زی بوم عامل تحول استراتژیک در حوزه لجستیک

زی بوم عامل تحول استراتژیک در حوزه لجستیک

به گزارش سئو مئو پلت فرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم که با هدف تجمیع فعالان حوزه پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوری های مالی و در جریان برگزاری رویداد تخصصی زی بوم ۲۰۲۲ رونمایی گردید، توجه کسب و کارها را جلب کرد.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، ابوالفضل کیانی بختیاری، نایب رییس و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص و در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ «رفاقت» در کنار «رقابت» در بین بنگاه های اقتصادی کشور به اندازه ای نهادینه شده است که پیوستن به اکوسیستم ها را بتوان به کسب و کارها سفارش کرد، اظهار داشت: تغییر وضعیت از مدلهای کسب و کار خطی به مدلهای کسب و کار پلتفرمی، یک گزینه انتخابی نیست؛ بلکه یک تحول استراتژیک است. پلت فرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم با هدف تغییر وضعیت کسب وکارهای لجستیکی از مدل خطی به مدل پلتفرمی و فعالیت یکپارچه عرضه دهندگان خدمات لجستیکی کشور رونمایی شده است. مدلهای پلتفرمی که اغلب بعنوان عامل جهش بعدی در صنایع تولیدی و خدماتی معرفی می گردند، یک اکوسیستم خلق می کنند که ترویج دهنده ارزش مشترک است و عامل تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت این کسب و کارها، سطح اعتمادی است که از سایر ذینفعان موجود در شبکه بخصوص مشتریان جلب می شود.
وی اضافه کرد: سازمان مدیریت صنعتی هم در زمینه خدمات آموزشی و بهم رسانی نیازهای صنعتی به صاحب نظران و دانشگاهیان، از قابلیت های این پلت فرم بهره مند خواهد شد.
رقیب خوب، رقابت خوب و رشد و تعالی سازمان
در ادامه، مجتبی نصیری مدیرعامل اپراتور دوم پست، ضمن اشاره به فرهنگ کارهای گروهی در کشور، اضافه کرد: در اکوسیستم زی بوم که بر مشارکت داده ها و استفاده از یک پلت فرم مشترک متکی است، تیم مدیریتی، شیوه چیدمان اعضا و تعیین روابط بین بازیگران، با حفظ منافع قانونی طرف های حاضر در زیست بوم، مهم ترین مبحث این پدیده است و فارغ از بعد تکنیکی کار، یک دانش، مهارت و تجربه خاص برای مدیریت این کار نیاز است.
وی، استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه و پیشگیری از باردیگر کاری ها، موازی کاری ها و در نتیجه کاهش زمان اجرای پروژه ها و سود مناسب را مهم ترین دستاورد این همکاری، تعامل و به اشتراک گذاری منابع دانست و اضافه کرد: یک رقیب خوب و یک رقابت خوب و سازنده سبب رشد و تعالی سازمان می شود و اعضا با فعالیت در یک اکوسیستم می توانند همدیگر را با رقابت درست توسعه دهند و از هدر رفت سرمایه ها جلوگیری نمایند.
تعامل را باید تمرین کنیم
مهرداد مهربد، مدیرعامل و نایب رییس هیأت مدیره شرکت سریع ترابر ماهان (ماهکس) هم در مورد این که پلت فرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم چقدر می تواند در ایجاد تعامل میان عرضه دهندگان خدمات لجستیکی موفق عمل کند، اظهار داشت: به نظر من، این پلت فرم اگر مقرر است بعنوان یک راهکار برای کاهش مشکلات ساختاری حوزه لجستیک عمل کند، به بررسی های بیشتری نیاز دارد؛ از آن جهت که همه ما بعنوان بازیگران این حوزه، هنوز خیلی از تعاملات همچون تعامل رقبا با هم در یک اکوسیستم منسجم را تمرین نکرده ایم. مهربد در بیان راهکار برای رفع این معضل، اضافه کرد: اعتقاد من بر این است که ابتدا باید در ابعاد کوچک و کنترل شده ای به این سیستم ورود کرد و با ایجاد زیرساخت های فرهنگی لازم، کم کم آنرا توسعه داد.
تقابل اجتناب ناپذیر در نقطه آغاز به کار
در ادامه، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل «پادرو» در پاسخ به این سوال که پیوستن بازیگران مختلف حوزه لجستیک به یک اکوسیستم و فعالیت یکپارچه آنها، چگونه می تواند منجر به خلق ارزش افزوده شود و در این فرآیند، چطور می توان برای ایجاد رفاقت در کنار رقابت، فرهنگ سازی کرد؟ اظهار داشت: پلت فرم ها، علاوه بر این که عرضه و تقاضا را تجمیع می کنند، یک وظیفه ذاتی هم بر عهده دارند و آن، فرهنگ سازی در محدوده خدمات عرضه شده در آن پلت فرم است تا از این طریق، بتوان ارتباط میان اجزای پلت فرم را به صورت برد-برد تعریف کرد.
کاهش هزینه های لجستیکی و رضایت مشتریان
در ادامه ابراهیم درستی، مدیر لجستیکِ «بازار اینترنتی باسلام» ضمن اشاره به این که پلت فرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم مقرر است بستر مناسب برای فعالیت و تعاملات همه بازیگران اکوسیستم لجستیکی کشور را ایجاد نماید، اظهار داشت: نتیجه ای که از تجمیع این بازیگران حاصل می شود، بدون شک، عرضه سرویسهای یکپارچه و استاندارد به مشتریان، توسعه و تسهیل تعاملات کسب و کارها وارتقاء دسترسی پذیری مشتریان به کالاها و خدمات مورد نیاز، با مناسب ترین کیفیت، زمان و قیمت خواهد بود.
درستی، در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون، پلت فرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم همه خدمات لجستیکی مورد نیاز فعالان تجارت الکترونیکی را عرضه می کند، اظهار داشت: باآنکه امکان دارد خدماتی که «هلدینگ فاخر» بعنوان توسعه دهنده اکوسیستم زی بوم در ارتباط با این پلت فرم معرفی کرده است، الان همه نیازهای ما را پوشش ندهد، اما اغلب نیازها ازجمله ارسال درون شهری، بین شهری، انبارداری، سیستم های لاکر و غیره در این پلت فرم پیشبینی شده است و مهم تر از آن، این است که همه سرویسهای مورد نیاز می تواند بر روی این پلت فرم سوار شود. اساسا با یک مدیریت صحیح، سایر نیازها هم تأمین خواهد شد و این، برای همه فعالان حوزه تجارت الکترونیکی یک مزیت خواهد بود.
تدوین فرایند ایجاد ارزش افزوده بیمه ای در قالب زی بوم
یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون، با تاکید بر این که اینشورتک ها بعنوان خروجی تحول دیجیتال صنعت بیمه، حالا در حال عرضه خدمات بیمه ای به فعالان صنعت لجستیک هستند، وی تصریح کرد: بر مبنای مذاکرات صورت گرفته میان بیمه تعاون با هلدینگ فاخر، در حال تدوین و پیاده سازی فرایندی در قالب اکوسیستم زی بوم هستیم که بر مبنای آن بتوان برای بازیگران اکوسیستم در حوزه بیمه، ارزش افزوده ایجاد کرد و براین اساس، به بازیگرانی که وارد اکوسیستم زی بوم می شوند این نوید را می دهیم که با برنامه های در دست تدوین، هزینه های بیمه ای آنها کاهش خواهد یافت.
نقش آفرینی اکوسیستم ها در بازاریابی، برندینگ و رفاقت رقبا
در همین رابطه، حمیدرضا محمودی، مدیرعامل شرکت «فست کلیک» با تاکید بر این نکته که «رسانه ها» یکی از تأثیرگذارترین ابزارها در ایجاد زیرساخت های فرهنگی و یکی از اجزای مهم و اثرگذار در اکوسیستم های کسب وکاری هستند، اظهار داشت: بررسی اکوسیستم های بالغ در مناطق توسعه یافته جهان نشان داده است که مشارکت و نقش آفرینی مؤثر رسانه ها در این محیط، بر پویایی و موفقیت سایر اجزا بسیار اثرگذار می باشد.
وی ضمن اشاره به این که هلدینگ فاخر و شرکت تیپاکس، جزء برندهای ملی و فراملی کشور هستند، اظهار داشت: ورود بازیگران به اکوسیستم زی بوم، نیازمند طی مراحل بررسی، مذاکره و تحلیل وضعیت بازیگران است و هلدینگ بر این مهم تاکید دارد که شرکت ها بر مبنای ممیزی ها و برمبنای استانداردهای خاص به اکوسیستم بپیوندند.