پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب

پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش سئو مئو یک کارشناس نرم افزار که اعتقاد دارد می توان انتظار خیلی بالاتری از سایت نمایشگاه مجازی کتاب داشت، ضمن بررسی هایی به عرضه پیشنهادهایی برای طراحی اپلیکیشن این رویداد و همینطور امکان خرید کتاب های الکترونیک می پردازد.
امیر جمالی، برنامه نویس و کارشناس نرم افزار در گفتگو با ایسنا درمورد راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، با عنایت به اختلالات و تجربیات در ارتباط با اولین دوره این رویداد، ضمن انجام بررسی هایی در زمینه interface و همینطور تجربه کاربر (user experience) اظهار نمود: یکی از مواردی که می توانم ذکر کنم این است که در مجموع، سایت به صورت معقولی طراحی و پیاده سازی شده است؛ هرچند میتوان انتظار خیلی بالاتری داشت و مسائل دیگری را درمورد سایتی که مقرر است مختص به نمایشگاه کتاب یک کشور باشد، بیان کرد.
وی در عین حال اظهار داشت: اما اگر سایت را با پورتال های سازمانی و دولتی مقایسه نماییم، از لحاظ استاندارد طراحی، در رتبه بالاتری قرار می گیرد.
جمالی اضافه کرد: یک نوار متحرک در ایام اخیر به بالای سایت اضافه شده است که احیانا برای به دست آوردن رضایت یک مدیر در آخرین لحظات انجام شده، چون پیش از این وجود نداشت. چنین نوار متحرکی سال هاست که در استانداردهای طراحی وجود ندارد و کسی از چنین امکانی استفاده نمی کند.

این کارشناس نرم افزار در ادامه، درمورد بررسی محتوایی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب بیان نمود: اما اگر بخواهیم از طراحی عبور نماییم و به مسائل محتوایی بپردازیم، در مورد «فهرست ناشران» باید اظهار داشت که وقتی وارد صفحه می شویم، فهرست همه ناشران همان ابتدای کار در صفحه نمایش داده می شود که به علت طولانی بودن این فهرست، هم زمان زیادی طول می کشد تا صفحه شود و هم در زمان جست وجو با مشکل مواجه می شود. به نظر می آید که تقسیم بندی و نمایش بر مبنای حروف الفبا هم ایده خوبی نیست. مثلاً برای پیداکردن نشر چشمه، باید به قسمت در ارتباط با «ن» مراجعه نمود و نه به حرف «چ»، که احیانا این برای همه کاربران به سادگی قابل حدس نیست.
امیر جمالی افزود: اما به صورت کلی، قسمت جست وجوی سایت، با عنایت به تعداد کتاب های موجود در سایت، قابل قبول است. اما برای مثال، در دسته بندی موضوعی، وقتی یک مبحث را انتخاب می نماییم، دیگر امکان جست وجوی کتاب در مبحث مشخص شده وجود ندارد. حتی در بخش جست وجوی پیشرفته هم چنین امکانی وجود ندارد. مثلاً اگر یک کاربر قصد داشته باشد که از رمان های (ایرانی و خارجی) تازه منتشرشده سال جاری آگاه شود، این امکان به سادگی برای او وجود ندارد. ولی در کل، به علت وجود یک وبسایت جامع که شامل اطلاعات همه کتاب های موجود در نمایشگاه است، این امکان وجود دارد که کاربران بررسی مفصل تری بر روی کتاب ها انجام دهند که می تواند نتایج جالبی داشته باشد. مثلاً میتوان دید که در سه سال قبل ۱۵ نمونه مختلف از کتاب «دختر پرتقالی» نوشته «یوستین گوردر» با مترجمین مختلف و از سوی انتشاراتی های متفاوت انتشار یافته است. شاید لازم باشد بررسی دقیق تری بر روی کتاب هایی با این عناوین تکراری از سوی اهالی کتاب انجام و دراین باره صحبت شود که آیا این امر می تواند مثبت یا منفی تلقی شود.
وی همینطور با بیان اینکه خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: لیست و گاهی مقدمه) وجود دارد که شاید برای کاربر کمک کننده باشد، توضیح داد: اما این pdfها خیلی محدود هستند و معمولاً به سه یا چهار صفحه خلاصه می شوند. مورد دیگر اینکه هیچ توضیح خاصی در صفحه در ارتباط با کتاب موجود نیست. با عنایت به اینکه کاربران برای مطالعه بخش هایی از کتاب به آنها دسترسی ندارند، شاید اضافه کردن توضیحات مرتبط بتواند کاربران را در پیدا کردن کتاب مناسب راهنمایی کند.
این برنامه نویس و مخاطب کتاب سپس اظهار داشت: اگر امکان بررسی پنل ناشران هم وجود داشت، شاید امکان پذیر بود تا این قسمت از سایت هم بررسی شود، تا ببینیم آیا راه آسان و سریعی برای اینکه یک ناشر همه کتاب های چاپ شده را به صورت یک جا در سایت ثبت کند، وجود دارد یا خیر. شاید یکی از دلایلی که سبب شده اطلاعات کاملی از کتاب ها وجود نداشته باشد، این است که ناشران مجبور بوده اند کتاب ها را یکی یکی وارد کنند که عملا کار طاقت فرسایی است.
جمالی همینطور در چارچوب عرضه پیشنهادهایی اظهار نمود: نکته دیگری که شاید قابل ذکر باشد این است که این روزها اغلب کاربران از راه موبایل وارد سایت می شوند. خوشبختانه سایت بر روی موبایل به شکل قابل قبول و استانداردی نمایش داده می شود اما شاید برای سالهای بعد بهتر باشد اپلیکیشن موبایل در ارتباط با نمایشگاه را هم ارائه نمود. و اما مسئله آخر، با عنایت به اینکه نمایشگاه کتاب درحال برگزاری به صورت مجازی است، شاید برای کاربران جذاب باشد که بتوانند از بین کتاب های نسخه الکترونیکی(epub) یا صوتی هم مبادرت به خرید کنند. این اقدام شاید با همکاری سایت ها و اپلیکیشن هایی مثل طاقچه، فیدیبو و… قابل انجام باشد.