سند صیانت از كودكان و نوجوانان در فضای مجازی ابلاغ شد تفكیك محتوا و خدمات فضای مجازی ویژه رده های سنی

سند صیانت از كودكان و نوجوانان در فضای مجازی ابلاغ شد تفكیك محتوا و خدمات فضای مجازی ویژه رده های سنی

به باعث سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، کلیه سکوها و عرضه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در مدت یکسال، باید نسبت به صیانت از داده ها، رده بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام نمایند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسه آن، اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل می شود و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت گیرد و و امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده ها برای کمک به فرزندانشان قرار دهد. این سند در ۱۷ خردادماه به تصویب شورا ی عالی فضای مجازی رسید.
در این راستا به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، در امتداد تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات بعد از استحضار مقام معظم رهبری، برای اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ گردید. این سند با هدف ارتقای بهره برداری از فضای مجازی و صیانت از خردسالان، کودکان و نوجوانان و فراهم سازی فضای ویژه در قالب فرهنگ اسلامی- ایرانی جهت استفاده مناسب از فضای مجازی و پیش گیری از لطمه های احتمالی برای آنها تدوین و به تصویب شورای عالی فضای مجازی کشور رسیده است.
بر طبق این سند مدیریت کلان، راهبری و تدوین الگوی عملیاتی و مقررات عمومی صیانت از خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی بوسیله تشکیل کمیته ای با حضور سازمان ها و نهادهای مربوطه واگذار شده است. در این سند، سیاست های کلان، اقدامات کلان و تقسیم کار ملی در زمینه مدیریت و راهبری، ایجاد محیط صیانت شده، توسعه محتوا و خدمات رده بندی شده، حمایت و مراقبت، فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی و تعاملات بین الملل تبیین شده است.
ایجاد زیرساخت و خدمات پایه و پیشران ویژه محیط های صیانت شده مجازی شامل احراز هویت، امکان دسترسی طبقه بندی شده، امکان نظارت اولیاء، گزارش دهی، خدمات پرداخت و مقررات گذاری برای ترغیب دارندگان پروانه های ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به گسترش زیرساخت و خدمات پایه در این محیط توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری نهادهای ذی ربط ظرف مدت شش ماه از موارد ذکرشده در این سند است. دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت و سیار باید ضمن پیاده سازی محیط های مجازی صیانت شده در شبکه خود دسترسی و توانایی بهره برداری از محتوا و خدمات موجود در این محیط ها را فراهم آورند.
پشتیبانی از توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای بومی مورد نیاز محیط صیانت شده (اعم از جویشگر ایمن، نرم افزارهای نظارت اولیا و تبلت های دانش آموزی) توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همین طور ملزم بودن کلیه سکوها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در رابطه با خرسال، کودک و نوجوان به ارائه در بستر محیط صیانت شده ظرف مدت یک سال از دیگر خدمات رده بنده شده است. متن کامل سند در این لینک قابل مشاهده می باشد.

منبع: