پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛ چرا IBM یکی از اخلاقی ترین شرکت های جهان شد

پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛ چرا IBM یکی از اخلاقی ترین شرکت های جهان شد

سئو مئو: گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی در گزارشی انتخاب شرکت IBM بعنوان یکی از اخلاقی ترین شرکت های جهان را بر اساس گزارش عملکردی که این شرکت منتشر نموده، بررسی نموده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، نوشته پیش رو گزارشی است که شرکت آی بی ام (IBM) در پی انتخاب خود بعنوان یکی از اخلاقی ترین شرکت های جهان در دو سال متوالی منتشر نموده است. آی بی ام در این گزارش به برخی اقدامات در امتداد تحقق ارزش های اخلاقی و همین طور اصول و ارزش های خود اشاره می کند و این انتخاب را مرهون سیاست های در پیش گرفته خود می داند. این نوشتار صرف نظر از صحت یا عدم صحت ادعاهای این شرکت در مورد خود، می تواند برای شرکتها به ویژه در زمینه فناوری و فضای مجازی قابل استفاده باشد و بنا بر این منتشر می شود. آی بی ام برای دومین سال متوالی توسط مؤسسه اتیسفیر بعنوان یکی از اخلاقی ترین شرکت های جهان معرفی گردید. مؤسسه اتیسفیر، سازمانی است که کارهای آن مختص تعریف و پیشبرد استانداردهای شیوه های اخلاقی کسب وکار در سراسر جهان است. امروزه، دولت ها، مشاغل و افراد، بیش از هر زمانی دیگر، اخلاق مداری شرکتها در نحوه انجام کارشان را مورد ارزیابی قرار می دهند. باتوجه به اهمیت بیش از پیش اخلاقیات در تجارت، شرکت آی بی ام (IBM) لیستی از شرکت هایی را مشخص می کند که بر کسب وکارها و جوامع در سراسر جهان اثرات مثبت می گذارند و با شرکای تجاری و مشتریان خود بصورت دائم و یکپارچه برای انجام امور اخلاقی تلاش می کنند. اخیراً شرکت آی بی ام به کمک شرکت «مورنینگ کانسالت» مطالعه ای انجام داد که بیش از ۷۰۰۰ نفر در ۱۴ کشور جهان در آن شرکت کردند. در این مطالعه از افراد خواسته شد ارزش درک شده توسط مشاغل را در حوزه بهبود نیروی کار، پایداری محیط زیست و جامعه مدنی رتبه بندی کنند. تحقیقات نشان داد که ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان در سراسر جهان بر این مساله تاکید داشتند که شرکتها وظیفه دارند کارمندان، محیط و جامعه را به اندازه اهمیت ارائه سود به سهامداران، در اولویت قرار دهند. بنا بر این است که آی بی ام بیش از یک قرن، اهتمام در جلب و حفظ اعتماد همه ذی نفعان شامل مشتریان، شرکا، کارمندان و مردم در جامعه هدف خود در سراسر دنیا دارد. اساس فلسفه کسب وکار این شرکت تعهد بلندمدت به یکپارچگی است و همیشه این تعهد را در تعاملاتش با ذی نفعان رعایت می کند. رویکرد آی بی ام اهمیت به محیط زیست در تولید و ارائه محصولات و عملیات، پایداری زنجیره تامین جهانی، حکمرانی، اخلاق و چگونگی معرفی فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی در تمام جهان است. برمبنای همین اعتماد است که ۹۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا، برای مدیریت اطلاعات خود به آی بی ام تکیه می کنند. بعنوان مثال آی بی ام در سال ۲۰۱۸، ۲۵.۸ میلیارد دلار در شبکه جهانی متشکل از بیش از ۱۳۰۰۰ تامین کننده هزینه کرد تا فرصتی را برای ارتقای ارزش هایش و کمک به پیشرفت اقتصادی- اجتماعی فراهم آورد. این شرکت با تامین کنندگان جهت تامین نیازها و ارزیابی و انطباق با راهکارهای پایدار همکاری می کند و به مدت ۵۰ سال تلاش نموده است تا تنوع زنجیره تامین را افزایش دهد. نیمی از ۱۰۰ تامین کننده برتر این شرکت، گزارش مسئولیت اجتماعی خودرا نیز منتشر نموده اند. آی بی ام از همان ابتدا، سیاست هایی را اتخاذ نموده است که مشارکت را ترویج دهد، با مردم با احترام رفتار کند و ارزش های آنان را بپذیرد. این میراث امروزه در همه ابعاد خصوصی و عمومی در این شرکت ادامه دارد. اصول صداقت و شفافیت IBM، بازتابی از یک دوره ی جدید اخلاقی است؛ دوره ای که فناوری بطور فزاینده ای بر همه جنبه های جامعه از نحوه ارائه خدمات دولتی، نحوه خرید و سرگرمی، نحوه یادگیری کودکان و همین طور نحوه برخورد پزشکان با بیماران تأثیر می گذارد. بنا بر این است که در قرن بیست و یکم و عصر ارتباطات، اهمیت به جنبه اخلاقی امور، بهترین رویکرد تجاری شمرده می شود. موفق ترین سازمان ها همیشه بر ارزش ها و اهداف تمرکز می کنند تا تفکر بلندمدت خودرا به سمت تبدیل دنیا به مکانی بهتر هدایت کنند. آی بی ام برای بیش از یک قرن، این رویکرد را داشته است و با ظهور تکنولوژیهای جدید و تحول جامعه، همچنان این تفکر پابرجا باقی مانده است.

منبع: