فرصت های رمزارزی را با اقدامات هیجانی به تهدید تبدیل نکنیم

فرصت های رمزارزی را با اقدامات هیجانی به تهدید تبدیل نکنیم

نمایندگان بخش خصوصی با اشاره به مقررات گذاری حوزه ارزهای دیجیتالی اینطور مطرح نمودند که باید دقت کرد کسب وکارهایی که تا امروز در این عرصه نوآورانه سرمایه گزاری نموده اند، گرفتار مشکل نشوند و یا برای برخی نهادها و کسب و کارها انحصار ایجاد نشود،  زیرا فرصت های زیادی در زمینه بلاک چین برای ایران وجود دارد و نباید با اقدامات هیجانی،  این فرصت ها را به تهدید تبدیل کرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، با وجود عمر بیشتر از ۱۰ ساله شکل گیری ارزهای دیجیتال و حضور پنج ساله آنها در ایران، هنوز هیچ تصمیمی برای مقررات گذاری در این عرصه گرفته نشده است. البته از سال ۱۳۹۶، مسئولان به ارزهای دیجیتالی و در صدر آنها بیتکوین اشاراتی داشتند، اما این اشارات در آن زمان بیشتر حالت محدودسازی و به شکلی مخالفت با حضور این فناوری نو در ایران بود.
با این حال، بعد از آن و حضور پررنگ کاربران اینترنتی در بازار ارزهای دیجیتالی، چه به صورت استخراج بیتکوین که به زعم مردم و حتی خود مسئولان، بسیار در کشور رواج یافته و چه به صورت خرید و فروش رمزارزها، نشان داد که این حوزه به علت ماهیت جذابی که دارد، هر روز بیشتر از گذشته نظر افراد مختلف را به خود جذب می کند. بنابراین نیاز است که بدون تعصب و اقدامات محدودکننده، به ساماندهی آنها پرداخت.
البته به نظر می آید دولت سیزدهم، از ابتدا برنامه هایی برای قانون گذاری حوزه ارزهای دیجیتال دارد و ازاین رو محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور، اظهاراتی در این عرصه داشت و در توییتر و با هشتگ رمزارز، نوشته بود: ارزهای دیجیتالی یک نوآوری بین المللی و فرصت پولی هستند. در دولت ما با هدایت درست و تنظیم مقررات متناسب، از ‫رمزارزها به نفع منافع ملی و سرمایه های مردم استفاده خواهد شد. اگر دولت کنونی، زودتر چاره اندیشی می کرد، مردم و ناظران با شفافیت بیشتری، وارد بازار رمزارزها می شدند.
درخواست کسب و کارها و تشکل های صنفی برای مقررات گذاری حوزه رمزارز
در این راستا، به منظور ایجاد هم صدایی بخش خصوصی در زمینه مقررات گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی نشست همفکری با حضور نمایندگانی از انجمن های فین تک و بلاک چین ایران، کمیسیون رمزارز و بلاک چین نصر کشور و مدیران صرافیهای رمزارز و فعالین حوزه کسب وکاری تشکیل شد. هدف این جلسه گفتگو و تعامل پیرامون سند پیشنهادی تحول آفرین دولت برای ارزهای دیجیتالی و بیان انتقادات و پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی در این مورد بود.
این جلسه به دعوت سازمان نظام صنفی کامپیوتری و به میزبانی کمیسیون فین تک نصر تهران برگزار شد و تلاشی برای هم صدایی بخش خصوصی در زمینه مقررات گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی بود. به قول نمایندگان تشکل ها آنها به دنبال گفتمان مشترک میان دولت و بخش خصوصی برای سر و سامان دادن و مقررات گذاری در حوزه رمزارز هستند. تمام حاضران مخالفت جدی خویش را با طرح هایی که مقرر است ممنوعیت در این عرصه ایجاد کنند اعلام نمودند.
همینطور بیان شد که بخش خصوصی با مقررات گذاری مخالف نیست، ولی باید دقت کرد کسب وکارهایی که تا امروز در این عرصه نوآورانه سرمایه گزاری نموده اند، گرفتار مشکل نشوند و یا برای برخی نهادها و کسب و کارها انحصار ایجاد نشود. چونکه فرصت های زیادی در زمینه بلاک چین برای ایران وجود دارد که باید مراقبت کرد اقدامات هیجانی این فرصت ها را به تهدید تبدیل نکند.

منبع: