت اتحادیه جهانی مخابرات و استاندارسازی های فنی درباب فناوری های راهبردی نوین را موردتوجه قرار داد و تاکید کرد که اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) باید محلی برای تعمیق حکمرانی سایبری بواسطه حکمرانی دولت ها باشد. ایشان سپس برای همکاری و کمک به ITU در زمینه های جدید به ویژه بحث استاندارسازی و رگولاتوری فناوری های نوظهور ازجمله حکمرانی فضای مجازی و پشتیبانی از حقوق کاربران اعلام آمادگی کرد.
وزیر ارتباطات سپس با ابراز علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه و تقویت روند همکاری ها با اتحادیه جهانی مخابرات تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت چندجانبه گرایی با محوریت سازمان های بین المللی و بین الدولی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. امنیت سایبری موضوع دیگری بود که وزیر ارتباطات در این نشست بر آن تاکید کرد و خواهان آن شد که هماهنگی بین المللی بیشتری دراین زمینه شکل بگیرد.
در ادامه هولین ژائو، ضمن تاکید بر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) از حمایت های چندین ساله ایران از وی در این سازمان بین المللی قدردانی نمود. دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات در ادامه اظهار داشت: به اروپایی ها اعلام نموده ایم که شما نتوانسته اید فضای پلتفرمی مستقل و بومی برای خود ایجاد کنید اما کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران که تحت تحریم هستند توانسته اند دراین زمینه رشد کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.
ژائو همین طور از پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه جهانی مخابرات به رغم تحریم ها قدردانی نمود و آنرا نشانه تعهد ایران به ادامه کارهای این اتحادیه دانست. او سپس بر این موضع تاکید کرد که اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) به رغم مخالفت ها از طرف برخی کشورها خصوصاً آمریکا به حیات خود ادامه خواهد داد و همچنان محل مهمی برای بحث و بررسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باقی خواهد ماند.
زارع پور همین طور از دبیر کل جهانی مخابرات خواست تا نیروهای جوان و متخصص ایرانی در ITU و بخش های مختلف وابسته به آن نقش پررنگ تری ایفا کنند که با قول مساعد دبیر کل مواجه گردید و انتظار می رود شرایط حضور نخبگان ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این سازمان بین المللی تسهیل شود.
ضرورت همکاری بیشتر کشورها برای پاسخگو سازی پلت فرم های بین المللی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همین طور در پنل این اجلاس با عنوان کاربست ها و خدمات ICT، بر ضرورت همکاری بیشتر کشورها در حوزه پاسخگوسازی پلت فرم های بین المللی و ممانعت از تضییع حقوق مردم و کسب وکارها توسط آنها تاکید کرد. زارع پور در این سخنرانی ابتدا تصویر کاملی از توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همین طور روند خدمات به مردم ارائه کرد و در ادامه برنامه های آتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای توسعه دسترسی های مردم به خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح نمود.
وی با اشاره به اینکه تحریم ها بااینکه منجر به ایجاد موانعی در روند توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تهدید تحریم ها را تبدیل به فرصت کرده است و توانسته اکوسیستم بومی خود در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را بوجود آورد.
زارع پور پیشنهادهایی درباره این که چگونه می توان در حوزه حکمرانی سایبری در سطح بین المللی به نتایج ملموس رسید را برشمرد و در ادامه همکاری بیشتر بین کشورها در حوزه پاسخگوسازی پلت فرم های بین المللی و ممانعت از تضییع حقوق مردم و کسب وکارها توسط آنها را خواهان شد.
قانون گذاری و رگولاتوری محلی کشورها در عرصه فضای مجازی باید مورد احترام باشد
زارع پور همین طور در نشست وزرا ( ministerial meeting) با تشکر از رئیس نیجریه ای WSIS با بیان سابقه ۱۵۰ ساله عضویت ایران در ITU اظهار داشت: ایران همیشه نقش کلیدی در طول این سال ها ایفا کرده و بر چندجانبه گرایی در سطح بین المللی تاکید دارد.
وی در این سخنرانی به دستاوردهای ایران در سالهای اخیر اشاره نمود و به شرح کوتاهی از برنامه های حوزه ارتباطات در سه سال آینده و چشم انداز صنعت ICT پرداخت و اشاره کرد: معضلی که در جهان وجود دارد این است که پلت فرم های اصلی در سطح بین المللی، یک جانبه گرایی می کنند و حقوق ملت ها را نادیده می گیرند که این اقدام خلاف موازین حقوق بشر، و حق توسعه اجتماعی و فرهنگی است.
وزیر ارتباطات با ارتقای سطح بحث به عرصه بین المللی با اشاره به تحریم ها، اظهار نمود: تحریم ها سبب لطمه به توسعه ICT در جهان شده است و باید برای آن چاره ای جهانی اندیشیده شود. وی همین طور بر تمرکز WSIS بر برنامه اقدام تونس و اهمیت یافتن حکمرانی سایبری در آن تاکید داشت.
زارع پور پیشنهاد کرد تا پلت فرم های بین المللی در قبال دولت ها مسئولیت داشته باشند تا آنها بتوانند حقوق شهروندان خودرا در این پلت فرم ها پیگیری کنند و اظهار داشت: ما بر این باور هستیم که باید ارزش های بومی، تمدنی و فرهنگی هر ملتی در سیاستگذاری جهانی در زمینه سایبری مدنظر باشد و قانون گذاری و تنظیم گری هر کشوری در زمینه فضای مجازی مورد احترام قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برای توسعه اقتصاد دیجیتال لازم است زمینه یک رقابت منصفانه بین پلت فرم های جهانی و پلت فرم های بومی توسط کشورها برقرار شود. پیشنهاد می شود در عصر جهانی شدن در زمینه حکمرانی و امینت سایبری الزامات فرهنگی کشورها رعایت شود. بدین سبب ملل مختلف جهان به ویژه ملل یک منطقه که تاریخ، زیست بوم و زبان مشترکی دارند با ایجاد نهادهای منطقه ای، حضور پررنگ تری در مدیریت فضای مجازی داشته باشند.
وزیر ارتباطات خواهان شد تا این سند بعنوان پیشنهاد ایران در اجلاس WSIS ثبت گردد.
دیدار وزیر ارتباطات با نمایندگان لیتوانی و گابن در اجلاس جامعه اطلاعاتی
زارع پور وزیر در امتداد توسعه دیپلماسی فناوری اطلاعات، در سومین روز سفر به ژنو با نماینده هایی از کشورهای لیتوانی، گابن، نیجریه و آفریقای جنوبی دیدار و گفت و گو کرد. وی در اولین دیدار دوجانبه به درخواست لیتوانی (هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در اجلاس WTTC ) درباره شهر هوشمند، امنیت سایبری و اقتصاد دیجیتالی با معاون اقتصاد دیجیتال لیتوانی ملاقات کرد.
در این دیدار که خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز حضور داشت درباره توسعه روابط دوجانبه و ظرفیت های همکاری و برگزاری کارگروه مشترک تبادل نظر شد. در این دیدار لیتوانی به معرفی نامزد کشورش برای معاونت دبیرکل ITU پرداخت. ایران هم خواهان حمایت متقابل لیتوانی از نامزدی ایران برای عضویت در شورای ITU شد.
دیپلماسی ICT با آفریقا شروع شد
دیدار با نماینده کشور گابن از دیگر برنامه های روز سوم سفر وزیر ارتباطات به حساب می آید. این کشور در مرکز آفریقا قرار دارد و از نظر اقتصادی رتبه دوم در منطقه خود است. این کشور به سمت دیجیتالی شدن اقتصادش پیش می رود و به ویژه دیجیتالی کردن صنعت کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است.
در این دیدار از گابن خواسته شد تا از نامزدی ایران در ITU حمایت کند و قرار شد تا با پیگیری های بعدی ارتباطات بین دو کشور توسعه یابد. علاقمندی وزیر گابن برای سفر به ایران با استقبال طرف ایرانی روبرو شد. با دیدار با آفریقای جنوبی توسط خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، دیپلماسی ICT با سه کشور نیجریه در شمال غرب، گابن در مرکز و آفریقای جنوبی در جنوب فرصت تحقق یافت. پس می توان گفت دیپلماسی ICT با آفریقا شروع شده است که فرصت های خوبی را در اختیار بخش و به ویژه توسعه بازار فضایی و ICT ایران قرار خواهد داد.
توسعه همکاریهای دو جانبه در حوزه های فناوری اطلاعات و صنعت فضایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با همتای هندی خود نیز به بیان توانمندی های ایران در زمینه فضایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و خواهان توسعه روابط دو طرف در زمینه های کاری مشترک شد. زارع پور ضمن برشمردن تاریخ و فرهنگ مشترک هر دو کشور، از پیشرفت های کشور هندوستان در زمینه فناوری اطلاعات قدردانی نمود و همتای هندی نیز ابراز تمایل کرد تا در زمینه های کاری مشترک روابط دو کشور توسعه یابد.
همین طور دو طرف مذاکراتی درباب امنیت سایبری داشتند و خواهان پیگیری جدی تر توافق امنیت سایبری بین دو کشور شدند. تشکیل کارگروه مشترک در کوتاهترین زمان برای رسیدگی به این موضوعات از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

منبع: