نظر كمیسیون فرهنگی مجلس درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات: برنامه های زارع پور  برگرفته از سلامت و نوگرایی است

نظر كمیسیون فرهنگی مجلس درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات: برنامه های زارع پور  برگرفته از سلامت و نوگرایی است

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام نمود: نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات، منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی با وجود تجربه محدود اجرائی وی است.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه 30 مرداد) پارلمان، در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی درباب برنامه های وی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس به این شرح است:
هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲) بخشنامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست، گزارش کمیسیون فرهنگی درباب بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات بمنظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.
مرتضی آقاطهرانی
رئیس کمیسیون فرهنگی
گزارش کمیسیون فرهنگی درباب بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات
مقدمه:
در راستای اجرای ماده (۲۰۲) بخشنامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برمبنای زمان بندی ارائه شده از طرف هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت سه شنبه ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر طبق ماموریت کمیسیون فرهنگی جهت بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارتخانه های «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «ورزش و جوانان»، «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» «ارتباطات و فناوری اطلاعات» هر کدام ۲ ساعت و ۱۹ وزارتخانه دیگر هر کدام به میزان یک ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. با اهمیت ترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.
برنامه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعد از ارائه چشم انداز، مروری بر اسناد بالادستی این حوزه داشته و سپس برنامه های خودرا ذیل ۸ محور مأموریتی این وزارتخانه ارائه کرده است. در هر یک از این ۸ قسمت، در ابتدا، مروری بر مسئله داشته و بعد از بیان چالش ها، راهبردهای آن حوزه را ارائه کرده است. برنامه ارائه شده در بعضی بخش ها به کلیات و در بعضی بخش ها به جزییات پرداخته است. در بعضی از بخش ها به حوزه سیاستگذاری ورود کرده است که آن از وظایف شورای عالی فضای مجازی است.
بعضی از بخش های برنامه اقدام عملیاتی قابل سنجشی است که این مسئله رصد میزان تحقق برنامه را از طرف نهادهای ناظر همچون مجلس شورای اسلامی در طول مدت تصدی وزارت تسهیل خواهدنمود.
برنامه بیشتر محورهای برنامه از شفافیت لازم برخوردار است، اما در بعضی بخش ها به سبب پیچیدگی های موضوع و ذوابعاد بودن مسئله به خوبی برنامه را توصیف نکرده است. بنظر می رسد در کلیه راهبردهای ارائه شده در محورهای ۸گانه، اولویت بندی رعایت نشده بدین سبب زمان بندی صورت نگرفته است.
انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 54 در صد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و 34 درصد موارد نیز «همسو» است. همین طور موردی در خصوص مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از طرف دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۲ درصد احکام اشاره ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب ۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 درصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون بودجه 1400 هم یک درصد. بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تخصص و دوره های دانش افزایی در کنار روحیه جهادی، انقلابی، تحول گرائی و توجه به توسعه دولت الکترونیک در خصوص تجربیات اجرائی حوزه های فنآوری در کنار لزوم بهره مندی از نظر مشاورین و کارشناسان عملکردی قابل اطمینان از وی را رقم می زند.
نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)
نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی با وجود تجربه محدود اجرائی ایشان است. امید است نامبرده باتوجه به سلامت و پاکدستی و عدم تعلق مادی به ذینفعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توجه لازم به اجرای طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی بتواند منافع عموم مردم و دولت را تضمین کند.