دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن می رود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن می رود

به گزارش سئو مئو دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: حوزه هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن در جهان حرکت می کند.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، به نقل از شورایعالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری در رابطه با سلول های بنیادی اظهار داشت: نقطه عطف چند دهه اخیر در حوزه علم در رابطه با شکل گیری الگوواره دانش یکپارچه و شبیه سازی هستی است که علوم پزشکی را نیر به سمت اتقان بیشتر سوق می دهد. در واقع نقش رشته های مهندسی در حوزه پزشکی گستره زیادی پیدا کرده و الحق باید گفت امروز پزشکی بیشتر مهندسی است تا سایر رشته های در رابطه با سلامت و درمان.
وی ضمن اشاره به این که پیکره هستی مملو از دانش است عنوان کرد: انسان می تواند از خود طبیعت بیاموزد چونکه مغز تا حدودی توانمندی دارد و انسان و طبیعت فقط با در کنار هم بودن می توانند به بقا ادامه دهند و این حوزه الگواره شبیه سازی هستی است. یعنی قواعد هستی را بافتن و آنرا تبدیل به ظهور و بروزهای جدید کردن.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نقطه عطف چند دهه اخیر در حوزه علم در رابطه با دانش یکپارچه و شبیه سازی هستی است که از اتقان قطعی برخوردار می باشد. انسان با عنایت به خالق هستی است که می تواند پی به مرجع اصلی دانش ببرد.
عاملی با تاکید بر این که ارتباط رشته های مهندسی و پزشکی بسیار مهم می باشد اظهار داشت: چند نوبت به وزارت بهداشت سفارش شده است که پزشکی و سایر علوم همچون حوزه مهندسی از هم جدا ناشدنی اند و اصرار بر جدا کردن این دو حوزه نیازمند ایجاد دانشکده های جدید و عملاً دانشگاه جامعه شدن حوزه علوم پرشکی است.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانش یک پیکره واحد و بهم پیوسته است اظهار داشت: جدا شدن حوزه های به پیوسته علوم، ضعیف شدن علم و دانش و در واقع ناقص شدن علم می شود. در عین حال در حوزه سلول های بنیادی هم خطراتی هم وجود دارد. فیلسوفان معتقدند علم مبحث خطاپذیری است؛ یعنی آنچه که کشف شده است و گمان می شود درمان یک بیماری است، امکان دارد عامل یک بیماری بزرگ تر باشد. به هر حال احتمال خطا وجود دارد؛ منطق علم تلاش و خطا است ولی امروزه علوم داده ای یا داده مبنا و حقیقت گسترده، داده قطعی تولید می کند و پیشگیری از خطا را زیاد می کند. در دوره جدید هوش مصنوعی و دیتاساینس بسیار قدرتمند شده است و با عنایت به شرایط فعلی و ضرورت بهره مندی از پزشکی بازساختی بعنوان پزشکی جدید و پیشرفته، کارآمدی بالایی در زندگی امروز بشر دارد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به این که پیکره هستی مملو از دانش است عنوان کرد: انسان می تواند از خود طبیعت بیاموزد چونکه مغز تا حدودی توانمندی دارد و انسان و طبیعت فقط با در کنار هم بودن می توانند به بقا ادامه دهند و این حوزه الگواره شبیه سازی هستی است. یعنی قواعد هستی را بافتن و آنرا تبدیل به ظهور و بروزهای جدید کردن.
وی افزود: اگر بخواهیم همانند سایر حوزه ها پیشتاز شده و مدیون مردم نباشیم باید از دانش های جدید و مهندسی های جدید در رابطه با هوش مصنوعی، الگوریتمی شدن فرایندهای پزشکی و بهره گیری از کوانتوم در روندهای جدید بهره بگیریم. امروزه حوزه اشراف مردم بسیار زیاد شده است و با یک جستجوی ساده مثلا درباره سلول های بنیادی اطلاعاتی به دست می آورند و مطالبه گر می شوند و از پزشکی ما گله مند می شوند، بنابراین باید حتما با سرعت به این سمت حرکت نماییم. فناوری های نوین چون دیجیتال هستند و ماهیت رقومی دارند. حوزه دانش داده بنیان، هوش مصنوعی، سلول های بنیادی و بسیاری حوزه های دیگر را در خود جای داده است که حوزه هوش مصنوعی به سمت تریلیون دلاری شدن در جهان حرکت می کند.
استاد دانشگاه تهران با عنایت به دغدغه مدیران ستاد برای رعایت اصول شرعی مبحث اظهار داشت: حل مسائل فقهی نیازمند طرح مسأله درست است که باید نظر مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری دریافت شود.
وی با اشاره به اینکه سند جامع نقشه علمی کشور درحال روزآمدسازی است اضافه کرد: هم اکنون مقوله هایی مانند هوش مصنوعی، سلول های بنیادی، فیزیک کوانتوم و …تحولات بزرگی را رقم می زند و لازم است مطالبه های فعالان این حوزه بیان شود تا شورایعالی انقلاب فرهنگی هم حمایت کامل داشته باشد و روزآمد سازی اسناد به درستی صورت گیرد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در انتها ضمن تقدیر از دبیر و مدیران ستاد سلول های بنیادی اظهار داشت: گزارش اقدامات صورت گرفته مایه بهجت و سرور است ولی لازم است هماهنگی های بیشتری برای اجرایی سازی سند سلول های بنیادی میان وزارت علوم، وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری و سایر نهادها باشد؛ بنابراین ضمن آمادگی برای عرضه گزارش در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورایعالی انقلاب فرهنگی، نیازمند تدوین بسته سیاستی و راهبردهای لازم برای اجرایی سازی سند هستیم و امیدوارم بتوایم گام مهمی در این عرصه برداریم.

منبع: