هشدارهایی که به تغییر طرح صیانت ختم شد

هشدارهایی که به تغییر طرح صیانت ختم شد

سئو مئو: خبر حذف بند مسدودسازی شبکه های اجتماعی از طرح صیانت در حالی می رسد که اهالی فرهنگ در شروع مطرح شدن این طرح نسبت به تاثیرات مسدودسازی شبکه های اجتماعی بر فرهنگ و ادبیات هشدار داده بودند؛ هرچند در آن زمان بهارستانی ها بارها گفته بودند چنین بندی اصلاً در طرح صیانت وجود ندارد!
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، طرحی که به نظر، اثراتش همه اقشار و حتی کسب وکارهای جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، ماه هاست که منجر به انتقاد از تصمیم گیری های اهالی بهارستان شده است.
طرحی که بعنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» نام گرفته البته خودش هم تا حالا سرنوشت چالش برانگیزی داشته است؛ این طرح علاوه بر اینکه با واکنش ها و مخالفت های زیادی خصوصا از طرف کسب وکارهای دیجیتالی همراه بوده است، اگرچه در روز دوشنبه (۴ مردادماه ۱۴۰۰) از دستور کار مجلس خارج شد اما در روز ششم مردادماه در جلسه غیرعلنی مجلس با درخواست عده ای از نمایندگان به رای گذاشته شد که در نهایت با ۱۲۱ رای با این درخواست موافقت کردند. این در حالی بود که طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، با موافقت نمایندگان با این درخواست، بنا بود طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بجای بررسی در صحن علنی مجلس در کمیسیون مشترک و ویژه بررسی و در صورت تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شود.
این البته در حالی است که طرح صیانت در نهایت باز هم به بهارستان بازگشت و در نهم آذرماه جاری جهت بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع داده شد.
اما در این میان، در روز ۲۵ مهرماه هنگامی که دومین جلسه کمیسیون مشترک طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» با حضور تمام اعضا و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در کمیسیون تلفیق برگزار شد، قالیباف با اشاره به اینکه نباید تحت تاثیر فضاسازی گروههای خاص و فشارهای خارج از کشور قرار بگیرند، گفته بود که «آن ها مدام می گویند مجلس می خواهد پلت فرم ها و شبکه های بزرگ اجتماعی را ببندند. درصورتی که این کمیسیون به دنبال چنین مسائلی نیست و به دنبال قانون گذاری و پر کردن خلاءهای قانون گذاری است.»
او حتی درباره فضاسازی رسانه ای در مورد بستن اینستاگرام اظهار داشته بود: «بخشی از زندگی مردم روی این بستر است؛ اما باید این حوزه قانون گذاری شود و نظمی به این فضا بخشیده شود. مانند تمامی کشورهای دنیا، این امر طبیعی است که قانون گذار در قالب قانون انجام می دهد.»

حالا بعد از گذشت حدود دو ماه رییس کمیسیون ویژه طرح صیانت اعلام نموده است که پیشنهاد شده بند مربوط به مسدودسازی شبکه های اجتماعی از این طرح حذف شود.
رضا تقی پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح «صیانت از فضای مجازی»، چند روز پیش در نشست خبری خود ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند مطرح شدن طرح صیانت، تشکیل کمیسیون مشترک و روند بررسی طرح تا این لحظه، از تغییراتی قابل توجه در این طرح آگاهی داد و اعلام نمود که از مهم ترین جنجال های این طرح، فیلترینگ خدمات خارجی بود که در بررسی دوباره، موضوع حذف مسدودسازی خدمات خارجی از این طرح پیشنهاد شده است.
نشست خبری رضا تقی پور

منبع: