همسر جان مك آفی آمریكا را مقصر مرگ شوهرش خواند

همسر جان مك آفی آمریكا را مقصر مرگ شوهرش خواند

همسر جان مک آفی، چهره متنفذ نرم افزاری آمریکا مقامات آمریکایی را بابت مرگ همسرش در یک زندان اسپانیایی ملامت کرد.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، جنیس مک آفی خواهان تحقیقات درباره شرایط وقوع مرگ جان مک آفی ۷۵ ساله در سلول زندانی شد که در آنجا منتظر استرداد به آمریکا بود. مقامات اسپانیایی اعلام نموده اند وی روز چهارشنبه خویش را در سلولش حلق آویز زد.

همسر جان مک آفی در بیرون زندان براینز ۲ که همسرش از اکتبر در آنجا در بازداشت بود، اظهار نمود: آخرین بار چند ساعت پیش از این که جسد بی جان همسرش پیدا شود، با وی صحبت کرده بود. وی اظهار داشت: آخرین کلماتش به من این بود که دوستت دارم و بعدازظهر تماس می گیرم. اینها کلمات کسی که می خواهد خودکشی کند، نیست. من مقامات آمریکایی را مسئول این تراژدی می دانم. به علت اتهاماتی که با انگیزه سیاسی ضد وی عنوان شد، همسرم حالا مرده است.

جنیس مک آفی اضافه کرد: همسرم قصد داشت برای حکم دادگاه عالی اسپانیا که ساعاتی قبل از مرگش اعلام شده و با استردادش به آمریکا به افترا فرار مالیاتی موافقت شده بود، درخواست تجدیدنظر کند.

سخنگوی سفارت آمریکا در اسپانیا اظهار نمود: ما از نزدیک تحقیقات مقامات محلی درباره علت مرگ جان مک آفی را دنبال می نماییم و آماده فراهم کردن مساعدت لازم برای خانواده وی هستیم. ما بنا بر احترام به این خانواده در شرایط دشواری که سپری می کند، اظهارنظر بیشتری نمی نماییم.

جان مک آفی متولد انگلیس بود و اولین نرم افزار آنتی ویروس تجاری جهان را در سال ۱۹۸۷ ارائه کرد. وی سوم اکتبر سال ۲۰۲۰ هنگامی که قصد داشت با یک گذرنامه بریتانیایی در فرودگاه بارسلونا سوار هواپیما به مقصد استانبول شود، توسط پلیس اسپانیا دستگیر شده بود. مک آفی سالها در فرار از دست مقامات آمریکایی زندگی کرده بود که بخشی از آن روی کشتی تفریحی بزرگش بود. وی در تنسی به افترا فرار مالیاتی مجرم شناخته شده بود و در پرونده ای در نیویورک به کلاهبرداری رمزارز متهم شده بود.

همسر جان مک آفی شوهرش را مبارزی خواند که امیدوار بود اوضاع درست شود. وی اظهار داشت: تصور نمی کنم شوهرم چنین کاری کرده باشد.

خاویر ویالبا، وکیل مک آفی اظهار داشت: خانواده وی منتظر نتایج کالبدشکافی رسمی است اما وی برای یک کالبدشکافی دوم و مستقل که خواسته خانواده مک آفی است، درخواست خواهد نمود و هنگامی که تحقیقات درباره مرگ وی به نتیجه برسد می توانند به اقدام حقوقی دست بزنند.

یک منبع مطلع اظهار داشت: مک آفی یک همسلولی داشت اما در زمان مرگ تنها بود. دپارتمان دادگستری کاتالونیا تحقیقات داخلی را درباره مرگ جان مک آفی گشوده است.

بر اساس گزارش رویترز، نرخ خودکشی در زندانهای اسپانیا در گزارش سال ۲۰۲۰ شورای اروپا بسیار بالا شناخته شده و بیشتر از ۲۵ درصد بالاتر از متوسط اروپایی بوده است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۸.۴ مورد خودکشی به ازای هر ۱۰ هزار زندانی در اسپانیا وجود داشت.

منبع: