وزیر ارتباطات: ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور ۴ برابر می شود

وزیر ارتباطات: ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور ۴ برابر می شود

وزیر ارتباطات از برنامه ریزی برای ۴ برابر شدن ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور و نیز تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتای منطقه آگاهی داد.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، مراسم رونمایی از ۳ پروژه راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت شامل «رونمایی از نقشه راه افزایش ظرفیت ترانزیت بین الملل در راه تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه» و «تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقای شبکه انتقال کشور به ظرفیت ۲۰ ترابیت با استفاده از توان داخلی» و «شبکه سیگنال رسانی زمینی صداوسیما به تمام نقاط کشور» بعدازظهر امروز چهارشنبه در وزارت ارتباطات برگزار گردید.
در این مراسم عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تکیه بر این که ما در دولت سیزدهم به دنبال توسعه یک شبکه باکیفیت و پرسرعت در سرتاسر کشور هستیم، عنوان کرد: بهره برداری از پروژه سیگنال رسانی زمینی نشان داد که توانایی انجام یک کار بزرگ گروهی و بین دستگاهی در کشور وجود دارد.
وی اضافه کرد: با اینکه به نظر می آید که کار گروهی در فرهنگ ما کمتر نهادینه شده است، اما الان شاهد می باشیم که یک کار بزرگ در تعامل و همکاری دستگاههای مختلفی همچون شرکت ارتباطات زیرساخت، رسانه ملی، شرکت نفت، راه آهن، شهرسازی و مخابرات در سطح مدیریتی به نتیجه رسیده و مردم از نعمات آن بهره مند شده اند.
درخواست زارع پور از جبلی برای اشتراک گذاری زیرساخت های برودکست
زارع پور ضمن اشاره به این که در پروژه سیگنال رسانی زمینی صدا و سیما، «برودبند» به کمک «برودکست» آمد و زمینه پخش مناسب سیگنال های تلویزیونی را مهیا کرد، ابراز امیدواری کرد که در ادامه هم رسانه ملی با اشتراک گذاری زیرساخت های برودکست، امکان افزایش ظرفیت دیتا در کشور را فراهم آورد.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه با روحیه تعاملی که در آقای جبلی رئیس رسانه ملی دیده می شود، حتما میتوان از ظرفیت حداکثری وزارت ارتباطات و صدا و سیما در حوزه های مختلفی از سرویس و زیرساخت، استفاده کرد، اضافه کرد: اساسا رسانه ملی می تواند به کمک توسعه سکوهای پلتفرمی داخل کشور بیاید. این سازمان می تواند در حوزه فرهنگ سازی فناوری اطلاعات نقش کلیدی داشته باشد و ما هم آمادگی داریم در عین حداکثر استفاده از ظرفیت ها، حداقل چالش ها را داشته باشیم.
وی افزود: همه تلاش ها باید صورت بگیرد تا مردم از ارتباطات باکیفیت استفاده کنند و اراده دولت همین است. کما این که امروز هم دستور ویژه رئیس جمهوری به ما اعلام گردید که دسترسی باکیفیت برای مردم فراهم نماییم.
زارع پور ضمن اشاره به این که فناوری اطلاعات می تواند بستر حل خیلی از مشکلات باشد، تصریح کرد: زیرساخت رسیدن به ارتباطات باکیفیت، ایجاد یک شبکه پرسرعت در کشور است که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات هم به آن اشاره شده است. ازاین رو ما حدود ۱۰ روز پیش پروژه «فیبرنوری نقاط» را برای تحقق این هدف، استارت زدیم.
وی با اشاره به اینکه الان نیم میلیون پورت فیبرنوری پرسرعت آماده واگذاری به متقاضیان در دو استان است، اظهار داشت: ما شرایطی را فراهم می آوریم تا هر کسب و کار و کاربری که احتیاج به اتصال فیبر داشت، بتواند از این امکان استفاده نماید. این پروژه در خیلی از کشورها یک برنامه ریزی ۱۰ ساله است اما ما اراده کرده ایم که آنرا ظرف ۳ سال آینده به اتمام برسانیم.
ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور ۴ برابر می شود
وزیر ارتباطات لازمه تحقق پروژه فیبرنوری نقاط را تقویت ظرفیت شبکه انتقال در داخل استان ها و شبکه بین استانی زیرساخت ارتباطات کشور عنوان نمود و اظهار داشت: الان ظرفیت زیرساخت شبکه بین استانی کشور ۳۲ ترابیت است که تقریباً ۳ برابر میزان ترافیکی است که در شبکه درحال گردش است. اما با عنایت به این که پروژه فیبرنوری نقاط، سرعت دسترسی را چند صد مگابیتی می کند، ضرورت توسعه این زیرساخت از الان احساس شده است.
وی اظهار داشت: ازاین رو امروز قرارداد توسعه ظرفیت انتقال شبکه داخلی کشور را به امضا رساندیم و برای نخستین بار مقرر است با استفاده از تجهیزات کاملاً بومی، ۲۰ ترابیت به حجم ظرفیت شبکه فعلی افزوده می شود.
زارع پور ابراز امیدواری کرد: سال آینده در همین زمان، بهره برداری از این افزایش ظرفیت افتتاح و قرارداد برای پروژه بعدی با ظرفیت بخش خصوصی و توان داخلی به امضا برسد.
به گفته وی، مطابق برنامه ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی داخل کشور به ۴ برابر وضعیت فعلی یعنی ۱۲۰ ترابیت تا آخر دولت سیزدهم می رسد.
برنامه ریزی برای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا
وزیر ارتباطات با رونمایی از نقشه راه افزایش ظرفیت ترانزیت بین الملل برای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه اظهار داشت: از آغاز دولت سیزدهم ۴۰ درصد به ظرفیت ترانزیت ترافیکی کشور افزوده شده است. در برنامه داریم که ظرفیت ترانزیت دیتا کشور را تا آخر دولت به ۴ ترابیت برسانیم که امروز به ۵۰ درصد این هدف رسیده ایم.
وی با اشاره به اینکه اگر همه پای کار بیایند جای افزایش بیشتر ظرفیت وجود دارد، اظهار داشت: این ظرفیت ها را فراهم نموده ایم تا به هاب ترافیکی منطقه تبدیل شویم.
زارع پور در توضیح این هدف تصریح کرد: ایران به واسطه وضعیت جغرافیایی که دارد امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیت دیتای منطقه را داراست. قطعا ترافیکی که از بستر ایران و از مسیر زمینی خاک سرزمین ما عبور می کند کیفیت بهتری نسبت به مسیر دریا و اقیانوس دارد تا به اروپا و سایر کشورها برسد.
وی اظهار داشت: ما باید از این مزایای انتقال دیتا از خشکی به نفع کشورمان استفاده نماییم و در عین حال که نیاز کشور را برای ارتباطات باکیفیت فراهم می نماییم، کیفیت این ارتباطات را برای منطقه هم ارتقا دهیم. با توان و انگیزه ای که در بین همکارانمان وجود دارد اساسا به این نقطه دست پیدا خواهیم کرد.