اپل در هلند ۵ میلیون یورو جریمه شد

اپل در هلند ۵ میلیون یورو جریمه شد

دیده بان ضد انحصارطلبی هلند شرکت اپل را برای بار سوم پنج میلیون یورو (5.7 میلیون دلار) به سبب عدم فراهم کردن امکان استفاده طراحان نرم افزار از سیستمهای پرداخت غیر اپل در فروشگاه اپ استور این شرکت جریمه کرد.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سازمان مصرف کنندگان و بازارهای هلند به سبب اینکه اپل مهلت ۱۵ ژانویه را برای انجام تغییراتی که این دیده بان فرمان داده بود، از دست داد یک جریمه هفتگی پنج میلیون یورویی مقابل این شرکت آمریکایی تعیین کرده است.

اپل دو بار اطلاعاتی را در وبلاگ خود درباره تغییراتی که برای رعایت دستور دیده بان هلندی انجام داده، منتشر نموده است. با این وجود این سازمان روز دوشنبه اعلام نمود اطلاعات کافی از طرف این شرکت آمریکایی برای ارزیابی اینکه آیا اپل واقعا به این دستور عمل کرده است، دریافت نکرده است.

سازمان مصرف کنندگان و بازارهای هلند در اطلاعیه ای اعلام نمود: از رفتار و اقدامات اپل ناامید شده است. همین طور اشاره کرد دادگاههای هلند حکم این سازمان که رفتار اپل را ناقض قانون رقابت تشخیص داده است را تایید نموده اند.

اپل در خیلی از کشورها به سبب کمیسیونی که از خریدهای درون برنامه ای دریافت می کند، تحت فشار قرار گرفته است. سنای آمریکا پنج شنبه گذشته لایحه ای را تصویب کرد که اپل و گوگل را از ملزم کردن کاربران به استفاده از سیستمهای پرداخت این شرکتها منع می کند.

اپل در ۱۵ ژانویه ابتدا اعلام نمود به دستور دسامبر رگولاتور هلند که تنها مربوط به اپلیکیشنهای دوست یابی می شود، عمل کرده است اما این رگولاتور پاسخ داد اپل در حقیقت هنوز تغییری صورت نداده و تنها اعلام نموده که این کار را انجام می دهد. این شرکت در سوم فوریه در وبلاگ خود اطلاعیه ای منتشر نمود و در آن تشریح کرد چگونه طراحان برنامه می توانند از روشهای پرداخت دیگر استفاده کنند. یک موضوع مهم این بود که اپل همچنان برای خریدهای درون برنامه ای که بوسیله سیستم پرداخت این شرکت صورت نمی گیرد، ۲۷ درصد کمیسیون دریافت می کند که اندکی پایینتر از ۳۰ درصد کمیسیونی است که در سیستم پرداخت خود می گیرد.

بر اساس گزارش رویترز، اپل برای حکم دسامبر سازمان مصرف کنندگان و بازارهای هلند درخواست تجدیدنظر کرده و استدلال کرده که سیستمهای پرداخت غیراپل ریسک امنیتی برای کاربران ایجاد می کنند.