ادامه حملات هکرهای روسی با وجود تهدیدهای آمریکا

ادامه حملات هکرهای روسی با وجود تهدیدهای آمریکا

پژوهشگران امنیتی از ادامه حملات هک توسط جاسوسان روسی با وجود فشار آمریکا به کرملین برای توقف عملیاتهای سایبری خبر دادند.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، شرکت امنیت سایبری ریسک آی کیو در گزارشی اعلام نمود که بیش از ۳۰ سرور فرمان و کنترل را شناسایی کرده که از طرف خلافکاران سایبری برای ارسال فرمان به شبکه های آلوده یا دریافت اطلاعات مسروقه استفاده می شوند و مرتبط به گروه هکری تحت حمایت دولت به نام APT۲۹ یا Cozy Bear هستند. این گروه از این سرورها برای بکارگیری نرم افزار مخربی به نام “وِل مِس” استفاده می نمایند. حروف اختصاری APT به انگلیسی مخفف عبارت “تهدید مستمر پیشرفته” بوده و واژه ای است که برای توصیف گروههای هک تحت حمایت دولتی استفاده می شود.

سازمانهای جاسوسی آمریکا، انگلیس و کانادا ژوییه سال قبل اعلام نموده بودند که گروه APT۲۹ اساسا قسمتی از سرویسهای اطلاعاتی روسیه بوده و این گروه را به هک سازمانهایی که در ساخت واکسن کووید ۱۹ مشارکت داشتند و سرقت اطلاعات متعلق به آنها متهم کردند. همین گروه ظاهرا در هک کمیته ملی دموکراتیک در سال ۲۰۱۶ و رخنه به شرکت سولار ویندز که سال میلادی گذشته برملا شد، دست داشته است.

سفارت روسیه در واشنگتن به اطلاعیه ای که پیش تر منتشر نموده بود و در آن از خبرنگاران خواسته بود بهتان زنی را متوقف کنند، اشاره و اعلام نمود مطمئن است مذاکرات با آمریکا در ارتباط با فضای سایبری، امنیت زیرساخت اطلاعات کشورها را بهبود خواهد بخشید.

نماینده کاخ سفید در اینباره حاضر نشد اظهارنظر کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روسی وی در دیداری که ۱۶ ژوئن داشتند درباره ادامه حملات هک گفت و گو کردند. فشار آمریکا به روسیه عمدتاً بر سر متوقف کردن حملات باج افزاری است. سلسله حملات باج افزاری که گفته می شود گروههای هک روسی عامل آنها بودند، زیرساختهای حیاتی آمریکا همچون شبکه خط لوله سوخت رسانی شرکت کلونیال پایپ لاین را مختل کرد. بایدن بعد از این دیدار گفت پوتین درک می کند که اگر روسیه باردیگر در انتخابات آمریکا مداخله کند، واشنگتن پاسخ خواهد داد.

شرکت “ریسک آی کیو” در گزارش خود اعلام نمود سرورهایی که شناسایی کرده همچنان فعال می باشند و بدافزار منتشر می کنند اما پژوهشگران امنیتی می گویند اطلاعات کافی ندارند که نشان دهد چه کسانی اهداف این بدافزار هستند یا بدافزار مذکور چطور بکار گرفته شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با پوتین لیستی از زیرساختهای حساس در آمریکا را ارائه و اعلام نموده بود اگر این تاسیسات هدف حمله سایبری قرار گیرند، به منزله تهدید جدی برای امنیت ملی کشورش خواهد بود. بایدن بعد از این دیدار اظهار کرده بود: برخی از زیرساختهای حیاتی باید خط قرمز برای حمله سایبری یا هر گونه حمله دیگری شمرده شوند. من به روسها لیستی از ۱۶ نهاد خاص را دادم که تحت سیاست آمریکا زیرساخت حیاتی به شمار می روند و از بخش انرژی تا سیستمهای آب را شامل می شوند.