در گزارش سئو مئو اعلام شد؛ جزییات سند استراتژیک اتحادیه اروپا برای اینترنت بهتر کودکان

در گزارش سئو مئو اعلام شد؛ جزییات سند استراتژیک اتحادیه اروپا برای اینترنت بهتر کودکان

سئو مئو: یک کارشناس فضای مجازی لزوم تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن کودک و توجه به رتبه بندی سنی و محتوایی را همچون راهکارهای سند استراتژیک کمیسیون اروپا درباره اینترنت بهتر برای کودکان عنوان نمود.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، اتحادیه اروپا بتازگی سند راهبردی خود درباب اینترنت بهتر برای کودکان را به روز رسانی کرده است که ملاک عمل تمام کشورهای عضو این اتحادیه درباب سازوکارهای کنترل کودکان در فضای مجازی و اقدامات و راهکارهای پیش رو است. همه پدران و مادران در سراسر دنیا این مساله را درک کرده اند که کودکان در فضای مجازی نیازمند حمایت هستند و باید چارچوب هایی برای مواجهه آنها با محتوای موجود در اینترنت در نظر گرفته شود. بدین جهت کشورهای مختلف به دنبال تدوین راهبرد مشخصی برای بهره مندی کامل کودکان از اینترنت همزمان با مواجهه ایمن با این فضا هستند. در ایران نیز سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خردادماه امسال به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و طبق آن ۹ سیاست کلان برای محافظت از کودکان در مقابل لطمه های احتمالی فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. در این سند به تمامی پلت فرم ها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی یک سال فرصت داده شده که نسبت به صیانت از داده ها، رده بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام نمایند. در همین حال همه نیازمندی های عمومی و ضروری کودک شامل موتور جستجو و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها که باید در یک محیط امن در دسترس کودکان قرار گیرد، در این سند مورد تاکید قرار گرفته است. نحوه بهره گیری بهتر کودکان از اینترنت ابوالفضل محمودی، کارشناس فضای مجازی کودک در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح سند استراتژیک کمیسیون اروپا بمنظور بهره گیری بهتر کودکان از اینترنت می پردازد و هدف آنرا ارائه مهارت ها و ابزارهای دیجیتالی به کودکان برای بهره مندی کامل و ایمن از اینترنت عنوان می کند. به گفته ی ایشان، «استراتژی اینترنت بهتر برای کودک» که توسط کمیسیون اروپا تدوین شده است مجموعه ای از اقدامات را پیشنهاد می دهد که اولین گام آن تولید محتوای آنلاین خلاقانه و آموزشی برای کودکان و همین طور همرسانی تجربه های آنلاین مثبت برای کودکان خردسال است. محمودی بهره گیری از تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن با بهره گیری از کنترل های والدین و همین طور توجه به رتبه بندی سنی و طبقه بندی محتوا را در زمره راهکارهای عملی سند استراتژیک کمیسیون اروپا درباب اینترنت بهتر برای کودکان عنوان نمود و اظهار داشت: نرم افزارهای پرنتال کنترل (مدیریت والدین) و تبلت کودک امکان های خوبی به پدران و مادران برای مدیریت استفاده کودکان از اینترنت و دستگاه های هوشمند می دهند. وی ادامه داد: با این ابزارها پدران و مادران می توانند همان سیاستگذاری تربیتی خود برای فرزندان در فضای واقعی را در فضای مجازی هم پیاده کنند. بدین سان که سطح دسترسی کودک به اینترنت، برنامه ها و محتواهای مختلف و حتی درگاه های ورودی و خروجی را تنظیم و جهت استفاده از ابزاری مانند تبلت و یا گوشی، برنامه زمانی تعریف کنند. با این برنامه ریزی زمانی موضوع اعتیاد به اینترنت و عوارض جسمی، روحی، فکری و اتلاف وقت و هزینه هم مدیریت می شود. این کارشناس با اعلان اینکه این سند استراتژیک اروپا بر سیاست های ملی بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا سایه افکنده است، تشریح کرد: هر ساله، اقدامات و پویش های گوناگونی بر اساس این راهبرد، برای هزاران مدرسه، دانش آموز و همین طور والدین و معلمان آنها انجام می شود. در همین راستا نزدیک به یک هزار رویداد برای جوانان با همین موضوع در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ انجام شد و بیش از ۲ هزار منبع جدید با مطالبی مانند اخبار جعلی، آزار سایبری، تهدیدهای حریم خصوصی، ارتباط آنلاین به قصد سوءاستفاده جنسی، قرار گرفتن در معرض محتوای مضر و بهداشت سایبری به وجود آمده است. فضای مجازی کودک در ایران چگونه است این کارشناس فضای مجازی با اشاره به این که گزارش های رسمی در ایران نشان میدهد که در زمینه محتوای کودک گرفتار کمبودهای جدی هستیم، اظهار داشت: به رغم این که در زمینه تولیدات ویدئویی با مضامین آموزشی و سرگرمی در قالب فیلم و کارتون و هم در حوزه بازی های دیجیتال و نرم افزارهای آموزشی، استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد اما بستر لازم برای رشد آنها فراهم نشده است. محمودی با اعلان اینکه افزایش آگاهی و توانمندسازی همچون آموزش سواد دیجیتال و ایمنی آنلاین در دستور کار و سرفصل دروس تمام مدارس اتحادیه اروپا دیده می شود، اضافه کرد: در ایران هم درس تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم تدریس می شود اما سواد رسانه ای یک مهارت ادراکی است که تنها با آموزش به دست نمی آید؛ بلکه نیازمند روش های پرورشی است که فراتر از مدرسه باید از خانه شروع شود. وی افزود: سال ۲۰۰۴ کمیسیون اروپا با هدف بالا بردن آگاهی عمومی در حوزه چالش های اینترنت و نگرانی های خانواده ها درباب لطمه های ناشی از حضور فرزندان در فضای مجازی، یک روز در سال را روز اینترنت امن تر (SID) نامید. این روز هر سال در دومین روز از دومین هفته از دومین ماه سال میلادی با موضوعات مختلف به اینترنت بهتر برای کودکان می پردازد. البته در ایران نیز این روز با نام روز اینترنت پاک شناخته می شود. محمودی با اعلان اینکه آمارها نشان میدهد که در سال ۲۰۲۰ بوسیله کانال هایی که برمبنای راهبرد اتحادیه اروپا تامین مالی می شود، ۶۳ هزار کودک، والدین و معلمان مشاوره و راهنمایی دریافت نمودند، اشاره کرد: همین طور برآورد شده که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ حدود ۶۱ میلیون نفر در اتحادیه اروپا بوسیله کارهای مختلف، خصوصاً در مورد روز اینترنت امن تر اتحادیه اروپا، با هم ارتباط برقرار کردند و در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان برای این روز برنامه ریزی کرده اند. این کارشناس فضای مجازی کودک بر ضرورت نظام های رده بندی سنی محتوا برای کودکان نیز اصرار کرد و اظهار داشت: در آمریکا نظام رده بندی ESRB، در اروپا PEGI و در ایران ESRA برای بازی های دیجیتال وجود دارند. در حوزه کتاب نیز ما در ایران رده سنی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان را داریم. همانطور که مجموعه هایی در دنیا کار رده بندی سنی فیلم و انیمیشن را انجام می دهند در ایران نیز سامانه هایی بر پایه فاکتورهای تربیتی و روانشناسی، پویانمایی ها را تحلیل و متناسب با سن، جنس و علایق کودکان دسته بندی می کند.

منبع: