شرط لازم جهت راه اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری چیست؟

شرط لازم جهت راه اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری چیست؟

به گزارش سئو مئو مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح وضعیت خدمت رسانی در یک سال قبل همزمان با نیاز فزاینده به اینترنت در اوج دوران کرونا اظهار داشت: برای تحقق برنامه های اعلام شده حوزه ارتباطی کشور و راه اندازی 20 میلیون اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری، مطابق با برنامه وزارت ارتباطات نیاز به یک هم افزایی و عزم ملی در زمینه ارتباطات داریم.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بر طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت برثانیه به پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد. این در حالیست که شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت هم اکنون گرفتار مشکلاتی هستند که باعث شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد.
از زمان شروع دولت سیزدهم هم عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید کرده و اظهار داشته بود: متاسفانه ریل گذاری ارتباطی در یک دهه اخیر به سمتی پیش رفته که کفه ترازوی توسعه شبکه همراه سنگین تر از شبکه ثابت بوده است. برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.
مدتی پیش صادق عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) اعلام نمود: پیش نویس “اصول حاکم بر تقسیم کار و پشتیبانی از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری” با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحبنظران حوزه ICT بعنوان یکی از پروژه های اولویت دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است. در این پیش نویس سیاست های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست های نرخ گذاری، فاکتور های اندازه گیری ترسیم شده است.
وی همین طور اظهار داشته بود: تحقق ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها تا آخر سال ۱۴۰۳ بعنوان یکی از پروژه های اولویت دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش بینی شده است و در این جلسه تمام فعالان بازار و دارندگان پروانه که از نظر قانونی می توانند و می خواهند در عملیاتی شدن این پروژه سهیم باشند، حضور دارند تا با مشارکت یکدیگر بتوانیم نقشه راه تحقق این هدف را به درستی و دقیق، تعریف و اجرا نماییم.
لزوم ایجاد عزم ملی برای توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری
در این راستا به نقل از شرکت مخابرات ایران، مجید سلطانی -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- ضمن تببین راهکارهای توسعه بهتر دربخش مخابرات و خصوصاً اینترنت ثابت اظهار داشت: توسعه دسترسی پرسرعت در بخش اینترنت ثابت، نیاز امروز کشور است که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات نیز به درستی بر اهمیت توسعه آن صحه گذاشته است.
وی با اعلان اینکه مولفه اصلی تولید ثروت و قدرت در بخش ارتباطات و زیرساخت ها از بستر مخابرات عبور می کند، اشاره کرد: بطور روزافزونی نیاز داریم تا با اتکا به توان دانش متخصصان بومی، زمینه ارتقا سیستم های مخابراتی بمنظور پوشش بهتر و سرعت امن داده ها و دیتا و پایداری شبکه را ایجاد نماییم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اعلان اینکه لازمه رسیدن به این مراحل، توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای تمام مشتریان و در سراسر کشور است، اظهار داشت: ارائه خدماتی که منجر به رضایت مشتریان می شود برای ما مهمست و با ایجاد کارگروه هایی در شرکت مخابرات ایران، فاکتورهای کیفی شبکه را بررسی و پایش می نماییم.

سلطانی اضافه کرد: در بخش ارائه خدمات اینترنت باند پهن، سهم بازار مخابرات از مشتریان باند پهن حدود ۵۵ درصد است و علاوه بر آن، شرکت مخابرات تا روستاهای دورافتاده کشور خدمت رسانی و ارتباط گسترده ای دارد و همکاران ما در تمام استانها، شهرها و روستاها با تلاش شبانه روزی این شبکه را سرپا نگه داشته اند.

وی با تشریح آمادگی همه جانبه مجموعه مخابرات بمنظور توسعه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری در سراسر کشور، اعلام نمود: بمنظور تحقق برنامه های اعلام شده حوزه ارتباطی کشور و راه اندازی ۲۰ میلیون اینترنت پرسرعت بر بستر فیبر نوری، مطابق با برنامه وزارت ارتباطات به یک هم افزایی و عزم ملی در زمینه ارتباطات نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عنوان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و حمایت های لازم در سال ۱۴۰۱ توسعه دسترسی فیبر نوری را در سراسر کشور بعنوان یک پروژه ملی، با توان بیشتری جلو خواهیم برد که در این راه باتوجه به تغییر سیاست های بالادستی و حمایت منطقی وزارت ارتباطات در دولت فعلی از مجموعه مخابراتی کشور، خیلی از مشکلات به جامانده از گذشته، درحال رفع و آینده حوزه مخابرات در تمام بخش ها و خصوصاً دسترسی پرسرعت به اینترنت ثابت بسیار روشن است.

منبع: