برنامه اپراتورهای همراه برای بهبود کیفیت اینترنت

برنامه اپراتورهای همراه برای بهبود کیفیت اینترنت

به گزارش سئو مئو معاون رگولاتوری نصب و راه اندازی تجهیزات مربوط به باند فرکانسی 2300 و استفاده از این باند را بعنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفیت اینترنت عنوان نمود و اظهار داشت: باند فرکانسی 2300 در تیرماه سال جاری در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته و آنها برای خرید تجهیزات مربوط به این باند اقدام نموده اند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸، خیلی از فعالیت ها را مجازی و آنلاین کرد. در ابتدای مجازی شدن فرآیندهای آموزشی و اداری که اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت مبتلا به اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیت های ارتباطی افزوده شد اما در ماه های گذشته و با شروع مدارس و دانشگاه ها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم مبتلا به اختلال شد.
تا جایی که در پی دریافت برخی گزارشات مردمی بوسیله سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه تعدادی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در بعضی از نقاط کشور، عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع فرمان داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری شرکت زیرساخت، بعد از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرائی را به مردم اطلاع رسانی کنند.
بعد از آن صادق عباسی شاهکو- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلان اینکه ارتقای کیفیت اینترنت و افزایش رضایت کاربران از اولویت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اظهار داشت: جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضع موجود و احصای مشکلات و ارائه برنامه زمان بندی برای رفع آنها از طرف اپراتورها بصورت مستمر در رگولاتوری برگزار می گردد و اپراتورهایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمان بندی رفع مشکلات را داشته باشند، به مردم معرفی می گردند.
گزارش وضعیت شبکه اپراتورها ارائه شد
در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دومین جلسه کمیته پایش کیفیت اینترنت، وضعیت اشباع لینک های سرویس اینترنت و انتقال شرکت های ارتباطات زیرساخت و مخابرات ایران، خرید و راه اندازی تجهیزات باند فرکانسی ۲۳۰۰، استانهای دارای مشکل در نصب سایت های BTS و روش اجرای قراردادهای بیت استریم اپراتورهای ارتباطات ثابت با شرکت مخابرات بررسی گردید.
مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- با اشاره به پایش مستمر شبکه اپراتورها در رگولاتوری اظهار داشت: بر طبق گزارش های ارائه شده در دومین جلسه کمیته پایش هم اکنون در سرویس انتقال (VPLS) دو لینک شرکت های ارتباطات سیار و مخابرات در استان البرز، دو لینک شرکت فناپ تلکام و یک لینک شرکت رسپینا در استان تهران، دو لینک شرکت شاتل در استان فارس و یک لینک شرکت فن آوا در استان هرمزگان اشباع شده اند.
وی درباره وضعیت شبکه شرکت مخابرات ایران اظهار نمود: هم اکنون در استانهای کرمان، همدان، مرکزی، البرز، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، تهران، گیلان و آذربایجان شرقی نیاز به توسعه اساسی در بخش تجمیع شبکه وجود دارد که شرکت مخابرات ایران بایستی برنامه زمانبندی برای اجرای این توسعه را به رگولاتوری اعلام نماید.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری نصب و راه اندازی تجهیزات مربوط به باند فرکانسی ۲۳۰۰ و استفاده از این باند را بعنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفیت اینترنت عنوان نمود و اظهار داشت: باند فرکانسی ۲۳۰۰ در تیرماه سال جاری در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته و آنها برای خرید تجهیزات مربوط به این باند اقدام نموده اند. بر طبق برنامه زمان بندی ارائه شده، اپراتور همراه اول تا دی سال ۱۴۰۱، حدود ۱۸۰۰ سایت و اپراتور ایرانسل تا آخر سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۰۰ سایت را برای بهره برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ راه اندازی می کنند.
حقی با اشاره به این که ممانعت های مردمی و شرایط تعامل با شهرداری ها برای نصب دکل های جدید BTS یا جمع آوری دکل های موجود یکی از دلیلهای کاهش کیفیت پوشش و اینترنت است، اظهار نمود: هم اکنون اپراتور همراه اول جهت راه اندازی ۴۸۳ دکل در ۲۳ استان و اپراتور ایرانسل جهت راه اندازی ۱۱۰۲ دکل در ۲۴ استان کشور با وجود تامین و خرید تجهیزات و طراحی سایت های مربوطه گرفتار مشکل هستند.
جزییات مربوط به گزارش وضعیت لینک های اپراتورها در این لینک قابل مشاهده می باشد.

منبع: