آماده سازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان برقرار شد

آماده سازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان برقرار شد

به گزارش سئو مئو مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست با اشاره به ایجاد مرکز تجزیه و مبادلات خلیج فارس تهران با حداقل ظرفیت پردازش و رهسپاری 25هزار مرسوله در روز، بیان کرد:  با راه اندازی این مرکز هوشمند، امکان آماده سازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان ممکن فراهم گشته است.
محسن وطن پرست در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تغییر ماهیت فعالیت شرکت ملی پست با توسعه شبکه های اجتماعی و تجهیزات ارتباطی در سالهای اخیر، اظهار نمود: گرایش مردم به خرید و فروش اینترنتی بالا رفته و نیاز مشتریان از ارسال نامه های کاغذی به ارسال بسته و امانت تغییر پیدا کرده است.
وی با بیان رشد ۵۴ درصدی ترافیک سرویس تجارت الکترونیک در سال ۱۳۹۹ نسبت به زمان مشابه سال قبل از راه اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک شرکت پست و افتتاح آن در ایام آینده آگاهی داد.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست با اعلان اینکه اقبال مردم به خرید و فروش اینترنتی بیشتر از قبل شده، اشاره کرد: باتوجه به شیوع همه گیری و تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا برای ماندن در خانه، فعالیت شرکت ملی پست افزایش محسوسی داشته است و کارکنان پست نیز همگام با سایر مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در جهت تداوم و پایداری ارتباطات پستی ایثارگرانه فعالیت کردند، بطوریکه ترافیک بسته و امانات پستی با یک جهش قابل توجه با ۸۵ درصد رشد از حدود ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۸ به ۵۰ میلیون در سال ۱۳۹۹ رسید است و این روند صعودی در شش ماهه سال جاری به نسبت زمان مشابه سال قبل نیز با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است.
ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی با رشد مرسولات پستی
وطن پرست افزود: رشد غافلگیرکننده و معنادار مرسولات پستی منجر به ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی خصوصاً پروسه پردازش مرسولات شد که جهت سامان دهی این وضعیت برمبنای مطالعات انجام شده مدل حمل و نقل شبکه خطوط پستی اصلاح و برمبنای تلاش جهادی و شبانه روزی همکاران در کمترین زمان، نسبت به راه اندازی شش هاب پستی منطقه ای شامل اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، همدان و ساری اقدام شد. با راه اندازی این مراکز علاوه بر کاهش تمرکز ۲۵ درصدی پروسه آماده سازی و رهسپاری، مدت زمان سیر مرسولات پستی و همین طور کیفیت خدمت رسانی به مشتریان (با کاهش تعداد دفعات تخلیه و بارگیری و کاهش نقاط مبادله) بهبود پیدا کرد.
وی ایجاد مرکز تجزیه و مبادلات خلیج فارس تهران را با حداقل ظرفیت پردازش و رهسپاری ۲۵هزار مرسوله در روز همچون اقدامات اساسی در امتداد ایجاد ظرفیت و بهبود کیفیت خدمات برشمرد و افزود با راه اندازی این مرکز هوشمند، امکان آماده سازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان ممکن فراهم گشته است.
مدیر کل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران بهره برداری از سیستم های مکانیزه هوشمند را با ظرفیت تجزیه ۲۰ الی ۲۵ هزار مرسوله در روز در مراکز استانهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد را گام بلندی در امتداد هوشمندسازی شبکه پستی دانسته و از ساخت سیستم پیشرفته پرظرفیت تجزیه مرسولات در هاب مرکزی لشگر با فناوری روز دنیا توسط صنعت گران داخی آگاهی داد که در آینده نزدیک افتتاح می گردد.
ایجاد ۲۰ خط همجوار بین استانی در امتداد کمک به بهبود تبادلات
وطن پرست ایجاد ۲۰ خط همجوار بین استانی امسال را از با اهمیت ترین اقدامات شبکه در امتداد ظرفیت سازی، افزایش سرعت سیر و کمک به بهبود تبادلات بین استانهای همجوار باتوجه به پیوندهای نزدیک تر آنها با یکدیگر برشمرد و ابراز امیدواری کرد ایجاد خطوط مذکور سبب کاهش ۱۰ درصدی تبادلات هاب مرکزی تهران و سایر هاب های منطقه ای شود.
وی با اشاره به حضور پست در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: شرکت ملی پست با تقویت ناوگان توزیع در بهمن ماه سال قبل توانست حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کتاب را در قالب ۸۱۰ هزار مرسوله جابه جا کند که این مساله در وضعیت شیوع ویروس کرونا دستاورد بسیار مهم و قابل توجهی بود که به دست همکاران شبکه پستی رقم خورد.
مدیر کل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران همین طور بهره برداری از سامانه اظهارنامه گمرکی بین المللی CDS را همچون اقدامات موثر شرکت پست قلمداد کرد که برمبنای الزامات اتحادیه جهانی پست صورت گرفته است.
وطن پرست اعلام نمود با وجود اقدامات موثر انجام شده در زمینه افزایش ظرفیت و گسترش زیرساخت ها، لیکن به سبب وسعت شبکه، فرسودگی ناوگان و همین طور پیش بینی روند رو به رشد ترافیک در سالهای آتی، پست جهت انجام تکالیف قانونی خود خصوصاً در نقاط روستایی و دورافتاده به شدت نیازمند توجه مضاعف و حمایت بیش از پیش جهت سرمایه گذاری در زمینه های زیر ساختی نظیر حمل و نقل، توسعه و تجهیز مراکز مبادله است.

منبع: