چگونه از فروشگاه اینترنتی متخلف شکایت کنیم؟

چگونه از فروشگاه اینترنتی متخلف شکایت کنیم؟

سئو مئو: خریداران در صورت بروز مشکل از طرف فروشگاه های اینترنتی می توانند در بخش اطلاعات شناسنامه ای اینماد، گزینه ثبت شکایت را انتخاب کنند تا پروسه مذاکره بین خریدار و کسب وکار در بستر سامانه شروع شود، اما در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکره، خریدار می تواند خواهان ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی کننده، یعنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا اتحادیه صنفی شود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، اخیراً سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط به راه افتاده است. بر این اساس سازمان توسعه تجارت الکترونیک بخش شکایات سامانه اینماد را بازنویسی کرده است.
خریداران در مرحله اول و قبل از این که وارد پروسه خرید و شکایت شوند، بهتر است قبل از خرید اینترنتی کالا، اطلاعات شناسنامه ای و تخلفات را بررسی نمایند و اگر رتبه اعتماد فروشگاه اینترنتی پایین بود، بهتر است گزینه پرداخت در محل انتخاب گردد. اما اگر پس از خرید مشکلی بوجود آمد، مشتری می تواند در همان بخش اطلاعات شناسنامه ای اینماد گزینه ثبت شکایت را انتخاب نماید و وارد مسیر شکایت شود. تعرفه داوری شکایت نیز بین دو تا ۲۰ درصد بسته به ارزش کالا و نوع تحلف است که ابتدا شاکی و در نهایت متخلف باید آنرا پرداخت کند.
در این سامانه، برای جلوگیری از ثبت شکایت صوری و پیش گیری از تحمیل هزینه به کسب وکارها، ثبت شکایت فقط برمبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام از بانک مرکزی انجام می شود.
پس از ثبت شکایت و استعلام تراکنش پرداخت اینترنتی یا کارتخوان، ابتدا شکایت به کسب وکار ابلاغ و پروسه مذاکره بین خریدار و کسب وکار در بستر سامانه انجام می شود. اگر اختلاف برطرف نشود، خریدار می تواند خواهان ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی کننده، یعنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا اتحادیه صنفی و غیره باشد. در این شرایط پرونده بصورت هوشمند به مرجع ذیربط ارسال می شود.
همین طور برای ارتقای عملکرد، در بازنویسی سامانه با انجام مطالعات تطبیقی، روش حل اختلاف جایگزین خصوصاً بصورت حل اختلاف بر خط و بومی سازی آن در قالب قوانین و مقررات کشور در نظر گرفته شده و در نهایت سامانه برخط حل اختلاف جمعی بعنوان قسمتی از سامانه هوشمند و رسیدگی به شکایات، با همکاری وزارت دادگستری، معاونت پیش گیری از وقوع جرم قوه قضاییه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و بخش خصوصی همچون مرکز داوری اتاق تجاری ایران طراحی و اجرا شده است.
در این سامانه حل و فصل اختلافات برمبنای داوری بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام می شود و علاوه بر ضمانت اجرائی اداری، قابلیت اجرا بوسیله قوه قضاییه نیز دارد. بدین سبب چرخه ثبت و رسیدگی به شکایات در سامانه اینماد بدون تولید پرونده های گوناگون در مراجع قضایی و شبه قضایی تکمیل و بوسیله پروسه داوری طی حداکثر سه هفته به رای لازم الاجرا منتهی می شود.

منبع: